مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه

در این وبلاگ مطالبی در زمینه مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه ارائه می گردد. سایتهای تدریس خصوصی و آموزش ریاضی هم در این وبلاگ معرفی خواهد شد.

مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه

در این وبلاگ مطالبی در زمینه مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه ارائه می گردد. سایتهای تدریس خصوصی و آموزش ریاضی هم در این وبلاگ معرفی خواهد شد.

چگونه ریاضی بخوانیم و در امتحان ریاضی 20 بگیریم؟

شاید سوال چگونه ریاضی بخوانیم و در امتحان ریاضی 20 بگیریم؟ برای شما هم مطرح باشد..... شاید بخواهید ریاضی را به صورت اصولی و پایه ای یاد بگیرید و با گرفتن نمره خوب در این درس معدل خودتان را هم ارتقا دهید .... در هر صورت، برای یادگیری بهتر درس ریاضی و گرفتن نمره خوب در این درس موارد زیر می تواند مفید باشد. برای گرفتن نمره خوب و حتی 20 گرفتن در درس ریاضی موارد زیر می تواند مفید باشد.

- شرکت به صورت منظم در کلاسهای خصوصی ریاضی

- فعال بودن در کلاس ریاضی و تلاش برای یادگیری بهتر درس

- نوشتن جزوه در کلاس و توجه به مطالبی که ارائه می شود

- خواندن درس ریاضی در طول ترم و موکول نکردن آن به ایام امتحانات

- مرور درس ریاضی بعد از شرکت در کلاسها و در طول ترم به صورت منظم

- استفاده از کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی

مشاهده کنید: لیست اساتید تدریس خصوصی ریاضی

- در اولویت قرار دادن کتاب درسی و خوب خواندن آن

- حل تمرینات و مسائل در طول ترم و حل نمونه سوالات امتحانی در ایام امتحانات

- و ....

مانند هر درس دیگری بهترین کاری که می توانید برای افزایش یادگیری و کارایی خود انجام دهید این است که بعد از آنکه مبحث جدیدی از درس ریاضی در دبیرستان یا دانشگاه توسط دبیر یا استادتان تدریس شد، بعد از ظهر همان روز (تاکید می کنم همان روز) درس را مرور کنید. این کار واقعا تاثیر زیادی در میزان یادگیری شما دارد. این کار را هرگز به روز بعد موکول نکنید چون میزان تاثیر آن به شدت کاهش می یابد. به احتمال زیاد این نکته را همه ما می دانیم ولی تعداد بسیار کمی از افراد که موفقترین افراد هم هستند به این نکته عمل می کنند. پس شما نیز حتما این کار را انجام دهید. با وجود داشتن دبیر یا استاد خوب در دبیرستان یا دانشگاه ممکن است برای بعضی از قسمتهای درس لازم باشد مدرس خصوصی داشته باشید. در این مورد سعی کنید مدرس خصوصی خود را با دقت انتخاب کنید. قبل از آنکه تمرینات و مثالهای بیشتری برای ریاضی حل کنید، همان تمریناتی که معلم ریاضی و یا دبیر ریاضی در کلاس درس حل کرده است را دوباره حل کنید. سعی کنید تمرینات و مثالهای حل شده توسط مدرس ریاضی خودتان را به صورت عمیق بفهمید.

