مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه

در این وبلاگ مطالبی در زمینه مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه ارائه می گردد. سایتهای تدریس خصوصی و آموزش ریاضی هم در این وبلاگ معرفی خواهد شد.

مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه

در این وبلاگ مطالبی در زمینه مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه ارائه می گردد. سایتهای تدریس خصوصی و آموزش ریاضی هم در این وبلاگ معرفی خواهد شد.

چگونه یک مدرس و معلم خصوصی موفق ریاضی باشیم و خوب ریاضی را تدریس کنیم؟

اگر سوال چگونه یک مدرس و معلم خصوصی موفق ریاضی باشیم و خوب ریاضی را تدریس کنیم؟ برای شما هم مطرح است .... اگر قصد دارید در زمینه آموزش ریاضی فعالیت داشته باشید و به بهترین شکل درس ریاضی را تدریس کنید به گونه ای که شاگردهای شما راضی باشند و خوب نتیجه بگیرند و در عین حال خودتان هم درآمد بالایی بدست آورید .... چنانچه به درس ریاضی علاقه دارید و از تدریس آن لذت می برید و در جستجوی راهکارهایی برای موفقیت در زمینه آموزش آن می باشید ... در هر صورت ادامه این مطلب را بخوانید. 

10 نکته اساسی برای موفقیت در تدریس خصوصی ریاضی

اگر می خواهید در زمینه آموزش و درس ریاضی موفق باشید در مرحله اول باید از سر علاقه به تدریس ان روی بیاورید و نه به این دلیل که بیکار هستید و کار دیگری ندارید. اگر واقعا در دوران تحصیل خودتان در درس ریاضی خوب بوده اید و از یادگیری آن لذت می  بردید و نمرات خوبی هم می گرفتید در این صورت ممکن است فعالیت در زمینه آموزش ریاضی برای شما مناسب باشد. اگر به درس ریاضی علاقه هم نداشته باشید، در کوتاه مدت می توانید از آن درآمد کسب کنید ولی به هر حال در بلند مدت خیلی خسته خواهید شد. نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که برای موفقیت در زمینه آموزش ریاضی باید بر آن مسلط باشید و به صورت مداوم وضعیت خودتان را بهبود ببخشید. روشهای آموزش بهتر ریاضی را یاد بگیرید و بر فرمولها و روابط مسلط تر شوید.  حین تدریس ریاضی و حین حل تمرینها و مسائل به صورت مداوم از شاگردانتان سوال بپرسید تا مطمئن شوید که با مسئله و تمرین درگیر شده اند و روند حل را یاد گرفته اند.
همیشه سعی کنید اولین جلسه ای که برای هر کدام از شاگرهایتان برگزار می کنید بهترین جلسه تدریس ریاضی شما باشد. چون به این ترتیب هم کلاسها ادامه پیدا می کند و هم شاگرد شما دید خوبی نسبت به شما پیدا کرده و ممکن است شما را به دیگران معرفی کند. دقت کنید در کار تدریس خصوصی اگر می خواهید موفق باشید باید کیفیت را حفظ کنید.
قبل از حضور در کلاسهای تدریس ریاضی آمادگی لازم را در خودتان ایجاد کنید. تسلط بر درس بسیار مهم است. اگر بر درس ریاضی مسلط باشید حتی نحوه بیان شما متفاوت خواهد شد. اگر بر درس مسلط باشید خودتان مطالب را از بالا می بینید و روانتر تدریس خواهید کرد.
برای زمانهای بین جلسات تدریس خصوصی ریاضی حتما تمرین بدهید و حل آنها را با جدیت بخواهید. همانطور که می دانید برای یادگیری ریاضی حل تمرین و مسئله ضروری و مهم است. اگر می خواهید ریاضی را خوب آموزش دهید و در تدریس ریاضی موفق باشید حل تمرین و مسئله توسط شاگردانتان را با جدیت پیگیری کنید. 1- در مرحله اول سعی کنید بر مباحث تدریسی خودتان تسلط داشته باشید.
2- حین تدریس ریاضی، هر مبحثی را که تدریس می کنید، یکی دو تمرین و مثال برای آن حل کنید.
3- حین تدریس ریاضی و حین حل تمرینها و مسائل به صورت مداوم از شاگردانتان سوال بپرسید تا مطمئن شوید که با مسئله و تمرین درگیر شده اند و روند حل را یاد گرفته اند.
4- کلاس ریاضی را متنوع برگزار کنید. هم درس را ارائه دهید، هم تمرین و مسئله حل کنید و در بخشی از کلاس از خود شاگردانتان بخواهید که تمرین حل کنند.
5- به شاگردانتان تمرین و مسئله بدهید و در جلسات بعد تدریس ریاضی حل آنها را بخواهید.





