مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه

در این وبلاگ مطالبی در زمینه مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه ارائه می گردد. سایتهای تدریس خصوصی و آموزش ریاضی هم در این وبلاگ معرفی خواهد شد.

مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه

در این وبلاگ مطالبی در زمینه مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه ارائه می گردد. سایتهای تدریس خصوصی و آموزش ریاضی هم در این وبلاگ معرفی خواهد شد.

چگونه کار و شغل تدریس خصوصی ریاضی را شروع کنیم و یا فعالیت خودمان را گسترش دهیم؟

اگر می خواهید در زمینه تدریس خصوصی ریاضی فعالیت خودتان را شروع کنید و یا گسترش دهید .... چنانچه قصد دارید از کار تدریس ریاضی به صورت پاره وقت یا تمام وقت درامد خوبی کسب کنید .... اگر به تدریس ریاضی علاقه دارید و می خواهید در این زمینه فعالیت داشته باشید ... اگر قبلا هم درس ریاضی را تدریس کرده اید ولی به هر حال قصد دارید به صورت جدی تری در این زمینه فعالیت کنید و درامد بالایی بدست آورید ... در هر صورت، در این بخش در رابطه با پاسخ به سوال چگونه کار و شغل تدریس خصوصی ریاضی را شروع کنیم و یا فعالیت خودمان را گسترش دهیم؟ مطالبی ارائه شده است.

برای فعالیت در زمینه کار و شغل تدریس ریاضی در مرحله اول باید خوب شاگرد جذب کنید. با آموزشگاهها تماس بگیرید. در اینترنت تبلیغ کنید. در روزنامه تبلیغ کنید. تراکت چاپ و توزیع نمائید. با همکارانتان در ارتباط باشید. برای خودتان سایت و وبلاگ بزنید و هر روشی که برای جذب شاگرد بلد هستید را امتحان نمائید. هر چه روشهای بیشتری را امتحان کنید احتمال نتیجه گرفتن شما بیشتر خواهد شد. بعد از جذب شاگرد در جلسه اول تدریس ریاضی خوب عمل کنید. بر درس مسلط باشید و سوتی ندهید. جلسه اول باید میخ را محکم بکوبید. عالی تدریس کنید. اگر سوالی را بلد نبودید تپق نزنید ماهرانه آن را به بعد موکول کنید. روی مطالبی تمرکز کنید که بهتر بلد هستید. در ادامه سعی کنید باز هم بهتر و بهتر شوید. درس ریاضی را خودتان هم مطالعه کنید. بر درس مسلط شوید. به نتیجه گرفتن شاگردهایتان فکر کنید و سعی کنید آنها را به نتیجه برسانید. کلاسهای مفید و موثری برگزار نمائید. اگر آگهی تدریس ریاضی خودتان را خوب ثبت کنید (مقاله نحوه نوشتن آگهی و تبلیغات تدریس خصوصی را بخوانید) و خوب تدریس کنید ( مقاله چگونه در تدریس خصوصی موفق تر باشیم و بهتر عمل کنیم؟ را مطالعه نمائید) می توانید از تدریس ریاضی درآمد بسیار خوبی کسب نمائید. اکثر دانش آموزان و دانشجویان در زمینه آموزش و یادگیری ریاضی اشکال دارند و با درج تبلیغات تدریس خصوصی ریاضی به راحتی می توانید شاگرد جذب نموده و درامد بالایی کسب کنید. درس ریاضی در تمامی مقاطع و حتی برای کنکور هم بسیار مهم است. اگر بتوانید در زمینه ریاضی کنکور فعالیت داشته باشید، درامد بسیار بهتری هم می توانید کسب کنید. البته برای ریاضی کنکور والدین سخت تر اعتماد می کنند و برای فعالیت در این زمینه باید رزومه بسیار خوبی داشته باشید و عملکرد عالی ارائه دهید.

درآمد تدریس خصوصی ریاضی چقدر می تواند باشد؟ درآمد تدریس خصوصی ریاضی به عوامل و پارامترهای مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال، مدرسینی که در شهرهای بزرگ مانند تهران و تبریز و مشهد و .... فعالیت دارند به احتمال زیاد درآمد بیشتری از تدریس ریاضی کسب می کنند. البته استثناهایی هم وجود دارد. به هر حال در شهرهای بزرگ متقاضی برای تدریس خصوصی و کلاسهای خصوصی ریاضی و سایر دروس بیشتر است و به صورت کلی اوضاع مالی مردم هم بهتر می باشد. در نتیجه مدرسین ریاضی در شهرهای بزرگ هم می توانند تعداد جلسات بیشتری داشته باشند و هم اینکه برای هر جلسه مبلغ بالاتری را دریافت کنند. درآمد تدریس خصوصی ریاضی به درسی که تدریس می شود هم بستگی دارد. واضح است که برای تدریس ریاضی مهندسی به نسبت تدریس خصوصی ریاضی نهم باید هزینه بیشتری پرداخت کرد و در نتیجه مدرسینی که در زمین تدریس ریاضی دانشگاهی و تدریس ریاضی مهندسی فعالیت دارند درامد بیشتری هم کسب می کنند. به احتمال زیاد، مدرسین و اساتیدی که در زمینه آموزش ریاضی کنکور فعالیت دارند بیشترین درآمد را کسب می کنند. البته فعالیت در زمینه آموزش ریاضی کنکور راحت نیست. باید در مرحله اول واقعا خودتان آنقدر در این زمینه خوب کار کرده باشید و تست های مختلف و نکات کنکوری و ... را بررسی کرده باشید که با اطمینان و با یک برنامه ریزی منسجم بتوانید شاگرد یا شاگردهایتان را به نتیجه برسانید. فعالیت در زمینه تدریس ریاضی کنکور مستلزم آن است که بتوانید اطمینان والدین دانش اموزان را جلب کنید و در نتیجه جذب شاگرد در این زمینه کمی سخت تر است.

برای مطالعه در زمینه تاریخ ریاضی بر روی این لینک کلیک کنید.



1- اگر به کار تدریس ریاضی علاقه دارید این کار را انجام دهید. برای موفقیت در هر کاری باید به آن کار علاقه داشته باشید. اگر ریاضی را دوست ندارید و مثلا از تدریس فیزیک بیشتر لذت می برید، فیزیک را تدریس کنید. عشق و علاقه به کار در بلند مدت باعث موفقیت شما خواهد شد.


2- به کار تدریس ریاضی متعهد باشید و نتیجه گرفتن شاگردهایتان برایتان مهم باشد. هر چه بهتر تدریس کنید و برای نتیجه گرفتن شاگردهایتان به صورت صادقانه تری تلاش کنید، شاگردهای شما بیشتر قدردان شما خواهند بود و علاوه بر مراجعه دوباره خودشان افراد دیگری را هم به شما معرفی می کنند.

3- هر چه تعداد شاگردهای بیشتری جذب کنید بهتر است. اما اگر این شاگردها را از دست بدهید فایده ای ندارد. باید شاگردهایتان را حفظ کنید تا پول زیادی در بیاورید. خصوصا در جلسه اول عالی عمل کنید. بسیاری از کلاسهای خصوصی به علت تدریس ناموفق مدرس، فقط یک جلسه طول می کشد!


وقتی از طریق آموزشگاههای تدریس خصوصی شاگرد جذب می کنید هر جلسه 30 تا 40 درصد حق التدریس را باید به آموزشگاه پرداخت کنید یعنی از هر 100 جلسه تدریس 30 تا 40 جلسه را به صورت رایگان کار می کنید. وقتی از طریق ثبت آگهی تدریس در ایران مدرس شاگرد جذب می کنید، کل مبلغ دریافتی را برای خودتان بر می دارید و در ضمن قیمت کلاسهای تدریس خصوصی را هم خودتان تعیین می کنید. وقتی به صورت مستقل و از طریق ثبت تبلیغات تدریس خصوصی شاگرد جذب می کنید در نهایت درآمد بالاتری خواهید داشت. حتی اگر آگهی تدریس ویژه ثبت کنید و هزینه ای پرداخت کنید، در نهایت با یکی دو جلسه کلاس این هزینه جبران شده و در ادامه تمامی مبلغ را برای خودتان بر خواهید داشت.


مطالب را به زبان ساده و از دید دانشجو یا دانش آموز توضیح دهید. حین توضیح درس، سوالاتی از خود دانشجو یا دانش آموز بپرسید که هم وارد بحث شود و هم بازخورد بگیرید و ببینید که آیا درس را متوجه می شود یا نه. اگر در فهم درس اشکال دارد و یا به سوالات شما نمی تواند پاسخ دهد، اشکال از روش تدریس شماست. حداقل در جلسات تدریس خصوصی ریاضی شما باید با دانشجو یا دانش آموز و سطح علمی او همانگ شوید.

باید مسائل را از بالا ببینید. اگر خودتان بر مطلب و درس تدریسی تسلط داشته باشید، به راحتی می توانید در نحوه ارائه و بیان درس به نحوی عمل کنید که شاگرد شما آن را خوب متوجه شود. ممکن است یک مبحث واحد از درس ریاضی را برای چند نفر مختلف با چند روش متفاوت توضیح دهید.

کلاس ریاضی را متنوع برگزار کنید. هم درس را ارائه دهید، هم تمرین و مسئله حل کنید و در بخشی از کلاس از خود شاگردانتان بخواهید که تمرین حل کنند.


در متن آگهی تدریس خودتان رزومه خوب و کاملی از خودتان ارائه دهید. سوابق کاری خودتان را بنویسید و تمام افتخاراتی که کسب کرده اید را ذکر نمائید. متن آگهی تدریس خودتان را به گونه ای بنویسید که متقاعد کننده باشد و دانش آموز و دانشجو یا والدین آنها متقاعد شوند که با شما تماس بگیرند. برای جذب شاگرد و کسب درآمد از تدریس خصوصی ریاضی، درج اگهی تدریس ویژه بهترین راهکار است. اگر از طریق آموزشگاهها و موسسات تدریس خصوصی شاگرد جذب کنید باید هر جلسه درصدی از حق التدریس را به انها پرداخت نمائید. در صورتیکه، اگر به صورت مستقل کار کنید کل مبلغ را برای خودتان بر می دارید. سایت ایران مدرس بازدید بالایی دارد و در ایام امتحانات بازدید آن به بالای 28000 بازدید در روز هم رسیده است. با ثبت تبلیغات تدریس خصوصی در این وب سایت آگهی شما در معرض دید متقاضیان تدریس خصوصی قرار می گیرد. در متن آگهی تدریس خودتان اسم تمامی دروسی که می توانید تدریس کنید (مانند ریاضی 1 دبیرستان، ریاضی عمومی دانشگاهی، ریاضیات مهندسی، ریاضی گسسته، معادلات دیفرانسیل، محاسبات عددی، هندسه تحلیلی و ....) را بنویسید. به این ترتیب بازدهی آگهی شما و بازدید آن افزایش می یابد. همین الان به بازدید آگهی های تدریس ویژه که در صفحه اصلی سایت ایران مدرس نشان داده می شود نگاهی بندازید. بعضی از آگهی های تدریس بازدید بیش از 60000 بازدید هم دارند. یعنی متقاضیان تدریس خصوصی آگهی را بیش از 60000 بار مشاهده کرده اند. اگر آگهی تدریس ریاضی خودتان را خوب بنویسید این بازدید کننده ها به مشتری تبدیل شده و می توانید از کار تدریس ریاضی درآمد خوبی کسب کنید.علاوه بر موفقیت در جذب شاگرد و پیدا کردن شاگرد خصوصی، عوامل دیگری هم بر موفقیت در تدریس خصوصی ریاضی و کسب درامد بالا از کار تدریس ریاضی موثر است. اگر می خواهید جزو مدرسین پردرآمد باشید و پول خوبی از تدریس ریاضی بدست آورید، باید بر دروس تدریسی خودتان کاملا مسلط باشید. هندسه، جبر، حسابان، دیفرانسیل، ریاضی دبیرستان، ریاضی دانشگاهی، ریاضی مهندسی، معادلات، محاسبات عددی و یا هر درس دیگری را که تدریس می کنید، در مرحله اول باید خودتان به صورت کامل بر آن مسلط باشید. هر چه میزان تسلط شما بر دروس تدریسی خودتان بیشتر باشد، در کار تدریس موفق تر خواهید بود و فن بیان شما هم بهتر خواهد شد. چون به جای اینکه حین تدریس ریاضی خودتان درگیر فهمیدن مطلب باشید، کلمات و اصطلاحات مناسبتری را انتخاب می کنید و مطالب را بهتر و در زمان کمتری ارائه خواهید کرد. در مرحله بعد، اگر می خواهید شاگردهای زیادی داشته باشید و واقعا از تدریس ریاضی درامد بالایی بدست آورید باید نتیجه گرفتن شاگردهایتان را در اولویت اول قرار دهید. سعی کنید روند برگزاری کلاسها، مطالبی که ارائه می کنید، تمریناتی که به شاگرداهایتان میدهید و راهنمایی ها و مشاوره های شما به گونه ای باشد که در نهایت شاگردهایتان نتیجه بگیرند و در امتحان ریاضی و یا کنکور ریاضی بهترین نتیجه را بگیرند. به این ترتیب هم ترمهای بعد برای تدریس سایر دروسشان با شما تماس می گیرند و هم شما را به دوستان و آشنایانشان معرفی خواهند کرد. برای موفقیت در تدریس ریاضی، تلاش کنید شاگردهایتان موفق شوند.


آیا در شهرهای کوچک هم می توان از تدریس ریاضی درامد کسب کرد؟ اضح است که در شهرهای بزرگ مانند تهران، کرج، اصفهان، مشهد، تبریز، رشت و .... تقاضا برای تدریس خصوصی به صورت کلی و تقاضا برای تدریس خصوصی درس ریاضی بالاتر است. در شهرهای بزرگتر جمعیت بیشتری زندگی می کنند و در ضمن دانشگاههای بیشتر و بزرگتری هم وجود دارند و در نتیجه تعداد دانش آموزان و دانشجویان متقاضی کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی هم بیشتر است. با توجه به مطالب گفته شده در شهرهای بزرگتر متقاضی تدریس ریاضی بیشتر است و البته در این شهرها تعداد مدرسین بیشتری هم در زمینه آموزش این درس فعالیت دارند. بنابراین نباید خیلی نگران این قضیه باشید چرا که در شهرهای کوچکتر با وجود اینکه تعداد شاگردهای کمتری حضور دارند ولی به هر حال تعداد مدرسین ریاضی هم کمتر است. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که در حال حاضر با در دسترس بودن اینترنت برای همه ی افراد جامعه شما می توانید حتی از سایر شهرهای کشور شاگرد جذب کنید و در زمینه تدریس خصوصی آنلاین ریاضی فعالیت داشته باشید.

کلیک کنید: مشاهده ویدیو آموزش ریاضی
- اکثر دانش آموزان و دانشجویان در درس ریاضی اشکال دارند. بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان در درسهای دیگر خودشان اشکال زیادی ندارند ولی درس ریاضی را خوب بلد نیستند. در بسیاری از موارد تنبلی خود این افراد یا آموزش بد باعث شده است ریاضی را خوب یاد نگیرند و بخواهند از کلاسهای خصوصی استفاده کنند.