دانلود مطالب و جزوات آموزشی و فرمولهای انتگرال، حد و مشتق

معلم و دبیر شما حین تدریس ریاضی معمولا مثالها و تمریناتی را حل می کند که به نظرشان مهمتر است و در امتحان ریاضی هم معمولا سوالها مشابه همان تمرینات می باشد. حتی اگر سوالات امتحانی ریاضی هم مشابه همان تمرینات نباشد، برای حل تمرینات با سطح بالاتر باید ابتدا سوالات حل شده در کلاس را یاد بگیرید.  در صورت امکان، قبل از حضور در کلاس درس ریاضی،مبحثی که معلم یا استاد شما قرار است تدریس کند را به صورت خلاصه مطالعه نمائید. اگر کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی در منزل را دارید، می توانید برگزاری کلاسها را به گونه ای هماهنگ کنید که از کلاسهای تدریس ریاضی مسئله جلو افتاده و با آمادگی بیشتر در کلاسهای مدرسه حاضر شوید. عاملیکه بیشترین تاثیر در یادگیری ریاضی توسط شما را دارد، حل مسائل و تمرینها به گونه ای است که گفته شد. درست مانند ورزشکاری که با بلند کردن هر وزنه ای که مقداری وزن آن از توانایی خودش بیشتر است مقداری به حجم عضلات خود می افزاید، شما نیز با حل هر مثال و مسئله ریاضی که مقداری شما را به تفکر وادارد مقداری به توانائی های ذهنی تان می افزائید. پس در قدم اول مثالها و تمرینات حل شده را خودتان یکبار دیگر حل کنید. برای حل این تمرینات و مثالها بدون نگاه کردن به حل آنها باید فکر کنید و این مفید است. اگر نهایتا نتوانستید حل کنید به راه حل نگاه کنید. این کار ایراد ندارد ولی اینکه از همان ابتدا مستقیم بروید سراغ راه حلها این نوع مطالعه برای یادگیری ریاضی مفید نیست. در ادامه از مسائل و تمرینات سخت تر و سطح بالاتر که ذهن شما را به چالش می کشد و توانائی های شما را افزایش می دهد استقبال کنید.

دانلود رایگان نمونه سوال امتحانی و جزوات آموزشی ریاضی دانشگاه

به هیچ عنوان خواندن درس ریاضی را به ایام امتحانات موکول نکنید. ریاضی درس شب امتحانی نیست. خواندن و یاد گرفتن ریاضی در ایام امتحانات واقعا سخت است. اگر هم بتوانید به این ترتیب درس را پاس کنید، در مقاطع بعدی به مشکل خواهید خورد.
تا جایی که می توانید تمرین و مسئله حل کنید. در ابتدای کار مثالهایی که در کلاس درس حل شده است را مرور کنید. سپس مسائل ساده را حل کنید و در ادامه به مسائل و تمرینات پیشرفته تر بپردازید. هر چه تمرین بیشتری حل کنید، در حل مسائل ریاضی قویتر خواهید شد.

تمرینها و مثالهای کتاب درسی را بررسی و تحلیل کنید. متن کتاب درسی را خوب بخوانید. سوالهایی که در کلاس تدریس ریاضی حل شده است را یکبار دیگر حل کنید و برای خودتان یا دوستتان توضیح دهید. بعد از جلسات تدریس یا تدریس خصوصی ریاضی همان روز درس را مرور کنید. حل مثال و مسئله و تمرین کلی یادگیری ریاضی است.

یک برنامه ریزی خوب داشته باشید. درس ریاضی را در طول ترم بخوانید و به ایام امتحانات موکول نکنید. ابتدا سوالهایی که در جلسات تدریس حل شده است را یکبار دیگر حل کنید. سپس سراغ مسائل حل نشده و تمرینات بروید. هر چه تمرین بیشتری حل کنید بهتر است. کسانی که ریاضی را از شما بهتر بلدند از شما بیشتر تمرین حل کرده اند. کسی از شما باهوش تر نیست.

دانلود کتاب ریاضی نهم

مغز خودتان را مانند سایر عضلات با تمرین و مداومت می توانید قوی کنید. هر چه تمرین ریاضی بیشتری حل کنید، ذهن ریاضی شما و آن بخشی از مغز شما که با حل مسائل ریاضی در ارتباط است قوی تر خواهد شد. ابتدا از مسائل راحتتر شروع کنید و به مرور سراغ مسائل و تمرینات سطح بالاتر بروید.
تا جایی که می توانید و وقت دارید، تمرین و مسئله حل کنید. تمرین مادر یادگیری است. هر چه تمرینات بیشتری برای درس ریاضی حل کنید تسلط شما افزایش می یابد. البته حین تمرین حل کردن باید به نحوه حل تمرین فکر کنید و خودتان راه حل ارائه دهید. حتی اگر راه حل شما اشتباه هم باشد اشکالی ندارد ولی حتما قبل از اینکه حل درست سوال را نگاه کنید، خودتان به حل مسئله فکر کرده و راه حلی ارائه دهید.
کتاب درسی را خیلی خوب بخوانید. به کتاب درسی بیشتر از کتابهای کمک درسی بها بدهید. در مرحله اول متن کتاب درسی را خوب بخوانید و مثالها و تمرینهای آن را حل کنید. اگر می خواهید در ریاضی نابغه شوید و ریاضی را خوب یاد بگیرید موارد زیر را مد نظر داشته باشید.