برای هر کدام از شاگردهایتان باید برنامه خودش را داشته باشید. باید متعهدانه و دلسوزانه در زمینه یادگیری و نتیجه گرفتن شاگردهایتان تلاش کنید و در نهایت مزد این کار را خواهید گرفت. در صورتیکه شاکرهای شما تعهد و دلسوزی شما را ببینند و نتیجه خوب بگیرند هم برای دروس دیگرشان دوباره به شما مراجعه خواهند کرد و هم فامیلها، آشنایان و دوستانشان را به شما معرفی خواهند کرد. مطلب دیگری که باید در نظر بگیرید این است که باید عملکرد خودتان را هم حین برگزاری کلاسها بسنجید. باید حین تدریس سوالهایی از مطالب قبلی بپرسید و میزان یادگیری شاگردهایتان را بسنجید. یا به آنها تمرین بدهید تا در فاصله زمانی بین جلسات تدریس ریاضی آن را حل کنند و شما نتیجه را ببینید. اگر به سوالات شما خوب پاسخ داده نشد و یا شاگرد شما نتوانست تمرینات را خوب حل کند باید دلیل را پیدا کنید و روند کار و روند کلاسهای تدریس ریاضی را به گونه ای تغییر دهید که نتیجه بهتری بگیرید. برای موفقیت در تدریس ریاضی و موفقیت در کار تدریس خصوصی به صورت کلی، مسئولیت 100 درصدی نتیجه گرفتن شاگردهایتان را به عهده بگیرید.
رایگان دانلود کنید: دانلود فرمولهای مهم و پرکاربرد مثلثاتی

1- در کلاسهای تدریس و تدریس خصوصی ریاضی از شاگردانتان توضیح بخواهید. بعضا سوال بپرسید و روند پیشرفت آنها را پیگیری کنید. از شاگردتان بخواهید مطلب را خودش توضیح دهد. به این ترتیب می توانید میزان یادگیری او را بسنجید.

2- اگر به اندازه کافی فرصت دارید و جلسات تدریس خصوصی ریاضی به اندازه کافی ادامه پیدا می کند، در کلاسهای خصوصی سوالات امتحانی هم حل کنید. برای دانلود رایگان جزوه و سوال امتحانی ریاضی بر روی عبارت جزوه و سوال ریاضی کلیک کنید.

3- به کار تدریس و تدریس خصوصی متعهد باشید. به گونه ای تدریس کنید که مطمئن باشید شاگرد یا شاگردهای شما نتیجه می گیرند. برنامه ریزی کنید و مشاوره بدهید. جدی باشید و در طول ترم از شاگردانتان کار بکشید. هر کاری که منجر به نتیجه گرفتن آنها می شود را انجام دهید.

4- در کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی از جزوه کلاسی خود دانشجو و دانش آموز استفاده نمائید. به هر حال سوالات امتحان از همان جزوه مطرح خواهد شد و اگر مطالب دیگری را در کلاسهای خصوصی تدریس کنید موثر نخواهد بود.

5- تا روز امتحان پشتیبان و حامی شاگردهایتان باشید. در صورت لزوم، روز قبل از امتحان هم یک جلسه جمع بندی و رفع اشکال برگزار کنید. حتی بعد از

برگزاری امتحان ریاضی هم پیگیری نتیجه شاگردهایتان باشید. برای موفقیت در تدریس و آموزش ریاضی، تلاش کنید شاگردهایتان موفق شوند.

عوامل موفقیت در تدریس ریاضی


6- برای اینکه شاگردهایتان متعهد بودن شما به کار تدریس را احساس کنند در کلاسهای خصوصی ریاضی از هر تلاشی برای پیشرفت آنها فروگذار نکنید. مشاوره بدهید. برای شاگردهایتان برنامه ریزی کنید و به گونه ای برخورد کنید که انگار کلاسها تضمینی است.

7- برای موفق شدن در درس ریاضی به موفق شدن شاگردهایتان فکر کنید و دغدغه اصلی شما باید همین باشد. اگر شاگردهای شما نتیجه بگیرند ترمهای بعد هم با شما تماس خواهند گرفت. به این ترتیب تعداد شاگردهای شما افزایش پیدا خواهد کرد.

8- فرمولهای ریاضی را برای شاگردهای خودتان تشریح کنید. بسیاری از دانش اموزان و دانشجویان در درس ریاضی فقط فرمولها را حفظ می کنند. این روند را باید تغییر دهید. مسائل را به خوبی برای انها تشریح کنید و دلیل استفاده از هر فرمول را توضیح دهید.

9- هیچ بهانه ای را از شاگردهایتان قبول نکنید. همانطور که گفته شد، موفقیت شما در کار تدریس ریاضی در گرو موفقیت شاگردهایتان است. به انها تمرین بدهید و با جدیت جلسات بعد از انها حل تمرینات را بخواهید. از اهرمهای فشار مانند والدین استفاده کنید.