- درس ریاضی نه تنها بلد بودن خودش مهم است بلکه بلد بودن ان باعث می شود دانش آموزان و دانشجویان در حل مسائل و تمرینات در دروس دیگری مانند فیزیک و شیمی هم عملکرد خوبی داشته باشند. در بسیاری از موارد در درس شیمی و فیزیک انتگرال گیری، گرفتن مشتق و بدست آوردن حد تابع و .... لازم می شود.

- در مقطع دانشگاه هم بسیاری از دانشجویان ریاضی را خوب بلد نیستند. خصوصا در درس ریاضی عمومی 2 ، ریاضی مهندسی، ریاضی مهندسی پیشرفته و معادلات دیفرانسیل و ...دانشجویان اشکالات زیادی دارند. اگر بتوانید در این زمینه فعالیت داشته باشید و ریاضیات دانشگاهی را هم آموزش دهید شاگردهای زیادی خواهید داشت.


چگونه در مطالعه ریاضی موفق باشیم و در امتحان ریاضی قبول شویم؟

چگونه در مطالعه ریاضی موفق باشیم و در امتحان ریاضی قبول شویم؟ - در این بخش در رابطه با نحوه مطالعه موفق درس ریاضی برای موفقیت در امتحان، و پاسخ به سوالهایی مانند چگونه در امتحان ریاضی 20 بگیریم، چگونه در ریاضی قوی شویم، چگونه پایه ریاضی خود را قوی کنیم، چگونه در ریاضی نابغه شویم، روش درست خواندن ریاضی، نحوه مطالعه ریاضی کنکور و ... توضیحاتی ارائه شده است.

1- بهترین توصیه برای موفقیت و قبولی در امتحان ریاضی این است که در طول ترم درس بخوانید و مطالب را برای ایام امتحانات باقی نگذارید.

2- برنامه ریزی داشته باشید. برای موفقیت در هر کاری برنامه ریزی لازم است. داشتن هر برنامه ای از بی برنامگی بهتر است.

3- تمرین حل کنید و تمرین حل کنید. برای ریاضی حل تمرین بسیار مهم است. روی تمرینات فکر کنید و راه حل ارائه دهید. خیلی سریع سراغ حل المسائل نروید.

4- با دوستانتان که درسشان خوب است به صورت دو و یا چند نفره روی تمرینات ریاضی بحث کنید. در قالب بحث و گفتگو بهتر یاد می گیرید.

5- نمره ای که می خواهید در امتحان ریاضی بگیرید را از قبل مشخص کنید. مثلا به خودتان قول دهید نمره ریاضی شما این ترم بیشتر از 18 باشد.

6- کتاب درسی را در اولویت مطالعه قرار دهید. خیلی به کتابهای کمک آموزشی تکیه نکنید. خود کتاب ریاضی بهترین منبع برای مطالعه است.

7- اگر از دوستان و آشنایانتان کسی را می شناسید که ریاضی خوب بلد است از ایشان مشورت بگیرید و توصیه های ایشان را به کار ببرید.

8- ریاضی درس شب امتحانی نیست. دوباره تاکید می کنیم که در طول ترم ریاضی را بخوانید. ریاضی برای یادگیری به وقت نیاز دارد.

مشاهده کنید: فهرست مفاهیم ریاضی

اگر قصد دارید از کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی استفاده کنید و اشکالات پایه ای زیادی دارید از این کلاسها هم در طول ترم استفاده نمائید. بنابراین نه خواندن درس ریاضی و نه شرکت در کلاسهای خصوصی ریاضی، هیچکدام را به ایام امتحانات موکول نکنید. برای قبولی در امتحان ریاضی با نمره خوب باید قبل از فرارسیدن ایام امتحانات درس را تمام کرده باشید و در این ایام فقط تمرین و مسئله و نمونه سوال امتحانی حل کنید و رفع اشکال و جمع بندی را در نظر داشته باشید. اتفاقا در ایام امتحانات استفاده از کلاسهای خصوصی ریاضی برای رفع اشکال بسیار مفید است. در ایام امتحانات که به مدرس و استاد اصلی خودتان دسترسی ندارید در کنار داشتن یک مدرس خصوصی خوب ریاضی می تواند بسیار کارساز باشد. کلاسهای خصوصی ریاضی را در کنار کلاسهای مدرسه و دانشگاه داشته باشید و به بهانه کلاسهای خصوصی در کلاسهای مدرسه و دانشگاه غیبت نکنید. کتاب درسی ریاضی را برای مطالعه در اولویت اول قرار دهید و متن کتاب درسی را خوب بخوانید و مثالهای حل شده ان را دوباره بررسی نمائید. استفاده از کتابهای کمک آموزشی هم می تواند مفید باشد ولی کتاب درسی خودتان در اولویت اول قرار دارد. البته اگر از کلاسهای خصوصی ریاضی استفاده کنید استفاده از کتاب کمک آموزشی لازم نیست.
چگونه برای امتحان ریاضی تمرین کنیم: همانطور که گفته شد یکی از مهمترین کارهایی که برای یادگیری بهتر درس ریاضی می توان انجام داد حل تمرین و مسئله است. شاید بعضی از دروس دیگر را بدون حل تمرین و مسئله بتوان آموزش دید ولی به هر حال درس ریاضی را بدون تمرین کردن نمی توان خوب یاد گرفت. شما وقتی در کلاس ریاضی حاضر هستید و یا وقتی متن کتاب درسی را مطالعه می کنید در حقیقت در حال آموزش دیدن هستید ولی وقتی تمرین و مسئله حل می کنید در حال استفاده از آموخته های خودتان به صورت عملی می باشید و این نشان می دهد که آیا درس را خوب یاد گرفته اید یا نه. ممکن است شما قبل از اینکه تمرین و مسئله حل کنید پیش خودتان فکر کنید که درس را خیلی خوب بلد هستید و مطالب برایتان جا افتاده است ولی همانطور که گفته شد به صورت عملی حین حل مثالها و مسائل ریاضی مشخص خواهد شد که آیا واقعا درس را یاد گرفته اید یا نه. بنابراین برای یادگیری درس ریاضی حل تمرین و مسئله لازم و ضروری است.
در سایت (ایران مدرس) در مقالات متعددی در رابطه با نحوه مطالعه صحیح درس ریاضی برای موفقیت و قبولی با نمره خوب در امتحان و همچنین در رابطه با درست خواندن این درس ارائه شده است. به عنوان مثال مقاله روش درست خواندن ریاضی یا 20 راهکار برای بیست شدن در درس ریاضی ! را در این زمینه مطالعه کنید. ریاضی درس بسیار مهمی است و نکته اساسی ای که در رابطه با مطالعه آن وجود دارد این است که ریاضی برای آموزش و یادگرفتن به زمان نیاز دارد و در عین حال برای آموزش بهتر آن باید تمرین و مسئله هم حل شود. امکانات مختلف و یا راهکارهای مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید در یادگیری درس ریاضی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشید. موارد زیر در این زمینه قابل ملاحظه است.

- در کلاسهای ریاضی به صورت کامل شرکت داشته باشید و حضور شما در کلاسها حضور فعالی باشد. شب قبل از کلاسها خوب بخوابید تا در کلاس چرت نزنیذ. صبحانه کامل بخورید تا حین تدریس معلم و استاد ریاضی حواستان فقط به این نباشد که کلاس کی تمام می شود و شما بروید چیزی بخورید.

- در کلاسهای ریاضی کاملا فعال باشید. در کلاس در ردیف های جلو بنشینید. در ردیف جلو هم به معلم نزدیک تر هستید و مطالب را بهتر می فهمید و خودتان هم بهتر می دانید که معمولا دانش آموزان و دانشجویان زرنگ و درس خوان در دریف جلوی کلاس هستند. به این ترتیب با آنها طرح دوستی می ریزید و مطالب خوبی از آنها یاد خواهید گرفت.

از جمله راهکارها و روش های موجود برای یادگیری بهتر و آموزش عمقی و مفهومی درس ریاضی می توان به حضور مرتب در کلاسهای مدرسه و دانشگاه و فعال بودن در کلاس درس، پرسیدن سوالات و اشکالات در کلاس درس و باقی نگذاشتن آنها، نوشتن جزوه خوب و مناسب در کلاس ریاضی که هم برای مطالعه های بعدی مفید است و هم باعث افزایش تمرکز در کلاس خواهد شد، مطالعه مختصر درس قبل از کلاس و مرور درس ارائه شده بعد از کلاس ریاضی، اختصاص وقت به مطالعه درس و حل تمرین و مسئله در طول ترم و باقی نگذاشتن مطالب برای ایام امتحانات، حل درست و اصولی تمرینات ریاضی و استفاده درست از حل المسائل، در اولویت قرار دادن کتاب درسی و استفاده از کتابهای کمک آموزشی معتبر، حل نمونه سوالات امتحانی در ایام امتحانات، استفاده از کلاسهای خصوصی ریاضی در صورت لزوم و در صورتیکه در این درس اشکالات زیادی دارید (برای مشاهده لیست مدرسین خصوصی ریاضی بر روی عبارت تدریس خصوصی ریاضی کلیک کنید) و .... اشاره کرد. همانطور که گفته شد، در مقالات قبلی به صورت مفصل در رابطه با موارد ذکر شده در بالا توضیحات ارائه شده است. برای مشاهده لیست کامل مقالات مرتبط با نحوه مطالعه درس ریاضی و موفقیت در امتحان ریاضی و یادگیری این درس بر روی این لینک کلیک نمائید.
ممکن است اشکالاتی که شما در ترم حاضر در درس ریاضی دارید به پایه های قبل برگردد و در کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی به راحتی می توانید این اشکالات را برطرف نمائید. بعد از کلاسهای تدریس ریاضی و یا کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی درس ارائه شده را خوب مرور نموده و مسئله و تمرین حل کنید. هر چند که شرکت در کلاسهای تدریس ریاضی ریاضی مهم و موثر و کمک کننده است ولی در نهایت برای قوی کردن پایه ریاضی و یادگیری بهتر آن مهمترین بخش تلاش و کوشش و پشتکار خودتان است. در طول ترم درس ریاضی را بخوانید و آن را به ایام امتحانات موکول ننمائید. تمرین و مسئله حل کنید. حین حل مسائل آن را برای خودتان توضیح دهید. یا با یکی از دوستانتان دو نفره درس را بخوانید و شما اگر مسائل را خوب فهمیده باشید باید بتوانید برای دوست خودتان به صورت کامل ان را توضیح دهید.

دانلود جزوه کاربرد مشتق

مطالب را به صورت مفهومی بخوانید. از مطالعه سطحی پزهیز کنید. سوالات و تمرینات را برای خودتان تشریح کنید. اگر در طول ترم درس بخوانید به  اندازه کافی وقت خواهید داشت که این کار را انجام دهید ولی اگر مطالعه دروس را به ایام امتحانات موکول کنید، مجبورید سطحی درس را یاد بگیرید. چون وقت کافی نخواهید داشت. یکی از نکات مهم در یادگیری درس ریاضی این است که در کلاس درس حواستان جمع باشد. وقتی که معلم ریاضی و یا دبیر ریاضی شما در حال توضیح دادن درس است سعی کنید که حتما با دقت گوش دهید. نکته بردارید. سوال بپرسید و حضور فعالی در کلاس داشته باشید. هر مطلبی را که متوجه نشدید بپرسید.



فقط اینکه در کلاس ریاضی حاضر باشید کافی نیست. حتی در نوشتن جزوه ریاضیتان سلیقه به خرج دهید که بعدا برای خواندن جذاب باشد. حین تدریس ریاضی توسط معلمتان حتما به دقت گوش دهید. این اولین قدم در موفقیت در ریاضی است.

هر کاری را که در زندگی بخواهید با موفقیت انجام دهید به برنامه ریزی احتیاج دارید. برای یادگیری و آموزش ریاضی نیز داشتن یک برنامه خوب و منسجم لازم است. برای مرور درس ریاضی، شرکت در کلاسها و حل مثال و تمرین زمان مشخصی را در نظر بگیرید.
عاملیکه بیشترین تاثیر در یادگیری ریاضی توسط شما را دارد، حل مسائل و تمرینها به گونه ای است که گفته شد. درست مانند ورزشکاری که با بلند کردن هر وزنه ای که مقداری وزن آن از توانایی خودش بیشتر است مقداری به حجم عضلات خود می افزاید، شما نیز با حل هر مثال و مسئله ریاضی که مقداری شما را به تفکر وادارد مقداری به توانائی های ذهنی تان می افزائید. پس در قدم اول مثالها و تمرینات حل شده را خودتان یکبار دیگر حل کنید. برای حل این تمرینات و مثالها بدون نگاه کردن به حل آنها باید فکر کنید و این مفید است. اگر نهایتا نتوانستید حل کنید به راه حل نگاه کنید. این کار ایراد ندارد ولی اینکه از همان ابتدا مستقیم بروید سراغ راه حلها این نوع مطالعه برای یادگیری ریاضی مفید نیست. در ادامه از مسائل و تمرینات سخت تر و سطح بالاتر که ذهن شما را به چالش می کشد و توانائی های شما را افزایش می دهد استقبال کنید.
برای دانلود جزوات و نمونه سوالات ریاضی بر روی عبارت دانلود جزوه و نمونه سوال امتحانی کلیک نموده و در بخش جستجوی صفحه ای که باز می شود، عبارت مورد نظر را وارد کنید (مثلا: سوال ریاضی 1).
حل تمرینات و مسائل حل شده در کلاس درس ریاضی: مسائل و تمریناتی که در کلاس تدریس ریاضی حل شده است را یکبار دیگر خودتان حل کنید. حل مسائل را برای خودتان شرح دهید.
یک برنامه ریزی خوب داشته باشید. درس ریاضی را در طول ترم بخوانید و به ایام امتحانات موکول نکنید. ابتدا سوالهایی که در جلسات تدریس حل شده است را یکبار دیگر حل کنید. سپس سراغ مسائل حل نشده و تمرینات بروید. هر چه تمرین بیشتری حل کنید بهتر است. کسانی که ریاضی را از شما بهتر بلدند از شما بیشتر تمرین حل کرده اند. کسی از شما باهوش تر نیست. از کسانی که قبلا در آموزش و یادگیری درس ریاضی و از مدرسین و معلمین تدریس ریاضی مشورت بگیرید. علاوه بر اینکه در حل سوالات و تمرینها از آنها کمک می گیرید، در رابطه با نحوه حل سوالات و تمرینات و چگونگی برنامه ریزی برای مطالعه ریاضی هم از آنها کمک بگیرید.