1-در کلاسهای تدریس مدرسه و دانشگاه به صورت کامل حاضر شوید.

2- در کلاسهای تدریس ریاضی سر وقت حاضر شوید.

3- در کلاسهای تدریس ریاضی در ردیف جلو بنشینید و خوب دقت کنید.

4- تمرکز خودتان را در کلاس درس حفظ کنید و با دقت گوش دهید.

5- در کلاس تدریس ریاضی جزوه یادداشت کنید و جزوه خودتان را داشته باشید.

6- هر سوالی که در کلاس برایتان پیش آمد بپرسید و یا یادداشت کنید که بعدا بپرسید.

7- به سوالاتی که سایر دانش آموزان یا دانشجویان می پرسند گوش دهید.


8- تمرینهای جدید را اول خودتان حل کنید بعد حل المسائل را ببینید.

9- از جزوات آموزشی و سوالات امتحانی موجود در همین سایت استفاده کنید.

بر روی لینک دانلود جزوه و سوال امتحانی ریاضی کلیک کنید.

10- با دوستانتان گروهی درس بخوانید و مسائل را برای یکدیگر تشریح کنید.

11- ریاضی را مفهومی بخوانید و فقط فرمول حفظ نکنید.

12- برای یادگیری پایه ای ریاضی باید هر ترم این موارد را رعایت کنید.

13- سوالاتی که حین مطالعه برایتان پیش می آید را یادداشت نمائید تا جلسه بعدی تدریس یا تدریس خصوصی ریاضی بپرسید.

حتما بخوانید: 20 نکته کلیدی برای موفق شدن در امتحان ریاضی و کنکور ریاضیات

14- در ایام امتحانات هم تلاش خودتان را دو چندان کنید.


15- نمره ای که می خواهید در امتحان ریاضی بگیرید را از قبل مشخص کنید. مثلا به خودتان قول دهید نمره ریاضی شما این ترم بیشتر از 18 باشد.

16- کتاب درسی را در اولویت مطالعه قرار دهید. خیلی به کتابهای کمک آموزشی تکیه نکنید. خود کتاب ریاضی بهترین منبع برای مطالعه است.

17- اگر از دوستان و آشنایانتان کسی را می شناسید که ریاضی خوب بلد است از ایشان مشورت بگیرید و توصیه های ایشان را به کار ببرید.

18- ریاضی درس شب امتحانی نیست. دوباره تاکید می کنیم که در طول ترم ریاضی را بخوانید. ریاضی برای یادگیری به وقت نیاز دارد.

19- یک ورزشکار با تمرینات مداوم و بلند کردن وزنه های سنگین عضلات خودش را تقویت می کند. با حل تمرینات زیادی ریاضی عضلات مغز خودتان را تقویت نمائید.