در کلاسهای تدریس ریاضی برای هر بحث جدید به اندازه کافی تمرین و مسئله حل کنید تا درس خوب جا بیفتد.
مطالب را به زبان ساده و از دید دانشجو یا دانش آموز توضیح دهید. بسیار شنیده شده است که دانش آموز یا دانشجو می گوید استاد با سوادی داریم و سطح علمی بسیار خوبی دارد ولی ما در کلاس درس مطالب را متوجه نمی شویم. ممکن است شما خودتان به صورت کامل بر درس ریاضی مسلط باشید. ولی اگر برای شاگردهایتان فایده نداشته باشد و این تسلط شما به یادگیری آنها کمک نکند در کل در تدریس ریاضی موفق نخواهید بود. باید از شاگردانتان سوال بپرسید. آنها را با درس درگیر کنید و میزان یادگیری آنها را بسنجید. اگر می بینید که شاگرد یا شاگردهای شما درس را خوب یاد نمی گیرند در روند تدریس خودتان تغییر ایجاد کنید. (ریاضیات در ویکی پدیا)
حین تدریس ریاضی و حین حل تمرینها و مسائل به صورت مداوم از شاگردانتان سوال بپرسید تا مطمئن شوید که با مسئله و تمرین درگیر شده اند و روند حل را یاد گرفته اند. اگر می خواهید در تدریس ریاضی موفق شوید و شاگردهای شما نتیجه خوبی بگیرند باید از آنها بازخورد بگیرید. نباید با همان ذهنیتی که جلسه اول تدریس ریاضی داشته اید پیش بروید و به همان شکل تدریس کنید. به مرور زمان باید ارزیابی داشته باشید چه از طریق سوال پرسیدن حین تدریس و چه از طریق دادن تمرین و مسئله به شاگردهایتان و بررسی حل آنها. بنابراین تا دیر نشده است و امتحان داده نشده است قبل از آن شما باید روند یادگیری را به صورت مداوم بررسی کنید و در صورت نیاز شیوه تدریس خودتان را اصلاح نمائید. (انجمن ریاضی ایران)
اگر می خواهید در تدریس ریاضی موفق باشید از شاگردهایتان نظر خواهی کنید. ببینید در مورد نحوه تدریس شما چه نظری دارند. اگر نظرات شاگرهایتان مثبت است که چه بهتر. از همین نظرات در متن آگهی استفاده کنید برای جلب شاگرد بیشتر. اگر نظراتشان خوب نیست روی خودتان کار کنید.
برای کسب درامد بالا از تدریس ریاضی باید تعداد شاگردهای خودتان را افزایش دهید و در عین حال رضایت شاگردهای فعلی خودتان را هم کسب کنید. موفقیت شما در درس ریاضی به شدت تابعی از موفقیت شاگردانتان در امتحان و کنکور بوده و کاملا به آن وابسته است. (دانشکده ریاضی)

از شاگردهایتان کار بخواهید. شما می توانید به شاگردهایتان درس بدهید ولی نمی توانید به جای آنها ریاضی یاد بگیرید. باید کاری کنید که درس بخوانند و با ارزیابی های متعدد و ارائه تمرینات مناسب انها را در طول ترم وادار به درس خواندن کنید. هر کاری که برای نتیجه گرفتن شاگردهایتان لازم است انجام دهید.  در کلاسهای خصوصی آموزش ریاضی اوضاع کمی متفاوت است. در این کلاسها شما فقط با یک نفر سرو کار دارید و بنابراین کارتان خیلی راحت تر است. خیلی راحت تر می توان فهمید که یک نفر چه اشکالاتی دارد و چه سطح معلوماتی دارد و به راحتی خودتان را با شاگردتان هماهنگ می کنید. در کلاسهای خصوصی ریاضی در جلسات اول تدریس باید سوالاتی بپرسید و حین ارائه درس توضیحاتی از شاگردتان بخواهید تا متوجه شوید که چقدر ریاضی بلد است. به سرعت و بر طبق ذهنیت خودتان پیش نروید. درست است که مثلا شما قرار است تدریس خصوصی ریاضی دانشگاهی انجام دهید و سرفصلها هم واضح و مشخص است ولی به هر حال در کلاسهای خصوصی هر کدام از شاگردهای شما وضعیت متفاوتی دارد. کلاسهای خصوصی باید بسته به سطح تحصیلی شاگردهایتان تغییر کند. این که شاگردهای شما چقدر ریاضی را بلد هستند و در چه مقدار معلومات دارند را از طریق سوال پرسیدن حین تدریس می توانید تشخیص دهید. ممکن است در کلاسی که برای آموزش خصوصی ریاضی دانشگاهی برگزار می کنید و ریاضی عمومی 1 که بحث انتگرالها در ان بسیار مهم است را تدریس می کنید مجبور شوید یکی دو جلسه مبحث انتگرال را از پایه و در حد دبیرستان تدریس نمائید. خلاصه اینکه در کلاسهای خصوصی ریاضی در نهایت باید کاری کنید که کلاس برای شاگرد شما مفید باشد و در امتحان ریاضی و یا کنکور ریاضی نتیجه مورد نظر خودش را بگیرد.
منبع: ایران مدرس و سایت تدریس ریاضی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.