مشاهده کنید: ریاضیات در شبکه رشد

اگر می خواهید ریاضی را 20 بگیرید، بعد از کلاسهای تدریس و تدریس خصوصی ریاضی (اگر شرکت می کنید) درس را مرور نمائید. تمرینها را دوباره حل کنید و مثالها را بررسی کنید. در این مرحله هم اگر سوالی پیش آمد یادداشت کنید که جلسه بعد بپرسید. تمرینها را خودتان از اول حل کنید. به جواب نگاه نکنید. ببینید آیا می توانید حل کنید. تا جایی که می توانید از مغزتان کار بکشید. ذهن شما هر چه بیشتر فعالیت داشته باشد و تمرین حل کند قوی تر می شود. هر چه تمرینات بیشتری حل کنید قوی تر خواهید شد. نکته دیگری که باید مد نظر داشته باشید داشتن یک برنامه ریزی خوب است. سعی کنید در برنامه ریزی خودتان مطالعه، حل تمرین، شرکت در کلاسهای تدریس ریاضی و سایر دروس، استراحت و ... را بگنجانید. شرکت در کلاسهای تدریس ریاضی هم می تواند مفید و موثر باشد. در کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی می توانید سوال بپرسید و مطالب را به خوبی یاد بگیرید. البته حتما باید خودتان هم درس را بخوانید و تمرین حل کنید. بعد از کلاسهای تدریس ریاضی و جلسات تدریس خصوصی ریاضی درس را مرور کنید و تمرینهای حل شده را یکبار دیگر خودتان حل کنید. تمرینها را برای خودتان توضیح دهید و تشریح نمائید.
تا جایی که می توانید و وقت دارید، تمرین و مسئله حل کنید. تمرین مادر یادگیری است. هر چه تمرینات بیشتری برای درس ریاضی حل کنید تسلط شما افزایش می یابد. البته حین تمرین حل کردن باید به نحوه حل تمرین فکر کنید و خودتان راه حل ارائه دهید. حتی اگر راه حل شما اشتباه هم باشد اشکالی ندارد ولی حتما قبل از اینکه حل درست سوال را نگاه کنید، خودتان به حل مسئله فکر کرده و راه حلی ارائه دهید.
یکی از نکات مهم در مورد روش درست خواندن ریاضی این است که بعد از کلاسهای تدریس ریاضی و یا کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی درس را مرور کنید. مرور درس بعد از کلاس ریاضی باعث می شود که اگر بخشهایی را خوب یاد نگرفته اید برای خودتان مشخص گردد و در جلسه بعد بتوانید آن را بپرسید. در ضمن، مرور بعد از کلاس تدریس ریاضی باعث می شود درس را بهتر یاد بگیرید و مدت زمان بیشتری در ذهنتان باقی بماند. دقیقا بعد از کلاس های ریاضی نکاتی از درس یادتان هست که اگر همان روز درس را مرور کنید و ان نکات را جایی یادداشت نمائید بعدا می توانید از انها استفاده کنید.
شب امتحان ریاضی خیلی دیر نخوابید: بعضی از دانشجویان و دانش اموزان که در طول ترم درس ریاضی را مطالعه نکرده اند، فکر می کنند با نخوابیدن در شب امتحان ریاضی می توانند معجزه کنند. حقیقت این است که زمان شما محدود است و کار خیلی عجیب غریبی نمی توان انجام داد. اگر شب امتحان نخوابید، سر جلسه امتحان هوشیاری خودتان را به صورت کامل نخواهید داشت و نمی توانید از مباحثی که خوانده اید هم استفاده نمائید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که تا جایی که وقت به شما اجازه می دهد و با کمک مدرسین تدریس خصوصی ریاضی و با استفاده از جزوه کلاسی درس ریاضی درس را بخوانید و تلاش کنید که مباحث ارائه شده را یاد بگیرید. ولی به هر حال شب امتحان ریاضی هم 5 یا 6 ساعت بخوابید تا بتوانید از مباحث خوانده شده استفاده کنید. بلد بودن درس مهم است ولی اگر سرجلسه امتحان حالت خواب آلود داشته باشید نمی توانید با تمرکز جواب دهید و نتیجه بگیرید.
چگونه ریاضی کنکور را 100 بزنیم؟ اگر می خواهید در ریاضی کنکور 100 درصد بزنید، باید نظم بسیار خوب به خودتان بدهید. در ایام کنکور با برنامه ریزی پیش بروید. برای 100 درصد زدن ریاضی در کنکور نباید هیچ اشکالی داشته باشید. فرمولها و روابط را خوب فهمیده باشید و تست های زیادی کار کرده باشید. افرادی که برای درس ریاضی درصدهای بالایی می زنند ممکن است هزاران تست ریاضی کار کرده باشند. البته باید تست زنی صحیح را هم بلد باشید و مطالب را به صورت عمقی بفهمید (مطالعه کنید: چگونه ریاضی کنکور را 100 بزنیم).
در پاسخ به سوالات چگونه برای امتحان ریاضی درس بخوانم و یا چگونه برای امتحان ریاضی تمرین کنم می توان گفت بهتر است در طول ترم درس بخوانید، با برنامه ریزی پیش بروید و از وقت خودتان در طول ترم استفاده کنید. در طول ترم در کنار کلاسهای اصلی خودتان، کلاسهای تدریس خصوصی، خواندن کتاب درسی و ... تا جایی که می توانید تمرین و مسئله حل کنید و در ایام امتحانات هم از نمونه سوالات امتحانی استفاده نمائید. روی تمرینات ریاضی تفکر و تعمق کنید و با حل تمرینات بیشتر ذهن خودتان را قوی تر و قوی تر کنید.


نحوه مطالعه ریاضی


- در کلاسهای ریاضی مدرسه یا دانشگاه به صورت مرتب حاضر باشید و با دقت و تمرکز به مطالب ارائه شده گوش دهید.

- در طول ترم درس ریاضی را بخوانید و آموزش آن را برای ایام امتحانات باقی نگذارید.

- در کلاسهای ریاضی جزوه بنویسید و سوال یا اشکالی داشتید از مدرس و معلم ریاضی خودتان بپرسید.

- برای آموزش و یادگیری بهتر درس ریاضی در طول ترم تمرین و مسئله حل کنید. تمرین برای یادگیری ریاضی لازم است.

- کتاب درسی ریاضی را در اولویت قرار دهید و متن کتاب را خوب بخوانید. کتابهای کمک اموزشی معتبر استفاده کنید.

قبل از حضور در کلاس نگاه مختصری به درس بیندازید و بعد از کلاس درس ارائه شده را مرور نمائید.

- از کنار هیچ سوال یا اشکالی به سادگی عبور نکنید و تمام سوالات خودتان را بپرسید یا یادداشت کنید تا بعدا بپرسید.

- با برنامه ریزی به پیش بروید و در طول ترم ریاضی را در کنار سایر درسهای خودتان بخوانید.

- در ایام امتحانات نمونه سوالات امتحانی حل کنید تا با روند مطرح شدن سوالات در امتحان بیشتر آشنا گردید.

- مقاله چگونه ریاضی بخوانیم؟ را مطالعه کنید.

منبع: ایران مدرس

چگونه در امتحان ریاضی موفق باشیم و با نمره خوب و حتی نمره 20 قبول شویم؟

چگونه در امتحان ریاضی موفق باشیم و با نمره خوب و حتی نمره 20 قبول شویم؟ - اگر در بعضی از مباحث ریاضی اشکال دارید، برای یادگیری بهتر درس ریاضی از کلاسهای خصوصی ریاضی استفاده کنید. در کلاسهای خصوصی ریاضی درس را مفهومی تر می توانید آموزش ببینید. ممکن است در بعضی از مطالب ریاضی اشکالات شما به پایه های قبل برگردد. در کلاسهای خصوصی ریاضی می توانید این اشکالات را هم برطرف نمائید. برای مشاهده لیست مدرسین فعال در زمینه اموزش و تدریس خصوصی ریاضی از ابتدایی تا دانشگاه، ریاضی کنکور و دبیرستان و ... بر روی عبارت تدریس خصوصی ریاضی کلیک کنید.
برای فهمیدن پایه ای و عمقی درس ریاضی به گونه ای که در ترمهای بعد هم مطالب یادتان بماند و هیچ اشکالی برایتان باقی نماند، درس ریاضی را در طول ترم بخوانید. در طول ترم درس ریاضی را به مرور مطالعه نمائید و تمرین و مسئله حل کنید. وقتی ریاضی و یا هر درس دیگری را به مرور و در طول ترم یاد می گیرید، هم درس را بهتر خواهید فهمید و هم مطالبی را که آموزش دیده اید دیرتر فراموش خواهید کرد. همانطور که می دانید، برای یادگیری بهتر درس ریاضی حل تمرین و مسئله بسیار لازم و ضروری است. شاید برای سایر دروس بدون حل تمرین بتوان درس را فهمید ولی برای درس ریاضی حل تمرین و مسئله برای یادگیری خوب ضروری است. با مطالعه ریاضی در طول ترم فرصت کافی برای حل تمرین و مسئله خواهید داشت.
برای یادگیری پایه ای درس ریاضی موارد زیر را مد نظر داشته باشید.
1- در کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه یا دانشگاه حضور کامل داشته باشید و با تمرکز کامل به مطالب ارائه شده گوش دهید.
2- در کلاسهای تدریس ریاضی جزوه خودتان را یادداشت کنید و همه ی نکات را بنویسید.
3- جزوه ریاضی را در کلاسهای ریاضی به گونه ای بنویسید که خیلی هم درگیر آن نشوید. یعنی هم گوش دهید و هم بنویسید.
4- جزوه درسی خودتان را مرتب و با دقت و تا جایی که ممکن است کامل بنویسید.
5- در کلاس درس ریاضی هر سوالی برایتان پیش آمد بپرسید و یا یادداشت کنید که بعدا بپرسید.

چگونه ریاضی خود را قوی کنیم؟ | چطور

6- با دانش اموزان و دانشجویان زرنگ و کوشا نشست و برخاست داشته باشید. به این ترتیب شما هم شبیه آنها خواهید شد.

7- در کلاس ریاضی سعی کنید روی مطالبی که ارائه می شود تمرکز داشته باشید و حواستان پرت نشود.

8- برای موفقیت و قبولی در امتحان ریاضی حضور مرتب و مداوم در کلاسهای مدرسه و دانشگاه لازم است. غیبت نکنید.

9- تمریناتی که در کلاس ریاضی به شما داده می شود را با دقت حل کنید. برای درس ریاضی حل تمرین در یادگیری بسیار موثر است.

10- بعد از کلاس مدرسه یا دانشگاه درس را مرور کنید و اشکالاتی که دارید را یادداشت کنید تا بعدا بپرسید.

فرمول های ریاضی را قبل از امتحان مرور کنید و با شروع امتحان آن ها را در حاشیه برگه بنویسید که هر وقت به آنها نیاز داشتید به راحتی در دسترس باشد. زیرا اگر در همان لحظه که مساله را می خواهید حل کنید فرمول را بازیابی کنید، احتمال اینکه اشتباهی پیش آید، وجود دارد. چگونه برای امتحان ریاضی تمرین کنیم: همانطور که گفته شد یکی از مهمترین کارهایی که برای یادگیری بهتر درس ریاضی می توان انجام داد حل تمرین و مسئله است. شاید بعضی از دروس دیگر را بدون حل تمرین و مسئله بتوان آموزش دید ولی به هر حال درس ریاضی را بدون تمرین کردن نمی توان خوب یاد گرفت. شما وقتی در کلاس ریاضی حاضر هستید و یا وقتی متن کتاب درسی را مطالعه می کنید در حقیقت در حال آموزش دیدن هستید ولی وقتی تمرین و مسئله حل می کنید در حال استفاده از آموخته های خودتان به صورت عملی می باشید و این نشان می دهد که آیا درس را خوب یاد گرفته اید یا نه. ممکن است شما قبل از اینکه تمرین و مسئله حل کنید پیش خودتان فکر کنید که درس را خیلی خوب بلد هستید و مطالب برایتان جا افتاده است ولی همانطور که گفته شد به صورت عملی حین حل مثالها و مسائل ریاضی مشخص خواهد شد که آیا واقعا درس را یاد گرفته اید یا نه. بنابراین برای یادگیری درس ریاضی حل تمرین و مسئله لازم و ضروری است. - مطالعه کنید: نمره خوب امتحان ریاضی
برای موفقیت در امتحان ریاضی و موفقیت در تحصیل در حالت کلی باید انگیزه و علاقه شدیدی در خودتان ایجاد کنید. به این فکر کنید که اگر در درس ریاضی نمره خوبی بگیرید و این درس را خوب یاد بگیرید چه نتایج مثبت دیگری برای شما خواهد داشت. مثلا باعث می شود معدل شما افزایش یابد. یا اینکه در رتبه کنکور شما هم در نهایت موثر است و در آینده تحصیلی و آینده شغلی شما هم تاثیر گذار است. باید هدف مشخصی برای خودتان در نظر بگیرد. مثلا این ترم نمره ریاضی من بالای 18 است. همین هدف خودتان را بر روی کاغذ بنویسید و به دیوار بزنید تا همیشه جلوی چشم شما باشد.
تا جایی که می توانید و وقت دارید، تمرین و مسئله حل کنید. تمرین مادر یادگیری است. هر چه تمرینات بیشتری برای درس ریاضی حل کنید تسلط شما افزایش می یابد. البته حین تمرین حل کردن باید به نحوه حل تمرین فکر کنید و خودتان راه حل ارائه دهید. حتی اگر راه حل شما اشتباه هم باشد اشکالی ندارد ولی حتما قبل از اینکه حل درست سوال را نگاه کنید، خودتان به حل مسئله فکر کرده و راه حلی ارائه دهید.
یکی از نکات مهم در یادگیری درس ریاضی این است که در کلاس درس حواستان جمع باشد. وقتی که معلم ریاضی و یا دبیر ریاضی شما در حال توضیح دادن درس است سعی کنید که حتما با دقت گوش دهید. نکته بردارید. سوال بپرسید و حضور فعالی در کلاس داشته باشید. هر مطلبی را که متوجه نشدید بپرسید.
یک عامل خیلی مهم برای کسب درصد بالای ریاضی کنکور، درک کامل درس ریاضی و یادگیری عمقی و مفهومی ان است. هر چه ریاضی را بهتر یاد بگیرید و فهم عمیقتری از ان داشته باشید، در کنکور هم درصد بالاتری کسب می کنید. برای کسب درصد بالای ریاضی کنکور در مراحل اولیه کار باید پایه ریاضی خودتان را خوب قوی کنید. به این معنی که در کلاسهای تدریس ریاضی به صورت کامل شرکت نمائید، تمرین و مسئله حل کنید و کتاب درسی را با دقت مطالعه کنید.
نکته دیگری که باید برای موفقیت در ریاضی و امتحان ریاضی در نظر بگیرید این است که حل تمرین و مسئله در یادگیری درس ریاضی بسیار مهم است. بعد از شرکت در کلاسهای تدریس ریاضی، مطالعه کتاب درسی و مرور آن، نوبت به حل تمرین و مسئله می رسد. هر چه تمرینات بیشتری حل کنید درس را هم بهتر یاد خواهید گرفت. تمرینات ریاضی را به صورت اصولی حل کنید. ابتدا مثالهای حل شده در کلاس تدریس ریاضی یا کلاس خصوصی ریاضی را مرور نمائید. در ادامه تمرینات جدید را تلاش کنید خودتان حل نمائید. راه حلی ارائه دهید. اگر درست نبود ایرادی ندارد. جواب درست را ببینید و جواب خودتان را اصلاح نمائید. کسانی که ریاضی را بهتر از شما بلد هستند فقط تمرینات بیشتری حل کرده اند و بیشتر برای یادگیری آن وقت گذاشته اند.
در کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه و دانشگاه به صورت کامل شرکت کنید. تا جایی که ممکن است غیبت نکنید. چون معمولا وقتی در کلاس ریاضی غیبت می کنید، می خوابید و یا یک کار غیر مفید انجام می دهید. در ضمن، بعدا باید مطالبی که در کلاس ریاضی ارائه شده است را خودتان بخوانید که خیلی وقت می گیرد. بعد از کلاسهای خصوصی ریاضی یا کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه و دانشگاه درس را مرور نمائید. مرور بعد از کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی و بعد از کلاسهای تدریس مدرسه و دانشگاه باعث می شود درس برای مدت طولانی تری در ذهن شما باقی بماند و دیرتر آن را فراموش کنید. در ضمن اگر مطلبی را متوجه نشده باشید آن را یادداشت کرده و جلسه بعد از مدرس و معلم ریاضی خودتان خواهید پرسید.
برای موفقیت در درس ریاضی و امتحان ریاضی باید به صورت عمقی و مفهومی درس ریاضی را بخوانید. اگر در بخشهایی از ان اشکالات پایه ای دارید که ممکن است به سالهای قبل برگردد، ممکن است مدرس یا معلم خودتان در کلاسهای تدریس مدرسه و دانشگاه وقت نکند به این اشکالات پاسخ دهد و بنابراین در این موارد استفاده از کلاسهای خصوصی ریاضی بسیار کمک کننده است (مشاهده کنید: لیست مدرسین تدریس خصوصی ریاضی). درس ریاضی را بعد از کلاسهای مرور کنید و اگر اشکالی دارید یادداشت کنید تا بعدا از مدرس ریاضی، معلم و استاد ریاضی و یا مدرس خصوصی ریاضی خودتان بپرسید. تمرین و مسئله حل کنید و با پشتکار و مداومت تا شب امتحان به این روند ادامه دهید. کتاب درسی را در اولویت قرار دهید و سوالات امتحانی سالهای قبل ریاضی را حل کنید. برای دانلود سوالات امتحانی ریاضی به صورت رایگان و دانلود جزوات آموزشی، تست کنکور، کتاب و ... ریاضی بر روی لینک دانلود جزوه و سوال امتحانی ریاضی کلیک کنید.