 
درس ریاضی یکی از دروس بسیار مهم از ابتدایی تا دانشگاه است. درسی ریاضی علاوه بر اینکه خودش درس مهمی است، یادگیری آن برای حل مسائل و تمرینات سایر دروس هم لازم است. مثلا اگر شخصی درس فیزیک را به خوب بلد باشد ولی در محاسبات مسائل فیزیک به دلیل ضعف در درس ریاضی اشتباه کند، درس فیزیک را هم نمی تواند به خوبی پاس کند و نمره خوبی برای فیزیک هم کسب نمی کند. بنابراین درس ریاضی علاوه بر اینکه به خودی خود درس مهمی می باشد، یادگیری آن برای کسب نمره خوب در بعضی از دروس دیگر هم مهم است. در این بخش راهکارهایی ارائه می گردد که با استفاده از انها بتوانید در درس ریاضی موفق باشید، امتحانات ریاضی را با موفقیت پشت سر بگذارید و پایه ریاضی خودتان را قوی کنید.
نکته دیگری که باید برای موفقیت در ریاضی و امتحان ریاضی در نظر بگیرید این است که حل تمرین و مسئله در یادگیری درس ریاضی بسیار مهم است. بعد از شرکت در کلاسهای تدریس ریاضی، مطالعه کتاب درسی و مرور آن، نوبت به حل تمرین و مسئله می رسد. هر چه تمرینات بیشتری حل کنید درس را هم بهتر یاد خواهید گرفت. تمرینات ریاضی را به صورت اصولی حل کنید. ابتدا مثالهای حل شده در کلاس تدریس ریاضی یا کلاس خصوصی ریاضی را مرور نمائید. در ادامه تمرینات جدید را تلاش کنید خودتان حل نمائید. راه حلی ارائه دهید. اگر درست نبود ایرادی ندارد. جواب درست را ببینید و جواب خودتان را اصلاح نمائید. کسانی که ریاضی را بهتر از شما بلد هستند فقط تمرینات بیشتری حل کرده اند و بیشتر برای یادگیری آن وقت گذاشته اند.
برای تقویت پایه ریاضی، درست فهمیدن و خوب فهمیدن ریاضی راهکارهای زیادی وجود دارد. در مرحله اول باید اراده کنید و تصمیم بگیرید این کار را انجام دهید. باید برای خودتان هدف مشخص و واضحی تعیین کنید و مثلا برای خودتان مشخص کنید که این ترم یا ترم آینده می خواهید ریاضی را بالای 18 بگیرید و یا حتی 20 بگیرید. اگر ریاضی را به صورت پایه ای و مفهومی بخوانید قاعدتا نمره خوبی هم می گیرید و در نتیجه معدل شما هم افزایش پیدا کرده و اگر کنکور نداده اید، در کنکور هم ریاضی را بهتر خواهید زد. بعد از انکه تصمیم گرفتید که درس ریاضی را پایه ای و خوب یاد بگیرید باید برای خواندن و یاد گرفتن آن برنامه داشته باشید و راهکارهای مختلف را امتحان کنید. در مرحله اول در کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه و دانشگاه به صورت کامل شرکت کنید و در کلاسها حضور فعال داشته باشید. سوال بپرسید و به صورت کاملا فعالانه به سوالات دیگران گوش دهید. برای خودتان جزوه بنویسید و نکات مهم را یادداشت نمائید. اگر مدرس ریاضی نکته ای را گفت که متوجه نشدید و فرصت سوال پرسیدن هم نبود، در گوشه ای آن نکته را یادداشت نمائید که بعدا بپرسید.