از وقت خودتان بهترین استفاده را بکنید: اگر در طول ترم درس ریاضی را نخوانده اید و شب امتحان ریاضی فرارسیده است، حداقل در زمان باقی مانده سعی کنید بهترین استفاده را از وقت خودتان داشته باشید. البته در زمان خیلی کم سخت است که بتوانید همه ی مباحث را به خوبی پوشش دهید. ولی به هر حال، انتظار 20 گرفتن را هم ندارید. در این زمان کم باقی مانده می توان در حد قبول شدن درس را خواند. بهترین استفاده از زمان در این شرایط این است که با یک مدرس خوب کلاس ریاضی را هماهنگ کنید. چون اگر خودتان بخواهید درس را بخوانید، در بعضی از مسائل ممکن است گیر کنید و روی یک مسئله زمان زیادی را صرف نمائید. در ضمن خواندن ریاضی در این شرایط برای خودتان سخت خواهد بود. اگر قبلا کمی درس را مطالعه کرده باشید، کار راحت تر خواهد بود و برای رفع اشکال و حل تمرین و مسئله می توانید از کلاسهای خصوصی ریاضی استفاده کنید.
کتاب درسی را در اولویت قرار دهید. برای آموزش و یادگیری پایه ای درس ریاضی خواندن و مطالعه کتاب درسی ریاضی را در اولویت قرار دهید. اگر کتاب های کمک آموزشی دارید و یا حل المسائل و ... خریداری کرده اید، این موارد را برای بعد از کتاب درسی در نظر بگیرید. ابتدا متن کتاب درسی ریاضی ار بخوانید و مثالهای حل شده کتاب را مرور نمائید. تلاش کنید که خودتان مثالهای حل شده را حل کنید و در ادامه اگر اشکالی داشتید راه حل را ببینید. خیلی زود سراغ راه حل نروید. اول خودتان کمی فکر کنید و راه حلی ارائه دهید. بعد از حل مثالهای حل شده، سراغ حل تمرینات و مسائل اضافه تر بروید.
از کتابهای کمک آموزشی ریاضی معتبر استفاده کنید. اگر برای یادگیری بهتر درس ریاضی قصد دارید از کتابهای کمک آموزشی استفاده کنید، از کتابهای کمک آموزشی معتبر استفاده نمائید. از کتابهایی که مربوط به انتشاراتی های معتبر هستند استفاده نمائید. البته همانطور که در بخش های قبل گفته شد، کتاب درسی را در اولویت قرار دهید. کتابهای کمک آموزشی ریاضی برای یادگیری و آموزش بهتر درس ریاضی و برای گرفتن نمره بالا و نمره 20 در درس ریاضی می تواند مفید باشد. تمرینات اضافه تر را از روی کتابهای کمک آموزشی حل کنید و نکاتی که ممکن است در کتاب درسی ریاضی گفته نشده باشد را از روی این کتابها بخوانید. در ایام امتحانات نیز مطالعه و حل تمرین و مسئله را ادامه دهید. اگر شما در طول ترم درس ریاضی ار خوب خوانده باشید و مطابق مواردی که در بالا ذکر شد عمل کرده باشید، در ایام امتحانات نیز با قدرت و پشتکار مطالعه و حل تمرین ریاضی را ادامه دهید و بهترین نتیجه را خواهید گرفت. بعضی از دانشجویان و دانش اموزان به هوای اینکه در طول ترم درس را خوانده اند، در ایام امتحانات مطالعه را کنار می گذارند و در نهایت نتیجه عالی که همان نمره 20 باشد را نمی گیرند. برای گرفتن نمره عالی در درس ریاضی باید تا سر جلسه امتحان ادامه دهید. در ایام امتحانات اتفاقا تلاش خودتان را چند برابر کنید و نتیجه عالی آن را بعدا خواهید دید.
در کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی حتی می توان اشکالات مربوط به پایه های ثبل را هم برطرف کرد. همانطور که می دانید، درس ریاضی یک درس پیوسته و ادامه دار است. اگر دانش اموزی درس ریاضی مقطع اول متوسطه را خوب یاد نگیرد در مقاطع بعدی هم در آموزش ریاضی مشکل خواهد داشت. در کلاسهای خصوصی ریاضی یک مدرس خصوصی خوب این اشکالات پایه ای را تشخیص داده و برطرف می کند.
در کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه و دانشگاه و کلاسهای خصوصی ریاضی فعال باشید. فقط شرکت در کلاسهای تدریس ریاضی و کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی کافی نیست. باید در کلاس ریاضی فعال باشید. خودتان هم در برگزاری کلاس مشارکت داشته باشید. برای حل تمرینات و مسئله در کلاس داوطلب باشید. در کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه و دانشگاه جزوه یادداشت نمائید و از همین جزوات در کلاسهای خصوصی ریاضی هم می توانید استفاده کنید. هر سوالی که برایتان پیش آمد در کلاسهای ریاضی مدرسه و دانشگاه بپرسید و اگر هم فرصت نشد در جلسات تدریس خصوصی ریاضی سوالهای خودتان را بپرسید. خلاصه اینکه اجازه ندهید هیچ سوالی برای شما بی پاسخ بماند. ممکن است همان سوالی که نپرسیده اید در امتحان و یا در کنکور مورد سوال قرار گیرد. برای یادگیری بهتر ریاضی استفاده از کلاسهای ریاضی و جلسات تدریس خصوصی ریاضی مفید و خوب است ولی در نهایت عامل اصلی و تعیین کننده خودتان هستید باید خودتان فعال باشید و برای یادگیری مشتاق باشید. حین حل تمرین و مسئله و یا حین خواندن درس ریاضی هم هر سوالی که برایتان پیش آمد یادداشت کنید و در کلاسهای ریاضی از مدرس، استاد و یا معلم خصوصی خودتان بپرسید.
حضور فعال و موثر در کلاس تدریس ریاضی: وقتی بحث حضور در کلاسهای تدریس ریاضی است منظور این است که در کلاس ریاضی حضور مفید و موثری داشته باشید. تعداد بسیار زیادی از دانشجویان و دانش اموزان در کلاس فقط حضور فیزیک دارند و به خاطر اینکه به قول خودشان استاد یا مدرس انها را در کلاس ببیند و یا برای حضور غیاب در کلاس شرکت می کنند. این نوع حضور در کلاس ریاضی فایده ای ندارد و اتفاقا فقط وقت شما را تلف می کند. یا در کلاس ریاضی شرکت نکنید و یا حضور فعال و موثری داشته باشید. در کلاس ریاضی با دقت و تمرکز به مطالبی که مدرس ریاضی ارائه می کند گوش دهید. مطالب را دنبال کنید و اجازه ندهید سررشته مطالب از دست شما در برود. جزوه یادداشت کنید. یادداشت کردن جزوه در کلاس ریاضی به یادگیری و تمرکز بالاتر شما بسیار کمک می کند و از طرفی بعدا که جزوه را مطالعه می کنید، چون خودتان جزوه را یادداشت نموده اید، بهتر ان را می فهمید. استفاده از جزوه سایر همکلاسی هایتان برای خواندن درس مناسب نیست. در کلاس ریاضی هر سوالی که برای شما پیش امد را بپرسید و به سوالات دیگران هم با دقت گوش دهید. همین سوال و جوابها برای یادگیری بسیار مفید است. ممکن است در قالب همین سوال پرسیدن ها مطالبی گفته شود که در امتحان ریاضی سوالی از آن مطرح گردد. خلاصه اینکه حضور در کلاس تدریس ریاضی مهم، مفید و موثر است به شرطی که حضور فعالی در کلاس داشته باشید. در کلاس تدریس ریاضی یادداشت کردن جزوه فایده مهم دیگری هم دارد. جزوه ای که در کلاس ریاضی یادداشت کرده اید برای کلاسهای خصوصی ریاضی منبع اصلی خواهد بود. چون در نهایت امتحان ریاضی از مباحثی که در کلاس اصلی خودتان مطرح شده، گرفته خواهد شد. پس بهتر است در جلسات خصوصی ریاضی هم روی همین جزوه تمرکز داشته باشید. از طرف دیگر وقتی خودتان جزوه یادداشت می کنید خیالتان راحت است که کل مطالب در کلاس ریاضی را نوشته اید. جزوه ای که از دیگران می گیرید ممکن است کامل نباشد. برای 20 گرفتن در درس ریاضی این هم مهم است. باید دقیق باشید.
چگونه شب امتحان ریاضی بخوانیم؟ بارها و بارها گفته شده است که بهتر است مطالعه ریاضی که درس زمان بری برای یادگیری است را به شب امتحان موکول نکنید. اگر تا قبل از شب امتحان ریاضی درس را خوانده باشید شب امتحان می توانید درس را مرور کنید، تمرینات بیشتری حل کنید و نمونه سوال امتحانی برای درس ریاضی حل نمائید. اگر تا شب امتحان خیلی خوب درس را نخوانده اید سعی کنید بر بخشهایی که تا حدی بلد هستید مسلط شوید. در این زمینه هم مطالعه مقاله چگونه شب امتحان ریاضی بخوانیم موثر است.
از تمرینات آسانتر شروع کنید و حل کنید و به سمت تمرینات مشکل تر حرکت نمائید. روی تمرینات فکر کنید. برای یادگیری تمرینات و راه حل آنها زمان کافی در نظر بگیرید. برای حل هر تمرین یک کاغذ جلو دست خودتان بگذارید و 10 دقیقه تا یک ربع به آن فکر کنید و راه حلی برایش بنویسید. اگر از راه حل خودتان هم مطمئن نبودید ایراد ندارد ولی حداقل راه حلی بنویسید. همین که تلاش می کنید حل سوال را بنویسید ارزشمند است. حین فکر کردن به سوالات و تمرینات و تلاش برای حل آنها ذهن شما رشد می کند و قوی و قوی تر می شود. توجه کنید که افرادی که در درس ریاضی قوی هستند و در این ردس نمره های خوبی می گیرند فقط و فقط وقت بیشتری از شما به یادگیری آن اختصاص داده اند و تمرینات بیشتر حل کرده اند. از حل المسائل درست استفاده کنید و قبل از آنکه به اندازه کافی به حل تمرینات فکر نکرده اید و راه حلی ارائه ننموده اید سراغ راه حل درست سوال نروید.
کلاسهای آموزش خصوصی ریاضی به نسبت فیلم های آموزشی هم مفید تر و بهتر است. با استفاده از کلاسهای خصوصی ریاضی به نسبت دیدن فیلم های آموزشی در زمان کمتری می توان حجم بیشتری از مطالب را یاد گرفت. اگر در توضیحاتی که مدرس ارائه می کند اشکالی داشتید می توانید سوال بپرسید. با مدرس خودتان می توانید روی تمرینات بحث کنید و در نهایت فهم عمیقی از مسائل و تمرینات داشته باشید. اگر ریاضی را خوب و عمقی متوجه شوید در هر امتحانی نتیجه خوب می گیرید. چگونه ریاضی را مفهومی بخوانیم؟ برای مفهومی خواندن درس ریاضی باید از ابتدای ترم به صورت کامل در کلاسهای ریاضی حاضر باشید، به درسی که مدرس شما ارائه می کند خوب گوش دهید و اشکالات خودتان را بپرسید. اگر می خواهید ریاضی را مفهومی یاد بگیرید باید روی متن درس و تمرینات و مسائل تفکر و تعمق کنید. مطالب را برای خودتان تشریح کنید و توضیح دهید. با دوستانتان روی تمرینات بحث کنید و سعی کنید درس را خوب برای خودتان مورد بررسی قرار دهید. - مشاهده کنید: سایت انجمن ریاضی ایران
چگونه تمرین ریاضی حل کنیم؟ برای حل تمرینات ریاضی در مرحله اول در کلاس درس به نحوه حل تمرینات توسط مدرس و استاد ریاضی خودتان خوب دقت کنید و راه حلها را یاد بگیرید. در ادامه در منزل یا خوابگاه مثالهای حل شده توسط مدرس خودتان را مرور کنید و دوباره حل کنید و در نهایت سراغ تمریناتی بروید که حل نشده اند. روی یک برگ کاغذ برای هر تمرین راه حلی بنویسید. در حد 10 دقیقه تا یک ربع روی هر تمرین فکر کنید و راه حلی بنویسید. بعد راه حل درست را ببینید و روش حل خودتان را اصلاح نمائید.
کلاس خصوصی ریاض بهتر است یا نیمه خصوصی؟ اگر بتوانید با یکی از دوستانتان که سطح تحصیلی ایشان مشابه خود شما است و از شما در درس ریاضی خیلی ضعیفتر یا قوی تر نیست کلاسهای نیمه خصوصی را هماهنگ کنید این کلاسها هم می تواند مفید باشد. البته در ایام امتحانات بهتر است از کلاسهای خصوصی ریاضی که بازدهی بالاتری دارد استفاده کنید. مزیت اصلی کلاسهای نیمه خصوصی این است که به نسبت کلاسهای خصوصی ریاضی ارزانتر تمام می شود. به صورت حدودی می توان گفت بازدهی کلاسهای نیمه خصوصی از کلاسهای مدرسه و دانشگاه بیشتر است ولی به نسبت کلاسهای خصوصی بازدهی کمتری دارد.
روش درست خواندن ریاضی کدام است؟ بارها و بارها گفته شده است که روش درست خواندن درس ریاضی این است که ریاضی را در طول ترم بخوانید. اگر می خواهید ریاضی خودتان را قوی کنید باید عادت شب امتحان خواندن ریاضی را کنار بگذارید. روش درست خواندن ریاضی این است که در بعد از کلاسهای ریاضی درس را مرور کنید. در طول ترم تمرین و مسئله حل کنید و برای یادگیری ریاضی وقت بگذارید. روش درست خواندن ریاضی این است که درس را به صورت مفهومی بخوانید و تمرینات را درک کنید و فقط به صورت سطحی از فرمولها استفاده نکنید.

اگر درس ریاضی را اصلا بلد نیستید، در کلاسهای ریاضی خیلی کم حاضر بوده اید و اشکالات پایه ای دارید: در این حالت کار کمی سخت خواهد بود و برای موفق شدن در امتحان ریاضی و درس ریاضی تعداد جلسات زیادی لازم دارید. اگر درس ریاضی را خیلی کم بلد هستید و اشکالاتی دارید که پایه ای هستند و از ترمهای قبل باقی مانده اند، باید هر چه سریعتر شروع کنید. در این حالت موکول کردن کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی به ایام امتحانات اصلا کار خوبی نیست. وقتی اشکالات زیاد است اگر بخواهید در ایام امتحانات و ایام فرجه ها در مدت زمان کمی کل این مطالب را بخوانید، سخت خواهد بود که در ذهن و مغز شما به صورت دسته بندی شده و منسجم جای بگیرد و بتوانید در امتحان به درستی از آن استفاده کنید. همانطور که می دانید، درس ریاضی فقط این نیست که متن کتاب درسی را بخوانید و بتوانید در امتحان موفق هم باشید. برای یادگیری بهتر درس ریاضی باید برای هر مبحثی که آموزش می بینید تمرین و مسئله هم حل کنید. در ایام امتحانات برای حل تمرین و مسئله فرصت کافی وجود ندارد. در این حالت که در کلاسهای مدرسه یا دانشگاه هم حاضر نبوده اید و ترمهای قبل هم ریاضی را خیلی خوب نخوانده اید تعداد جلسات بالایی لازم است (شاید حدود 15 یا 16 جلسه).
در طول ترم درس ریاضی را بخوانید: ریاضی یکی از دروسی است که برای آموزش و یادگیری به زمان نیاز دارد. اگر می خواهید در درس ریاضی موفق باشید در حقیقت مطالعه این درس را نباید به ایام امتحانات موکول کنید. خصوصا اگر ترمهای قبل در امتحان این درس عملکرد خوبی نداشته اید و اشکالات پایه ای زیادی دارید، موکول کردن مطالعه درس به ایام امتحانات فقط ریسک کار را افزایش می دهد. حتی اگر در درس ریاضی قوی هستید و در ترمهای قبل هم در این درس نمره خوبی گرفته اید، به هر حال درس ریاضی در این ترم مطالب جدید خاص خودش را دارد و برای یادگیری آن باید وقت بگذارید. در نتیجه، در هر صورت بهتر است درس ریاضی در طول ترم خوانده شود. همانطور که می دانید ریاضی را فقط با مطالعه سطحی و خواندن متن کتاب درسی و یا فقط با شرکت در کلاسهای مدرسه و دانشگاه نمی توان یاد گرفت. درس ریاضی برای یادگیری نیاز به حل تمرین و مسئله دارد.
در کلاسهای خودتان حاضر باشید و تمرین و مسئله حل کنید: برای موفقیت در امتحانات ریاضی و فیزیک و قبولی در این دو درس با نمره خوب سعی کنید در کلاسهای اصلی خودتان در مدرسه یا دانشگاه به صورت کامل حاضر باشید. شرکت در کلاسهای ریاضی و فیزیک کاملا مهم است. مباحثی که در این کلاسها مطرح می شود را شخصی ارائه می کند که بعدا همان شخص قرار است از شما امتحان بگیرد. بنابراین با حضور در این کلاسها هم در زمان کوتاهتر (به نسبت حالتی که خودتان بخواهید درس را بخوانید) درس را آموزش می بینید و هم با تمرینات و مسائلی که بیشتر مورد تاکید مدرس و استاد خودتان است آشنا خواهید شد. شرکت در کلاسهای اصلی خودتان را از دست ندهید و جزوه بنویسید و سوال بپرسید. میزان یادگیری شما در کلاسهای ریاضی و فیزیک متناسب است با میزان فعال بودن شما در کلاس درس. در ردیفهای جلوی کلاس بنشینید و به یادگیری درس علاقه نشان دهید. جزوه خوبی بنویسید و در طول ترم جزوه خودتان را مرو کنید و تمرین و مسئله حل نمائید.
در مقطع دانشگاه هم در بسیاری از رشته ها و برای داشتن توانایی حل مسائل در دروس بسیاری از رشته ها مانند رشته های علوم پایه و فنی مهندسی بلد بودن و تسلط بر درس ریاضی مهم است. به همین دلیل در بسیاری از رشته های فنی مهندسی دروس ریاضی مانند ریاضی عمومی 1 و 2 ، ریاضیات مهندسی، معادلات دیفرانسیل، محاسبات عددی و .... برای دانشجویان در نظر گرفته می شود. حتی در مقطع کارشناسی ارشد دروسی مانند ریاضی مهندسی پیشرفته و محاسبات عددی پیشرفته و .... هم در نظر گرفته می شود. برای دانش آموزان متوسطه دوم و برای رشته های ریاضی فیزیک و تجربی و تعدادی از رشته های دیگر هم ریاضی به لحاظ موفقیت در کنکور هم مهم است. برای رشته ریاضی فیزیک که در کنکور 55 سوال از درس ریاضی مطرح می گردد و از دروس مختلف مانند حسابان، حساب دیفرانسیل و انتگرال، هندسه 1 و 2 ، جبر و احتمال، ریاضی گسسته و ... نیز سوال خواهد آمد و برای این رشته ریاضی مهمترین درس است. یعنی در رشته ریاضی فیزیک اگر دانش آموزی بتواند ریاضی را خیلی خوب بزند حتما در رتبه او تاثیر بسیار مثبتی خواهد گذاشت.
مانند ورزشکاری که هر چه بیشتر وزنه می زند (البته به صورت اصولی) و هر چه بیشتر تمرین حل می کند قوی تر می شود و عضلات قوی تری خواهد داشت، برای درس ریاضی هم شما هر چه بیشتر تمرین حل کنید عضلات ذهن شما قوی تر شد و از پس مسائل سطح بالاتری بر خواهید آمد. دلیل اینکه در بخش قبل گفته شد در طول ترم ریاضی بخوانید هم همین است که به اندازه کافی برای حل تمرین و مسئله وقت داشته باشید. در کلاس ریاضی و در کلاسهای تدریس خصوصی به روند حل مسائل و مثالها توسط معلم ریاضی خودتان خوب دقت کنید و اگر سوالی دارید بپرسید. در ادامه در منزل قبل از اینکه سراغ تمرینات و مسائل جدید بروید سعی کنید همین مثالهای حل شده را یک بار دیگر حل کنید و راه حل خودتان را بررسی نمائید. سپس سراغ تمرینات جدید بروید. اگر جواب را بلد نبودید خیلی سریع سراغ حل المسائل نروید. سعی کنید ابتدا در حد 10 دقیقه یا یک ربع روی راه حل سوال فکر کنید و روی کاغذ هر راه حلی که به نظرتان می رسد را بنویسید. در این مرحله درست یا غلط بودن جواب مهم نیست فقط راه حلی که به نظرتان می رسد را بنویسید. در ادامه راه حل خودتان را با حل درست مقایسه کنید و اشکالات خودتان را برطرف نمائید. در ایام امتحانات حل کردن نمونه سوالات امتحانی و ... برای ریاضی مفید و موثر است.
در ایام امتحانات که به مدرس ریاضی خودتان در مدرسه و یا استاد ریاضی در دانشگاه دسترسی ندارید می توانید سوالات و اشکالات را از معلم خصوصی ریاضی بپرسید. دانش آموزان و دانشجویان در ایام فرجه ها و ایام امتحانات معمولا با جدیت بیشتری درس می خوانند. در این ایام وقتی درسها خوانده می شود اشکالاتی که وجود دارد و سوالاتی که ممکن است مطرح گردد خودشان را نشان می دهد. در کنار داشتن یک مدرس خوب و مجرب در این ایام می تواند بسیار کمک کننده باشد و اشکالات خودتان را می توانید از ایشان بپرسید.
- از همان اوایل ترم برای موفقیت در درس ریاضی و امتحان ریاضی و به صورت کلی برای موفقیت در تحصیل تصمیم بگیرید و هدف مشخص و واضحی برای خودتان در نظر بگیرید. مثلا تصمیم بگیرید این ترم معدل شما بالای 18 باشد و در درس ریاضی هم حداقل نمره 19 را بگیرید (یا هر نمره ای که فکر می کنید مناسب است).

چگونه امتحان ریاضی را خوب بدهیم

- برای خودتان برنامه ریزی خوبی داشته باشید. برنامه ریزی شما باید متناسب با عادتهای شما و اینکه در چه زمانهایی برای درس خواندن بازدهی بهتری دارید باشد. هر برنامه ای از بی برنامگی بهتر است. اگر برنامه شما به صورت کامل اجرا نشد نا امید نشوید و آن را کنار نگذارید. برنامه خودتان را اصلاح کنید و ادامه دهید.

- رمز موفقیت در هر کاری و از جمله رمز موفقیت در امتحان ریاضی این است که هدف واضحی داشته باشید، برای رسیدن به ان برنامه ریزی کنید و به صورت هوشمندانه و با پشتکار ادامه دهید. از افراد موفق در این زمینه نظر خواهی کنید و اگر روش های شما مناسب نبود آن را اصلاح نمائید.

منبع: ایران مدرس (استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به ایران مدرس مجاز است)

کسب درآمد بالا از تدریس خصوصی ریاضی، درامد مدرسین و معلمان ریاضی

در این بخش در رابطه با کسب درآمد بالا از تدریس خصوصی ریاضی، درامد مدرسین و معلمان ریاضی و .... مطالبی ارائه می شود. میزان موفقیت شما در جذب شاگرد: مسلما میزان درآمد شما از تدریس خصوصی ریاضی، فیزیک، زیست، شیمی و زبان و .... با تعداد شاگردهایی که جذب می کنید نسبت مستقیم دارد. هر چه شاگردهای بیشتری داشته باشید، درامد شما هم از تدریس خصوصی بیشتر و بیشتر خواهد شد. بنابراین در مرحله اول باید راهکارهای مختلف جذب شاگرد را امتحان کنید و تا جایی که برای شما ممکن است تعداد شاگردهای خودتان را افزایش دهید. یکی از بهترین راهکارها برای جذب شاگرد درج آگهی تدریس در سایت (ایران مدرس) است.
میزان تسلط شما بر دروس تدریسی و نگه داشتن شاگردهایتان: جذب شاگرد بسیار مهم است ولی مهمتر از آن حفظ و نگه داشتن شاگردهایتان است. در بسیاری از موارد شاگرد شما دقیقا بعد از جلسه اول تدریس خصوصی کلاسها را کنسل کرده و به بهانه ای از ادامه کلاسها امتناع خواهد کرد. اگر جلسه اول تدریس را عالی عمل کنید، ادامه دار شدن کلاسها را تضمین کرده اید. البته در جلسات بعد هم باید کیفیت تدریس را حفظ نمائید. ولی به هر حال جلسه اول تدریس خصوصی مهم و حیاتی است و دیدی که شاگرد شما در جلسه اول تدریس به نسبت شما پیدا می کند تقریبا برای همیشه باقی می ماند. میزان سخت بودن جایگزینی شما: مسلما، به هر میزان که نحوه تدریس شما دلچسب و عالی باشد و به هر میزان که خوب تدریس کنید و جایگزین کردن شما سخت تر باشد هزینه ای که برای جلسات تدریس شما پرداخت می شود می تواند بیشتر باشد. یعنی شاگردهای شما اگر ببینند که شما بسیار خوب تدریس می کنید و با برنامه ریزی و مشاوره هایی که ارائه می دهید باعث شده اید که آنها خیلی خوب نتیجه بگیرند، حاضر نخواهند بود که شما را از دست بدهند و ترمهای بعد اگر مبلغ بالاتری را برای کلاسهای خصوصی مطالبه کنید، آن هزینه بالاتر را هم به شما پرداخت می کنند. با تدریس عالی و نتیجه گرفتن عالی، جایگزینی خودتان را سخت و درآمد خودتان از تدریس خصوصی را افزایش دهید. -

کسب درآمد از تدریس خصوصی ریاضی

درامد کار تدریس  به نسبت بسیاری از کارهای دیگر بالاتر و بهتر است. البته برای کسب درامد بالا از تدریس باید مواردی را رعایت نمائید. در مرحله اول باید بتوانید شاگرد جذب کنید. تا شاگردی نباشد، درآمدی هم در کار نیست. درآمد تدریس خصوصی فیزیک، ریاضی، زبان و شیمی و سایر دروس حد بالایی ندارد. بسیاری از مدرسین از تدریس خصوصی درآمدهایی کسب می کنند که در سطح کارهای بسیار پردرآمد ایران قرار می گیرد. برای کسب درآمد بالا از کار تدریس و موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی باید به تدریس علاقه داشته باشید. اگر به کار تدریس علاقه ندارید از سر اجبار به این کار روی نیاورید. چون در نهایت آن را ول خواهید کرد. برای موفقیت در هر کاری عشق و علاقه به آن کار لازم است. حداقل باید به دروس تدریسی خودتان علاقه مند باشید. برای کسب درآمد بالا از تدریس باید خوب تدریس کنید. باید کاملا بر دروس تدریسی خودتان مسلط باشید. به هر میزان که بهتر تدریس کنید و بر دروس تدریسی خودتان مسلط تر باشید، درامد شما هم افزایش پیدا می کند.



درآمد تدریس خصوصی ریاضی و مقطع تحصیلی: اگر می خواهید درآمد شما از کار تدریس ریاضی بیشتر باشد، در مقاطع تحصیلی بالاتر تدریس کنید. تدریس برای تیزهوشان و یا تدریس ریاضی کنکور هم به نسبت تدریس ریاضی دبیرستان درآمد بالاتری دارد.
درآمد تدریس خصوصی ریاضی و محل تدریس ریاضی: معمولا هزینه تدریس ریاضی در آموزشگاه با هزینه تدریس ریاضی در منزل متفاوت است. اگر می خواهید درآمد شما از کار تدریس افزایش پیدا کند، در مرحله اول کلاسهایی را قبول کنید که خودتان نزدیک باشد و در مرحله بعد کلاسها را در منزل برگزار نمائید. دانش آموزان و دانشجویان برگزاری کلاسهای خصوصی در منزل را ترجیح می دهند و حاضر هستند هزینه بالاتری برای آن پرداخت کنند چون رفت و آمدی برای حضور در کلاس نخواهند داشت.
درآمد تدریس خصوصی ریاضی و زمان برگزاری کلاسها: در ایام امتحانات درآمد مدرسین ریاضی و سایر دروس از کلاسهای تدریس خصوصی افزایش پیدا می کند. در ایام امتحانات وقت مدرسین پر شده و در بسیاری از اوقات هماهنگ کردن با مدرسین سخت می شود. بنابراین هزینه کلاسها هم بالاتر خواهد بود. وقت خودتان را تا حدودی برای ایام امتحانات آزاد بگذارید و با جذب شاگرد در ایام امتحانات درآمد خوبی ازتدریس ریاضی و .... کسب کنید.