اگر می خواهید برای امتحان ریاضی درس بخوانید، در مرحله اول در صورتیکه هنوز فاصله زیادی تا امتحانات باقی است و وقت زیادی دارید که کارتان راحتتر است. برای موفقیت در امتحان ریاضی و کسب نمرات عالی در درس ریاضی باید با برنامه پیش بروید و به خودتان نظم خوبی بدهید. در قدم اول باید انگیزه خوبی در خودتان ایجاد کنید. مثلا تصمیم بگیرید که این ترم نمره ریاضی شما 18، 19 یا 20 شود. هر کدام را که خودتان انتخاب کی کنید خوب است. اگر پایه ریاضی شما خیلی قوی نیست (مقاله چگونه پایه ریاضی خود را قوی کنیم را بخوانید) در ترم حاضر فعلا نمره 18 را در نظر بگیرید و ترمهای بعد می توانید نمرات بالاتر و حتی 20 هم بگیرید. پس قدم اول این است که هدفی برای خودتان مشخص کنید و با اطمینان به خودتان برای رسیدن به آن قدم بردارید. روی یک برگه کاغذ بنویسید "من مطمئن هستم نمره درس ریاضی این ترم من 18 یا بالاتر از 18 است" و آن را به دیوار اتاقتان بزنید. حال که هدف شما مشخص شد و نمره ای که می خواهید در امتحان ریاضی بگیرید را معلوم کردید برای رسیدن به آن تلاش کنید و با برنامه ریزی پیش بروید. یکی از نکات مهم در مورد روش درست خواندن ریاضی این است که بعد از کلاسهای تدریس ریاضی و یا کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی درس را مرور کنید. مرور درس بعد از کلاس ریاضی باعث می شود که اگر بخشهایی را خوب یاد نگرفته اید برای خودتان مشخص گردد و در جلسه بعد بتوانید آن را بپرسید. در ضمن، مرور بعد از کلاس تدریس ریاضی باعث می شود درس را بهتر یاد بگیرید و مدت زمان بیشتری در ذهنتان باقی بماند. دقیقا بعد از کلاس های ریاضی نکاتی از درس یادتان هست که اگر همان روز درس را مرور کنید و ان نکات را جایی یادداشت نمائید بعدا می توانید از انها استفاده کنید.
اگر می خواهید در یاد گیری ریاضی و آموزش آن موفق باشید باید در طول ترم درس ریاضی را بخوانید. آهسته و پیوسته. حتی اگر قصد دارید کلاس خصوصی ریاضی داشته باشید، این کلاسها را هم در طول ترم برگزار نمائید. با مطالعه ریاضی در طول ترم آن را بهتر یاد می گیرد. وقتی ریاضی را در طول ترم مطالعه می کنید به تدریج مطالب برای شما جا می افتد. در ضمن، فرصت کافی برای حل تمرین و مسئله خواهید داشت. برای مطالعه در زمینه آموزش و یادگیری بهتر و پایه ای ریاضی مقاله چگونه ریاضی را از پایه یاد بگیریم (25 نکته مهم آموزش موفق ریاضی) را بخوانید.
فرمول حفظ نکنید، ریاضی را بفهمید: برای حل مسائل و تمرینات ریاضی بلد بودن روابط و فرمولها مهم است. البته باید حین حل تمرینات دلیل استفاده از هر رابطه را بلد باشید. چرا از فلان رابطه استفاده می کنید؟ آیا راه حل جایگزینی وجود دارد؟ اگر بتوانید به این نوع سوالات پاسخ دهید به این معنی است که درس را فهمیده اید. اگر بتوانید مسائل و تمرینات را برای دوستانتان به خوبی تشریح کنید به این معنی است که درس را فهمیده اید. برای خودتان راه حلها را توضیح دهید.



تمرینات بیشتری برای درس ریاضی حل کنید: همانطور که گفته شد، حل تمرین و مسئله برای یادگیری بهتر درس ریاضی و قوی تر شدن در درس ریاضی مهم است. بعد از آنکه مثالهای حل شده در کلاس ریاضی و تمرینات متن کتاب درسی را حل کردید سراغ تمرینات سطح بالاتر بروید. می توانید از کتابهای کمک آموزشی معتبر هم استفاده نمائید. حل تمرین و مسئله بیشتر = قوی تر شدن شما در درس ریاضی. تمرینات بیشتری حل کنید و در درس ریاضی پیشرفت کنید. در طول ترم درس ریاضی را بخوانید: یکی از مهمترین نکاتی که برای موفقیت در درس ریاضی و یادگیری بهتر آن مد نظر داشته باشید این است که ریاضی را در طول ترم بخوانید و مطالعه آن را فقط به ایام امتحانات موکول ننمائید. با مطالعه ریاضی در طول ترم فرصت کافی برای یادگیری بهتر، حل تمرین و مسئله، حل تمرینات بیشتر، رفع اشکال و ... خواهید داشت. برای آموزش ریاضی و قوی شدن در درس ریاضی در طول ترم برای آن وقت بذارید و درس بخوانید و تمرین و مسئله حل کنید.

دانشکده ریاضی

برای موفقیت در کنکور ریاضی و امتحان ریاضی، برای قی شدن و نابغه شدن در درس ریاضی و 20 گرفتن در این درس مهم، برای 100 زدن ریاضی در کنکور و ... راه حل تقریبا مشابهی وجود دارد و این آن است که برای یادگیری ریاضی وقت بذارید و کتاب درسی را به صورت مفهومی آموزش ببینید. در کلاسهای ریاضی مرتب شرکت کنید و حضور فعال داشته باشید. تا جایی که وقت به شما اجازه می دهد تمرین و مسئله حل کنید و روی حل تمرینات و مسائل ریاضی فکر کنید. ریاضی را در طول زمان و در طول ترم بخوانید و یاد بگیرید و آنرا به ایام امتحانات موکول نکنید. افرادی که ریاضی را خوب بلد هستند فقط بیشتر از شما وقت گذاشته اند و تمرین و مسئله حل نموده اند.

منبع: ایران مدرس

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.