درآمد تدریس خصوصی ریاضی، زبان، فیزیک، شیمی، زیست، عربی و .... به زمان برگزاری کلاسهای تدریس خصوصی هم بستگی دارد. معمولا در ایام تابستان و اوایل ترم که متقاضی برای تدریس و تدریس خصوصی کمتر است، مدرسین قیمتهای پایینتری را پیشنهاد می دهند و به کسب درآمد پایینتر از کار تدریس هم راضی هستند. در ایام امتحانات درآمد مدرسین تدریس خصوصی به شدت افزایش پیدا می کند و حتی بعضا کلاسهای بیشتر را نمی پذیرند. درآمد مدرسین به سابقه کار و مدرک تحصیلی مدرس و دانشگاه محل تحصیل ایشان هم بستگی دارد. دبیران و معلمان رسمی هم معمولا قیمتهای بالاتری را برای کلاسهای خصوصی در نظر می گیرند و والدین هم چون به آنها بیشتر اعتماد می کنند مبالغ بالاتری می پردازند. در نتیجه دبیران رسمی و معلمان آموزش و پرورش در کنار کلاسهای اصلی خودشان از کار تدریس خصوصی درآمد خوبی می توانند بدست بیاورند. درآمد تدریس خصوصی دروس کنکوری (اگر بتوانید در این زمینه فعالیت کنید و اعتماد والدین دانش اموزان را جلب کنید که فرزندانشان را برای قبولی به شما بسپارند) به نسبت تدریس دروس متوسطه و ابتدایی و دانشگاهی خیلی بالاتر است ولی کار کردن و جذب شاگرد در این زمینه هم سخت تر می باشد. - مطالعه کنید: تاریخ ریاضی
کار تدریس خصوصی ریاضی را هم به صورت پاره وقت و هم به صورت تمام وقت می توان انجام داد. اگر وقت شما کاملا آزاد است، تدریس خصوصی ریاضی را به صورت تمام وقت انجام دهید. اگر فعلا شاگردهای کمی دارید و یا اصلا شاگرد جذب نکرده اید ایرادی ندارد. روشهای مختلف جذب شاگرد را امتحان کنید. در اینترنت برای کار تدریس خودتان تبلیغ کنید. با آموزشگاهها و موسسات مختلف تماس بگیرید. درس ریاضی را بخوانید و بر آن مسلط شوید. جزواتی برای خودتان تهیه کنید و خلاصه ای از آن را در اینترنت و در همین سایت با اسم خودتان منتشر کنید. تسلط خودتان بر درس ریاضی را افزایش دهید. به تدریج شاگردهای شما افزایش می یابد. درآمدی برای خودتان تعیین کنید. مثلا روی کاغذ بنویسید : "از امروز تا یکسال دیگر مبلغ 50 میلیون تومان از کار تدریس درآمد بدست آورده ام" و در زیر آن هر درآمدی که بدست آوردید را یادداشت نمائید. برای خودتان هدف تعیین کنید و در زمینه جذب شاگرد و افزایش تسلط خودتان بر درس ریاضی فعال باشید.اگر کارمند یا دانشجو هستید به صورت پاره وقت در زمینه تدریس ریاضی می توانید فعالیت کنید. حتی ممکن است درآمد کار تدریس به صورت پاره وقت از کار اصلی شما بیشتر شود. در ایام دانشجویی هم برای کسب درآمد به صورت نیمه وقت می توانید روی کار تدریس حساب کنید.
یکی از مهمترین پارامترها برای داشتن درآمد بالا از تدریس ریاضی، داشتن تعداد شاگردهای زیاد است. برای افزایش تعداد شاگردهایتان تبلیغات تدریس خودتان در همین سایت را ویژه کنید. آگهی های ویژه مستلزم پرداخت هزینه است و در عوض بازدهی بالاتری دارد.
علاوه بر امتحان راهکارهای مختلف برای جذب شاگرد، باید سعی کنید شاگردهای خودتان را هم حفظ کنید. رضایت شاگردهای شما مهمترین عامل در کسب درامد بالا از تدریس خصوصی است. اگر ترمهای بعد شاگردهای شما دوباره تماس گرفتند، موفقیت شما تضمینی است.
برای کسب درامد بالا و پول دراوردن از تدریس خصوصی ریاضی تلاش کنید کلاسهایی با کیفیت عالی داشته باشید. به گونه ای تدریس کنید که جایگزین کردن شما سخت باشد. میزان درآمد شما در هر کاری نسبت مستقیم با میزان سختی جایگرین کردن شما در آن کار دارد.

- اگر در زمینه تدریس خصوصی ریاضی سابقه کار ندارید و می خواهید این کار را شروع نمائید کمی به کاری که می خواهید انجام دهید فکر کنید. آیا به تدریس ریاضی علاقه دارید؟ اگر واقعا تدریس ریاضی و درس ریاضی را دوست داشته باشید و از تدریس آن لذت برید در کار تدریس بسیار موفق خواهید بود. البته اگر علاقه ای هم به این درس نداشته باشید ولی بر آن مسلط باشید باز هم می توانید تدریس کنید. ولی به هر حال عشق و علاقه به هر کاری برای موفقیت در آن کار لازم است. در صورتی درآمد شما از تدریس ریاضی بسیار خوب خواهد بود و به یکی از پردرآمدترین مدرسین ریاضی تبدیل خواهید شد که به تدریس ریاضی علاقه داشته باشید. مطالعه کنید: چگونه از تدریس خصوصی ریاضی درآمد خوبی کسب کنیم؟

- اگر می خواهید تدریس خصوصی ریاضی را شروع کنید باید خیلی زیاد حواستان به جلسه اول تدریس خصوصی باشد. لازم نیست در کلاسهای خصوصی عنوان کنید که در کار تدریس تازه کار هستید. در ضمن نحوه برخورد و نحوه تدریس شما هم نباید این را نشان دهد. کاملا حرفه ای برخورد کنید. چون در کار تدریس خصوصی به منزل شاگردانتان می روید باید ظاهری آراسته و مناسب داشته باشید. نحوه برخورد شما کاملا محترمانه باشد. در جلسه اول تدریس ریاضی شما به شدت تحت نظر هستید و ارزیابی خواهید شد. اگر عالی نباشید کلاسها ادامه پیدا نخواهد کرد. البته نباید ذکر این موارد باعث ایجاد استرس شود. فقط باید بدانید که جلسه اول تدریس خیلی مهم است و از بقیه جلسات مهمتر می باشد و باید عالی عمل کنید. اگر قصد دارید از تدریس ریاضی پول بیشتری در بیاورید، راهکار دیگری که برای افزایش تعداد شاگردها و جذب شاگردهای بیشتر وجود دارد، علاوه بر تبلیغات بهتر که در بخش قبل گفته شد، این است که کیفیت کار خودتان را افزایش دهید و عملکرد بهتری در کلاسهای خصوصی ریاضی داشته باشید و در نهایت تعداد شاگردهای بیشتر را با نمرات بهتر به نتیجه مطلوب برسانید (مطالعه کنید: 10 نکته اساسی برای موفقیت در تدریس خصوصی ریاضی ). ممکن است هر مدرس و معلم ریاضی ای برای تدریس این درس و برای موفق کردن شاگردهایش روش منحصر به فرد و مخصوص خودش را داشته باشد. در نهایت اگر این مدرس و معلم ریاضی بتواند شاگردهایش را به نتیجه خوبی برساند و یادگیری بهتر درس ریاضی و گرفتن نمره خوب با هم بدست آید، می توان گفت که معلم، مدرس و یا استاد ریاضی در کار خودش موفق بوده است. هر توصیه ای که در این بخش نوشته شود ممکن است برای شما مفید باشد و یا شما خودتان راهکار بهتری را بلد باشید. اگر روند کاری شما باعث نتیجه گرفتن شاگردهایتان می شود و آنها درس ریاضی را به خوبی یاد می گیرند می توان گفت که روش تدریس شما موفقیت آمیز است. اگر تعداد زیادی از شاگردهای شما با وجود شرکت در کلاسهای ریاضی نتیجه نمی گیرند، باید روند عملکر خودتان را تغییر دهید و آن را بهبود ببخشید. در کلاسهای گروهی و کلاسهای مدرسه و دانشگاه مسئولیت نتیجه گرفتن دانش آموزان و دانشجویان در درس ریاضی با خودشان است. در کلاس خصوصی ریاضی این مسئولیت تا حد بالایی متوجه مدرس ریاضی است. اگر می خواهید در کار تدریس و آموزش خصوصی ریاضی موفق باشید و پول خوبی در بیاورید مسئولیت کامل این نتیجه را به عهده بگیرید. یعن حداقل پیش خودتان فکر کنید کلاسهای خصوصی ریاضی شما تضمینی است و مسئولیت 100 درصد نتیجه گرفتن شاگردهایتان با شما می باشد. اگر می خواهید درامد خودتان را از تدریس خصوصی ریاضی افزایش دهید راهکار خوبی که وجود دارد این است که تعداد شاگردهای بیشتری جذب کنید. راهکارهای مختلفی که برای جذب شاگرد وجود دارد را امتحان کنید و برای خودتان و معرفی توانائی های خودتان بهتر و بیشتر تبلیغ کنید. در کنار آن، کیفیت کلاسهای خصوصی ریاضی خودتان را افزایش دهید و با به نتیجه رساندن تمامی شاگردهایتان، شاگردهای خودتان را برای ترمهای بعد ذخیره کنید و در نتیجه تعداد شاگردهایتان را بیشتر و بیشتر کنید.

- روشهای بیشتری را برای جذب شاگرد امتحان کنید و تعداد شاگردهای خودتان را افزایش دهید. اگر قبلا به عنوان مثال فقط از طریق آموزشگاهها شاگرد جذب می کردید از این به بعد روشهای دیگری را هم امتحان کنید. مطالعه این مقاله در این زمینه مفید است.

- از زمان خودتان به صورت بهینه تری استفاده کنید تا بتوانید در طول یک روز تعداد کلاسهای بیشتری برگزار کنید. شب زودتر بخوابید تا برای روز بعد انرژی بیشتری داشته باشید و مثلا به جای 4 کلاس در روز 5 کلاس برگزار کنید.

- اگر روشهای تبلیغاتی شما برای جذب شاگرد بیشتر باشد و از انواع روشهای مختلف برای پیدا کردن شاگرد خصوصی استفاده کنید تعداد تماسهایی که با شما گرفته می شود بیشتر شده و می توانید فقط شاگردهایی را قبول کنید که به محل سکونت خودتان نزدیکتر هستند.

- اگر روشهای محدودی برای جذب شاگرد داشته باشید هر شاگردی که با شما تماس می گیرد را مجبور هستید قبول کنید (حتی اگر مسیر دور باشد و هزینه کلاس هم مناسب نباشد) در نتیجه ممکن است کل صبح یا بعد از ظهر را فقط برای برگزاری یک جلسه از کلاس از دست بدهید.

- روی خودتان کار کنید و تسلط خودتان بر دروس تدریسی را افزایش دهید. هر چه بهتر تدریس کنید احتمال اینکه شاگردهای این ترم شما بهتر نتیجه بگیرند و ترمهای بعد برای درسهای دیگرشان پیش شما برگردند افزایش می یابد و شاگردهای شما ذخیره خواهند شد.

- قیمت های کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی و تدریس خصوصی فیزیک را خیلی پایین در نظر نگیرید. اگر قیمت کلاسهای شما خیلی پایین باشد این حالت اتفاق می افتد که تعداد کلاسهای زیادی خواهید داشت در حالیکه در آمد شما از حد مشخصی بالاتر نخواهد رفت.

فعالیت در زمینه آموزش و تدریس خصوصی ریاضی برای کسب درآمد می تواند کاملا مفید و موثر باشد. تدریس خصوصی ریاضی متقاضی بالایی دارد و در تمامی مقاطع و همچنین برای کنکور و قبولی در امتحانات کاملا مهم است. بسیاری از درسهای دیگر تمرینات و مسائلی که دارند با استفاده از روابط ریاضی حل می شود. در کنکور رشته های ریاضی و تجربی درس ریاضی یکی از مهمترین دروس است. در مقطع دانشگاه هم اکثر دانشجویان درسهای ریاضی عمومی 1 و 2 را باید پاس کنند و دانشجویان رشته های فنی و مهندسی هم به میزان بیشتری با این درس سر و کار دارند. بنابراین ریاضی درس بسیار پرکاربردی است و متقاضیان زیادی برای تدریس دارد. با فعالیت موثر در زمینه جذب شاگرد و تسلط بر درس ریاضی می توانید در این زمینه موفق باشید و درآمد خوبی بدست آورید. - تاریخچه ریاضی
- به صورت کامل و 100 درصدی بر دروس ریاضی و فیزیک مسلط باشید: یکی از موارد و نکات کلیدی برای موفقیت در تدریس ریاضی و فیزیک و یا هر درس دیگری این است که به صورت کامل بر دروس تدریسی خودتان مسلط باشیذ. این تسلط شما در تدریس خودش را نشان خواهد داد. دانش اموزان و دانشجویان به راحتی تشخیص می دهند که چه معلم و استادی بر درس مسلط است و چه معلمی مسلط نیست. در کلاسهای تدریس خصوصی به نسبت کلاسهای مدرسه و دانشگاه این مورد مهم تر هم می باشد. چرا که در کلاسهای خصوصی اگر بر درس مسلط نباشید کلاسها ممکن است کنسل گردد و در نتیجه شاگرد را از دست بدهید. خصوصا در جلسه اول باید عملکرد شما بسیار بسیار عالی باشد. یک اشتباه کوچک و تاخیر در پاسخ به یک سوال و یا هر نشانه ای که حاکی از عدم تسلط شما بر درس باشد ممکن است باعث کنسل شدن کلاس و از دست رفتن شاگردی باشد که برای جذب آن شاید زحمت و هزینه زیادی را متقبل شده اید. در ضمن تسلط شما بر دروس تدریسی باعث می شود در کل کلاسها برای شاگردهایتان مفیدتر باشد و در نهایت آنها نیز در امتحان و کنکور و ... نتیجه بهتری بگیرند و در نهایت برای درسهای دیگرشان دوباره با شما هماهنگ خواهند کرد و مشتری دائمی شما خواهند شد. 

درآمد تدریس خصوصی ریاضی و مدرسین ریاضی

برای داشتن عملکر عالی در زمینه تدریس خصوصی ریاضی و فیزیک و کسب درامد بالا باید در زمینه های مختلفی خوب عمل کنید. خوب شاگرد جذب کنید، متعهدانه تدریس کنید، هوای شاگردهایتان را داشته باشید و آنها را به نتیجه برسانید. بر دروس تدریسی خودتان مسلط باشید و با افزایش تعداد شاگردهایتان به تدریج قیمت کلاسهای خصوصی خودتان را افزایش دهید و شاگردهای با بازدهی بالاتر را قبول کنید. برای خودتان هر ترم هدف مالی تعیین کنید و سعی کنید به یک برند تبدیل شوید.

منبع: ایران مدرس (استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به ایران مدرس مجاز است)

چگونه در امتحان میان ترم و پایان ترم ریاضی با نمره خوب قبول شویم و موفق باشیم؟

در این بخش در رابطه با پاسخ به سوال چگونه در امتحان میان ترم و پایان ترم ریاضی با نمره خوب قبول شویم و موفق باشیم؟ مطالبی ارائه می گردد. با شرکت در کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی می توانید احتمال گرفتن نمره ی 20 در این درس مهم را برای خودتان افزایش دهید. در کنار کلاسهای خصوصی ریاضی، برای موفقیت در ریاضی شرکت در کلاسهای مدرسه، حضور فعال در کلاسها، مرور ریاضی بعد از شرکت در کلاسهای مدرسه و کلاسهای خصوصی، حل تمرین و مسئله، در اولویت قرار دادن کتاب درسی ریاضی و مطالعه ان و از همه مهمتر خواندن درس ریاضی در طول ترم با نظم و برنامه ریزی و..... می تواند مفید و موثر باشد. حل نمونه سوالات امتحان برای موفقیت در امتحان ریاضی می تواند مفید باشد. برای دانلود جزوات رایگان و سوالات امتحانی ریاضی بر روی عبارت دانلود ریاضی کلیک کنید.
در کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه یا دانشگاه حضور کامل داشته باشید و با تمرکز کامل به مطالب ارائه شده گوش دهید. در کلاسهای تدریس ریاضی جزوه خودتان را یادداشت کنید و همه ی نکات را بنویسید. جزوه ریاضی را در کلاسهای ریاضی به گونه ای بنویسید که خیلی هم درگیر آن نشوید. یعنی هم گوش دهید و هم بنویسید.  - دانلود کتاب ریاضی پایه هشتم
داوطلب شدن برای حل مسائل در کلاس تدریس ریاضی: داوطلب شدن برای حل مسائل در کلاس تدریس ریاضی باعث می شود تا در کلاس درس فعالتر باشید و خودتان هم درس را بهتر یاد بگیرید. ضمنا اگر بخواهید برای حل مسائل داوطلب شوید باید درس را بهتر بخوانید و این هم به نوبه خودش به آموزش بهتر درس ریاضی شما کمک می کند.
اگر می خواهید در درس ریاضی 20 بگیرید موارد مختلفی را باید رعایت کنید. یکی از این موارد این است که در طول ترم درس ریاضی را بخوانید. اگر خیلی هم باهوش باشید، در ایام امتحانات چون زمان کافی برای یادگیری درس ریاضی نخواهید داشت و چون نمی توانید به اندازه کافی تمرین و مسئله حل کنید، گرفتن نمره خوب در درس ریاضی و 20 گرفتن در این درس سخت خواهد شد. پس سعی کنید حتما در درس ریاضی مداومت داشته باشید و این درس را در طول ترم بخوانید.
شخصی در درس ریاضی 20 می گیرد که هیچ اشکالی نداشته باشد و به اندازه کافی و حتی بیشتر از اندازه لازم تمرین و مسئله حل کرده باشد. در کلاسهای خصوصی می توانید هر اشکالی را برطرف نمائید و هر سوالی را بپرسید. خوبی این کلاسها این است که حتی از پایه های قبل هم می توانید سوال بپرسید. بنابراین، برای موفقیت در درس ریاضی و گرفتن نمره بالا در ان استفاده از این کلاسها را در کنار سایر موارد مد نظر داشته باشید. مطالعه مقاله 20 گرفتن در درس ریاضی - مطالعه درس در طول ترم هم می تواند برای شما مفید و موثر باشد. - مطالعه کنید: تدریس خصوصی ریاضی و آموزش مفهومی درس ریاضی

 فرمول های ریاضی را قبل از امتحان مرور کنید و با شروع امتحان آن ها را در حاشیه برگه بنویسید که هر وقت به آنها نیاز داشتید به راحتی در دسترس باشد. زیرا اگر در همان لحظه که مساله را می خواهید حل کنید فرمول را بازیابی کنید، احتمال اینکه اشتباهی پیش آید، وجود دارد.  معلم و دبیر شما حین تدریس ریاضی معمولا مثالها و تمریناتی را حل می کند که به نظرشان مهمتر است و در امتحان ریاضی هم معمولا سوالها مشابه همان تمرینات می باشد. حتی اگر سوالات امتحانی ریاضی هم مشابه همان تمرینات نباشد، برای حل تمرینات با سطح بالاتر باید ابتدا سوالات حل شده در کلاس را یاد بگیرید. برای موفقیت در امتحان ریاضی و موفقیت در تحصیل در حالت کلی باید انگیزه و علاقه شدیدی در خودتان ایجاد کنید. به این فکر کنید که اگر در درس ریاضی نمره خوبی بگیرید و این درس را خوب یاد بگیرید چه نتایج مثبت دیگری برای شما خواهد داشت. مثلا باعث می شود معدل شما افزایش یابد. یا اینکه در رتبه کنکور شما هم در نهایت موثر است و در آینده تحصیلی و آینده شغلی شما هم تاثیر گذار است. باید هدف مشخصی برای خودتان در نظر بگیرد. مثلا این ترم نمره ریاضی من بالای 18 است. همین هدف خودتان را بر روی کاغذ بنویسید و به دیوار بزنید تا همیشه جلوی چشم شما باشد. مرور را فراکوش نکنید. حین مطالعه درس ریاضی می توانید فرمولها و روابط را برای خودتان خلاصه برداری کنید و در مرورهای بعدی از آنها استفاده نمائید. علاوه بر تمرینهای حل شده در کلاس تدریس ریاضی و تدریس فیزیک خودتان هم تمرین و مسئله اضافی حل کنید. به کتابهای حل المسائل خیلی تکیه نکنید. در ابتدا سعی کنید مسائل و تمرینات را خودتان حل کنید. هر چه بیشتر بر روی یک مسئله فکر کنید، ذهنتان آمادگی بیشتری برای حل مسائل بعدی پیدا خواهد کرد. حتی اگر مطمئن نبودید که راه حلتان درست است، یک راه حل ارائه دهید. ایرادی ندارد که در ابتدای کار حل درست مسئله را بلد نباشید. اگر به نتیجه نرسیدید حل مسئله رانگاه کنید. همینکه بر روی حل سوال فکر کرده اید و راه حلی ارائه داده اید، ذهنتان قوی تر شده است.
بسیاری از دانشجویان و دانش اموزان فقط به خاطر بحث حضور و غیاب و یا برای اینکه وقتشان پر شود در کلاسهای تدریس ریاضی شرکت می کنند. به هر حال، شما که وقت می ذارید، چرا از وقت خودتان که از هر چیز دیگری ارزشمندتر است درست استفاده نمی کنید؟! حضور در کلاسهای  ریاضی مدرسه و دانشگاه در صورتیکه به مطالب ارائه شده خوب گوش دهید و تمرکز کنید، می تواند در موفقیت تحصیلی شما مفید و موثر باشد.
بعد از یادگیری هر درسی و از جمله درس ریاضی، روند فراموش شدن مباحث آغاز می گردد. یعنی به تدریج و با گذشت زمان مطالب به دست فراموشی سپرده خواهد شد. با مرور بعد از کلاسهای تدریس ریاضی این روند فراموشی کند شده و مطالب مدت بیشتری در ذهن شما باقی می ماند. مطلب دیگر اینکه با مرور مطالب ارائه شده ریاضی بعد از کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه و دانشگاه، اگر جایی سوالی داشته باشید و یا مطلبی را خوب یاد نگرفته باشید، می تواند مطلب یا مبحث مورد نظر را یادداشت نموده و در جلسه بعدی تدریس از معلم و استاد خودتان بپرسید.
قدم اول برای موفقیت در ریاضی و امتحان ریاضی و کسب نمره خوب و حتی نمره 20 در درس ریاضی حضور منظم در کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه یا دانشگاه است. اگر می خواهید در درس ریاضی نمره خوبی بگیرید غیبت نکنید. وقتی در کلاسهای تدریس ریاضی غیبت می کنید، جلساتی که بعد از جلسات غیبت به کلاس برمی گردید هم از درس چیزی نمی فهمید. چون معمولا مطالب پیوسته است و اگر بخشی از درس را یاد نگیرید یاد گرفتن ادامه درس هم برایتان مشکل خواهد بود و زیاد متوجه درس نخواهید شد.
در کلاسهای تدریس ریاضی جزوه خودتان را یادداشت کنید و سوال بپرسید. یادداشت کردن جزوه در کلاس تدریس ریاضی باعث می شود درس را خوب گوش دهید و تمرکز شما را هم افزایش می دهد. جزوه نوشته شده خودتان از جزوات کپی شده بسیار بهتر است. هر سوالی که برایتان پیش آمد را بپرسید.  - دانشکده ریاضی دانشگاه تهران
مطالعه درس ریاضی در طول ترم باعث می شود در ایام امتحانات آرامش بیشتری داشته باشید و نتیجه بهتری بگیرید. اگر در طول ترم درس ریاضی را مطالعه نمائید، در ایام امتحانات فقط درس را مرور کرده و تمرین و مسئله حل می کنید. هم خیالتان راحت تر است و هم نمره بهتری کسب می کنید.
مهمترین نکته: ریاضی درس شب امتحانی نیست. اگر می خواهید در ریاضی موفق باشید، ریاضی را خوب یاد بگیرید و در امتحان نمره 20 و در کنکور هم درصد بالایی برای ان کسب نمائید، باید ریاضی را به مرور و در طول زمان بخوانید. هر چه تعداد تمریناتی که برای درس ریاضی حل می کنید و تعداد تست هایی که می زنید بیشتر باشد بهتر ان را یاد می گیرید.



برای پاسخ به سوال چگونه ریاضی بخوانیم برای امتحان می توان به موارد زیادی اشاره کرد که در سایت (ایران مدرس) بارها و بارها در رابطه با ان در مقالات مختلف صحبت شده است. مثلا شما با مطالعه مقاله 20 نکته کلیدی برای موفق شدن در امتحان ریاضی و کنکور ریاضیات یا مقاله 7 راهکار برای حل بهتر مسائل و تمرینات ریاضی می توانید در رابطه با نحوه مطالعه ریاضی و چگونگی ریاضی خواندن و کسب نمره 20 در ریاضی اطلاعات خوبی کسب نمائید. اگر می خواهید برای امتحان ریاضی درس بخوانید، در مرحله اول در صورتیکه هنوز فاصله زیادی تا امتحانات باقی است و وقت زیادی دارید که کارتان راحتتر است. برای موفقیت در امتحان ریاضی و کسب نمرات عالی در درس ریاضی باید با برنامه پیش بروید و به خودتان نظم خوبی بدهید. در قدم اول باید انگیزه خوبی در خودتان ایجاد کنید. مثلا تصمیم بگیرید که این ترم نمره ریاضی شما 18، 19 یا 20 شود. مهمترین مباحث را مطالعه نمائید: اگر شب امتحان ریاضی فرا رسیده است و یا فرصت زیادی ندارید و می دانید که نمی توانید تمامی مباحث را مطالعه کنید، مهمترین مباحث را انتخاب نموده و بر روی آنها متمرکز شوید. برای انتخاب مهمترین مباحث با مدرس خصوصی ریاضی خودتان مشورت کنید. در کل بهتر است اگر در جزوه شما مثلا 10 مبحث مطرح شده است، 7 مبحث را خوب بلد باشید تا اینکه هر 10 مبحث را خوانده باشید ولی هیچ کدام را خوب بلد نباشید. اگر فرصت کافی دارید تمامی مباحث را مطالعه نمائید و تمرین و مسئله هم حل کنید، اگر وقت کم است مهمترین مباحث را با توجه به جزوه ریاضی کلاسی انتخاب نموده و روی آن مباحث متمرکز شوید. در این حالت نیز جزوه کلاسی ریاضی خیلی مهم است. چون ممکن است بعضی از مباحث کتاب درسی ریاضی تدریس نشده باشد و در امتحان هم از آن مباحث سوالی مطرح نکردد. این موارد را می توان از روی جزوه کلاسی ریاضی تشخیص داد.
در کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه و دانشگاه به صورت مرتب شرکت کنید. شرکت در کلاسهای تدریس ریاضی مفید و موثر و لازم و ضروری است. در کلاسهای ریاضی مطالب مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. مدرس و استاد ریاضی شما بارها و بارها این مباحث را تدریس کرده است و نکاتی را بیان می کند که اگر خودتان درس را بخوانید ممکن است متوجه آن نشوید. شرکت در کلاسهای تدریس ریاضی به نسبت مطالعه خودتان، وقت بسیار کمتری از شما می گیرد. بنابراین تا جایی که ممکن است در کلاسهای تدریس ریاضی حاضر باشید و غیبت نکنید. شرکت در کلاسهای ریاضی در حقیقت در وقت شما صرفه جویی می کند.
بعد از کلاسهای ریاضی و یا جلسات تدریس خصوصی ریاضی درس را مرور کنید. یک از موارد و نکات مهم برای موفقیت در تحصیل و برای موفقیت در درس ریاضی و گرفتن نمره خوب و حتی نمره 20 در درس ریاضی مرور مداوم و پیوسته ریاضی است. خصوصا بعد از کلاسهای تدریس ریاضی و بعد از کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی مرور درس بسیار مهم است. مرور ریاضی باعث می شود مطالب مدت زمان بیشتری در ذهن شما باقی بماند و دفعات بعد که خواستید درس را بخوانید و یا تمرین و مسئله حل کنید، انرژی کمتری از شما گرفته شود. بنابراین در برنامه درسی خودتان مرور را هم در نظر بگیرید.

حین حل تمرینات هر سوالی که پیش آمد را یادداشت نموده و از مدرس ریاضی و یا مدرس خصوصی ریاضی خودتان بپرسید. اتفاقا یکی از مزایای حل تمرین و مسئله این است که اشکالات شما مشخص می شود. خواندن متن کتاب درسی ریاضی لازم است و شرکت در کلاسهای ریاضی هم مفید می باشد. ولی فقط حین تمرین و مسئله حل کردن است که مشخص می شود آیا مطالب را خوب یاد گرفته اید یا نه. حین حل تمرین و مسئله شما باید به صورت کاربردی از مطالب یاد گرفته شده استفاده کنید. وقتی که تمرین و مسئله حل می کنید اشکالات خودتان را یادداشت نمائید تا بعدا از مدرس، معلم؛ استاد و یا مدرس خصوصی ریاضی خودتان بپرسید.
در ایام امتحانات نیز مطالعه و حل تمرین و مسئله را ادامه دهید. اگر شما در طول ترم درس ریاضی ار خوب خوانده باشید و مطابق مواردی که در بالا ذکر شد عمل کرده باشید، در ایام امتحانات نیز با قدرت و پشتکار مطالعه و حل تمرین ریاضی را ادامه دهید و بهترین نتیجه را خواهید گرفت. بعضی از دانشجویان و دانش اموزان به هوای اینکه در طول ترم درس را خوانده اند، در ایام امتحانات مطالعه را کنار می گذارند و در نهایت نتیجه عالی که همان نمره 20 باشد را نمی گیرند. برای گرفتن نمره عالی در درس ریاضی باید تا سر جلسه امتحان ادامه دهید. در ایام امتحانات اتفاقا تلاش خودتان را چند برابر کنید و نتیجه عالی آن را بعدا خواهید دید.
1- بهترین توصیه برای موفقیت و قبولی در امتحان ریاضی این است که در طول ترم درس بخوانید و مطالب را برای ایام امتحانات باقی نگذارید.

2- برنامه ریزی داشته باشید. برای موفقیت در هر کاری برنامه ریزی لازم است. داشتن هر برنامه ای از بی برنامگی بهتر است.

3- تمرین حل کنید و تمرین حل کنید. برای ریاضی حل تمرین بسیار مهم است. روی تمرینات فکر کنید و راه حل ارائه دهید. خیلی سریع سراغ حل المسائل نروید.

4- با دوستانتان که درسشان خوب است به صورت دو و یا چند نفره روی تمرینات ریاضی بحث کنید. در قالب بحث و گفتگو بهتر یاد می گیرید.

5- نمره ای که می خواهید در امتحان ریاضی بگیرید را از قبل مشخص کنید. مثلا به خودتان قول دهید نمره ریاضی شما این ترم بیشتر از 18 باشد.

6- کتاب درسی را در اولویت مطالعه قرار دهید. خیلی به کتابهای کمک آموزشی تکیه نکنید. خود کتاب ریاضی بهترین منبع برای مطالعه است.

7- اگر از دوستان و آشنایانتان کسی را می شناسید که ریاضی خوب بلد است از ایشان مشورت بگیرید و توصیه های ایشان را به کار ببرید.

8- ریاضی درس شب امتحانی نیست. دوباره تاکید می کنیم که در طول ترم ریاضی را بخوانید. ریاضی برای یادگیری به وقت نیاز دارد.


چگونه در ریاضی نابغه شویم؟ در سایت (ایران مدرس) در همین زمینه نابغه شدن در درس ریاضی هم مقاله ای ارائه شده است (کلیک کنید: چگونه در ریاضی نابغه شویم). برای نابغه شدن در ریاضی در مرحله اول باید مطالب پایه ای را از همان کتاب درسی و تمرینات کتاب درسی خوب آموزش ببینید. اگر می خواهید در ریاضی نابغه شوید، در ابتدای کار باید پایه را قوی بگذارید. اتفاقا مطالب پایه ای بسیار مهم تر هم می باشد. در ادامه تمرینات و مسائل سطح بالا حل کنید. افرادی که از نظر شما در ریاضی نابغه هستند فقط تمرینات خیلی زیادی حل کرده اند و روی مطالب و مسائل زیاد فکر کرده اند و یاد گرفته اند.


اگر می خواهید در امتحان ریاضی قبول شوید و نمره خوبی بگیرید باید به خودتان نظم بدهید. خصوصا اگر ترمهای قبل در درس ریاضی نمره خوبی نگرفته اید باید این ترم از همان اوایل ترم شروع به درس خواندن بکنید و با نظم و برنامه پیش بروید. یادگیری ریاضی به تلاش و کوشش و زمان نیاز دارد. شاید ترمهای قبل مطالعه ریاضی را عقب انداخته اید تا زمان امتحانات فرا رسیده است و در ایام امتحانات هم زمان کافی برای مطالعه نداشته اید. این خودش یکی از عواملی است که می تواند در نهایت منجر به گرفتن نمره کم در درس ریاضی گردد. بنابراین برای موفقیت در امتحان ریاضی و گرفتن نمره قبولی در آن و حتی نمره خوب در درس ریاضی سعی کنید از همان اوایل ترم خواندن ریاضی را شروع کنید. اگر نمره شما در درس ریاضی در ترمهای قبل 10 تا 12 بوده است (به عنوان مثال) برای ترم پیش رو هدفی برای گرفتن نمره بهتر برای خودتان انتخاب نمائید (مثلا: نمره من در درس ریاضی در این ترم بیشتر از 15 است). البته می توانید نمره های بهتری بگیرید ولی به هر حال اگر قبلا خیلی خوب نبوده اید انتخاب هدف نمره 20 شاید کمی برای خودتان هم غیر واقعی به نظر برسد و برای رسیدن به آن زیاد تلاش نکنید. اما اگر ترمهای قبل نمره شما حدود 15 و 16 بوده است این ترم می توانید هدف خودتان را گرفتن نمره 20 در این درس قرار دهید. در طول ترم درس بخوانید و در کلاسهای ریاضی به صورت مرتب شرکت کنید.
برای گرفتن نمره بهتر در امتحان ریاضی و قبولی در امتحان ریاضی با نمره خوب در مرحله اول باید با برنامه ریزی، نظم و هدفمند پیش بروید. نمره ای که می خواهید بگیرید را تعیین کنید. از اوایل ترم شروع به درس خواندن کنید و در کلاسهای ریاضی حضور منظم و فعال داشته باشید. در صورت لزوم از کلاسهای خصوصی ریاضی استفاده کنید. کتاب درسی را در اولویت اول قرار دهید. به اندازه کافی تمرین و مسئله حل کنید و از حل المسائل به توجه به توضیحاتی که ارائه شد درست استفاده نمائید.
کلاسهای آموزش خصوصی ریاضی به نسبت فیلم های آموزشی هم مفید تر و بهتر است. با استفاده از کلاسهای خصوصی ریاضی به نسبت دیدن فیلم های آموزشی در زمان کمتری می توان حجم بیشتری از مطالب را یاد گرفت. اگر در توضیحاتی که مدرس ارائه می کند اشکالی داشتید می توانید سوال بپرسید. با مدرس خودتان می توانید روی تمرینات بحث کنید و در نهایت فهم عمیقی از مسائل و تمرینات داشته باشید. اگر ریاضی را خوب و عمقی متوجه شوید در هر امتحانی نتیجه خوب می گیرید.
در ضمن، اگر کلاسهای خصوصی را در اوایل و یا حداکثر اواسط ترم هماهنگ کنید، مدرسین ریاضی چون وقت آزادتری دارند سر قیمت کلاسهای ریاضی بهتر با شما راه خواهند آمد و می توانید کلاسها را با قیمت پایینتری هماهنگ نمائید. کلاسهای خصوصی ریاضی برای نتیجه گرفتن در امتحان ریاضی و گرفتن نمره خوب در این درس می تواند بسیار مفید و موثر باشد به شرطی که به اندازه کافی زود شروع کنید و در کنار شرکت در این کلاسها خودتان هم درس بخوانید و تمرین و مسئله حل کنید. شرکت در کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی بهترین روش برای قبولی در امتحان ریاضی با نمره خوب و قابل قبول است.
چگونه ریاضی را مفهومی بخوانیم؟ برای مفهومی خواندن درس ریاضی باید از ابتدای ترم به صورت کامل در کلاسهای ریاضی حاضر باشید، به درسی که مدرس شما ارائه می کند خوب گوش دهید و اشکالات خودتان را بپرسید. اگر می خواهید ریاضی را مفهومی یاد بگیرید باید روی متن درس و تمرینات و مسائل تفکر و تعمق کنید. مطالب را برای خودتان تشریح کنید و توضیح دهید. با دوستانتان روی تمرینات بحث کنید و سعی کنید درس را خوب برای خودتان مورد بررسی قرار دهید. آیا کلاس خصوصی ریاضی همیشه لازم است؟ در بسیاری از اوقات استفاده از کلاسها و جلسات تدریس خصوصی ریاضی می تواند مفید و موثر باشد. اگر در درس ریاضی اشکالات پایه ای دارید و ترمهای قبل نمره خوبی نگرفته اید، اگر در ترمهای قبل در درس ریاضی در حد متوسط بوده اید و می خواهید این ترم عالی باشید، اگر قصد دارید در امتحان ریاضی نمره خوبی بگیرید و ریاضی را به صورت پایه ای آموزش ببینید، اگر .... در هر کدام از این حالتها استفاده از کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی می تواند مفید و موثر باشد.
آیا می توان در درس ریاضی 20 گرفت؟ 20 گرفتن در درس ریاضی کار خیلی آسانی نیست ولی ممکن نیست. اگر ترمهای قبل در درس ریاضی نمراتی حدود 11 و 12 گرفته اید و یا حتی بعضا در درس ریاضی افتاده اید اینکه بخواهید یک مرتبه تحول خیلی بزرگی ایجاد کنید و 20 بگیرید شاید کار آسانی نباشد. در این حالت باید در ترم حاضر ابتدا سعی کنید در درس ریاضی نمره خودتان را به حدود 15 و 16 برسانید و در ترمهای بعدی با مطالعه عمیق و مفهومی ریاضی نمره 20 بگیرید.
چگونه برای یادگیری ریاضی برنامه ریزی کنیم؟ برای موفقیت در هر کاری و از جمله در یادگیری ریاضی باید برنامه ریزی خوبی برای آن کار داشته باشید. بهترین برنامه ریزی برای یادگیری ریاضی این است که به صورت پیوسته و در طول ترم درس را مطالعه کنید. بعد از کلاسهای ریاضی درس را مرور کنید. در کلاسهای ریاضی طبق برنامه درسی ارائه شده حاضر باشید. از کلاسهای خصوصی ریاضی استفاده کنید. تمرینات و مسائلی که مدرس ریاضی به شما می دهد را طبق زمان بندی تحویل دهید و در طول ترم به خودتان نظم بدهید. 

برای اینکه یک امتحان ریاضی را به خوبی بدهیم باید چه کار کنیم؟

روش درست خواندن ریاضی کدام است؟ بارها و بارها گفته شده است که روش درست خواندن درس ریاضی این است که ریاضی را در طول ترم بخوانید. اگر می خواهید ریاضی خودتان را قوی کنید باید عادت شب امتحان خواندن ریاضی را کنار بگذارید. روش درست خواندن ریاضی این است که در بعد از کلاسهای ریاضی درس را مرور کنید. در طول ترم تمرین و مسئله حل کنید و برای یادگیری ریاضی وقت بگذارید. روش درست خواندن ریاضی این است که درس را به صورت مفهومی بخوانید و تمرینات را درک کنید و فقط به صورت سطحی از فرمولها استفاده نکنید.
در طول ترم درس ریاضی را بخوانید: ریاضی یکی از دروسی است که برای آموزش و یادگیری به زمان نیاز دارد. اگر می خواهید در درس ریاضی موفق باشید در حقیقت مطالعه این درس را نباید به ایام امتحانات موکول کنید. خصوصا اگر ترمهای قبل در امتحان این درس عملکرد خوبی نداشته اید و اشکالات پایه ای زیادی دارید، موکول کردن مطالعه درس به ایام امتحانات فقط ریسک کار را افزایش می دهد. حتی اگر در درس ریاضی قوی هستید و در ترمهای قبل هم در این درس نمره خوبی گرفته اید، به هر حال درس ریاضی در این ترم مطالب جدید خاص خودش را دارد و برای یادگیری آن باید وقت بگذارید. در نتیجه، در هر صورت بهتر است درس ریاضی در طول ترم خوانده شود. همانطور که می دانید ریاضی را فقط با مطالعه سطحی و خواندن متن کتاب درسی و یا فقط با شرکت در کلاسهای مدرسه و دانشگاه نمی توان یاد گرفت. درس ریاضی برای یادگیری نیاز به حل تمرین و مسئله دارد. اگر این درس را در طول ترم بخوانید زمان کافی برای حل تمرین و مسئله خواهید داشت. در ایام امتحانات هم دروس دیگر باید خوانده شوند هم تا حدودی استرس امتحانات وجود دارد. در نتیجه، در این ایام نمی توانید با خیال راحت تمرین و مسئله حل کنید و ریاضی را پایه ای و مفهومی آموزش ببینید. بنابراین سعی کنید حتما با یک برنامه ریزی منظم در طول ترم ریاضی را مطالعه کنید.  در ایام امتحانات که به مدرس ریاضی خودتان در مدرسه و یا استاد ریاضی در دانشگاه دسترسی ندارید می توانید سوالات و اشکالات را از معلم خصوصی ریاضی بپرسید. دانش آموزان و دانشجویان در ایام فرجه ها و ایام امتحانات معمولا با جدیت بیشتری درس می خوانند. در این ایام وقتی درسها خوانده می شود اشکالاتی که وجود دارد و سوالاتی که ممکن است مطرح گردد خودشان را نشان می دهد. در کنار داشتن یک مدرس خوب و مجرب در این ایام می تواند بسیار کمک کننده باشد و اشکالات خودتان را می توانید از ایشان بپرسید.
در این کلاسها در کمترین زمان بیشترین حجم مطالب را می توانید یاد بگیرید و بازدهی آن از فیلم های آموزشی و کتاب های کمک آموزشی بسیار بالاتر است. فرض کنید شما در چند مبحث اشکال دارید و بقیه مباحث را خوب بلد هستید. پیدا کردن این اشکالات و رفع کردن انها از طریق فیل های آموزشی و کتاب های کمک آموزشی کاملا وقت گیر است. خصوصا در ایام امتحانات که وقت مهمتر هم می شود این نکته بسیار مهم است. در ایام امتحانات اشکالات خودتان را در قالب دو یا سه جلسه کلاس خصوصی می توانید برطرف نمائید و در وقت و زمان خودتان صرفه جویی کنید.

مانند ورزشکاری که هر چه بیشتر وزنه می زند (البته به صورت اصولی) و هر چه بیشتر تمرین حل می کند قوی تر می شود و عضلات قوی تری خواهد داشت، برای درس ریاضی هم شما هر چه بیشتر تمرین حل کنید عضلات ذهن شما قوی تر شد و از پس مسائل سطح بالاتری بر خواهید آمد. دلیل اینکه در بخش قبل گفته شد در طول ترم ریاضی بخوانید هم همین است که به اندازه کافی برای حل تمرین و مسئله وقت داشته باشید. در کلاس ریاضی و در کلاسهای تدریس خصوصی به روند حل مسائل و مثالها توسط معلم ریاضی یا مدرس خصوصی ریاضی خودتان خوب دقت کنید و اگر سوالی دارید بپرسید. در ادامه در منزل قبل از اینکه سراغ تمرینات و مسائل جدید بروید سعی کنید همین مثالهای حل شده را یک بار دیگر حل کنید و راه حل خودتان را بررسی نمائید. سپس سراغ تمرینات جدید بروید. اگر جواب را بلد نبودید خیلی سریع سراغ حل المسائل نروید. سعی کنید ابتدا در حد 10 دقیقه یا یک ربع روی راه حل سوال فکر کنید و روی کاغذ هر راه حلی که به نظرتان می رسد را بنویسید. در این مرحله درست یا غلط بودن جواب مهم نیست فقط راه حلی که به نظرتان می رسد را بنویسید. در ادامه راه حل خودتان را با حل درست مقایسه کنید و اشکالات خودتان را برطرف نمائید. در ایام امتحانات حل کردن نمونه سوالات امتحانی و ... برای ریاضی مفید و موثر است. (مشاهده کنید: دانلود رایگان سوال و جزوه ریاضی). مطالعه کنید: میزان تاثیر حل تمرین و مسئله در یادگیری بهتر ریاضی
با توجه به مطالب ارائه شده، در پاسخ به سوالات چگونه برای امتحان ریاضی درس بخوانم و یا چگونه برای امتحان ریاضی تمرین کنم می توان گفت بهتر است در طول ترم درس بخوانید، با برنامه ریزی پیش بروید و از وقت خودتان در طول ترم استفاده کنید. در طول ترم در کنار کلاسهای اصلی خودتان، کلاسهای تدریس خصوصی، خواندن کتاب درسی و ... تا جایی که می توانید تمرین و مسئله حل کنید و در ایام امتحانات هم از نمونه سوالات امتحانی استفاده نمائید. روی تمرینات ریاضی تفکر و تعمق کنید و با حل تمرینات بیشتر ذهن خودتان را قوی تر و قوی تر کنید. - موفقیت در امتحان ریاضی با نمره خوب
منبع: ایران مدرس