مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه

در این وبلاگ مطالبی در زمینه مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه ارائه می گردد. سایتهای تدریس خصوصی و آموزش ریاضی هم در این وبلاگ معرفی خواهد شد.

مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه

در این وبلاگ مطالبی در زمینه مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه ارائه می گردد. سایتهای تدریس خصوصی و آموزش ریاضی هم در این وبلاگ معرفی خواهد شد.

کلاس خصوصی ریاضی و موفقیت در امتحان ریاضی و کنکور ریاضی

در این بخش در رابطه با کلاس خصوصی ریاضی و موفقیت در امتحان ریاضی و کنکور ریاضی و ... مطالبی ارائه می گردد. برای سریع حل کردن مسائل ریاضی، تمرین کنید و هنگام مطالعه وقت بگیرید که یک مساله در فلان موضوع را در چند دقیقه حل می کنید. هر چند عجله داشتن و شتاب زدگی توصیه نمی شود زیرا باعث اشتباه می شود ولی سرعت عمل در جایی که شما متوجه راه حل شده اید و آن را بلدید، در جلوگیری از کمبود وقت به شما کمک می کند.معلم و دبیر شما حین تدریس ریاضی معمولا مثالها و تمریناتی را حل می کند که به نظرشان مهمتر است و در امتحان ریاضی هم معمولا سوالها مشابه همان تمرینات می باشد. حتی اگر سوالات امتحانی ریاضی هم مشابه همان تمرینات نباشد، برای حل تمرینات با سطح بالاتر باید ابتدا سوالات حل شده در کلاس را یاد بگیرید. برای موفقیت در امتحان ریاضی و موفقیت در تحصیل در حالت کلی باید انگیزه و علاقه شدیدی در خودتان ایجاد کنید. به این فکر کنید که اگر در درس ریاضی نمره خوبی بگیرید و این درس را خوب یاد بگیرید چه نتایج مثبت دیگری برای شما خواهد داشت. مثلا باعث می شود معدل شما افزایش یابد. یا اینکه در رتبه کنکور شما هم در نهایت موثر است و در آینده تحصیلی و آینده شغلی شما هم تاثیر گذار است. باید هدف مشخصی برای خودتان در نظر بگیرد. مثلا این ترم نمره ریاضی من بالای 18 است. همین هدف خودتان را بر روی کاغذ بنویسید و به دیوار بزنید تا همیشه جلوی چشم شما باشد.



تا جایی که می توانید و وقت دارید، تمرین و مسئله حل کنید. تمرین مادر یادگیری است. هر چه تمرینات بیشتری برای درس ریاضی حل کنید تسلط شما افزایش می یابد. البته حین تمرین حل کردن باید به نحوه حل تمرین فکر کنید و خودتان راه حل ارائه دهید. حتی اگر راه حل شما اشتباه هم باشد اشکالی ندارد ولی حتما قبل از اینکه حل درست سوال را نگاه کنید، خودتان به حل مسئله فکر کرده و راه حلی ارائه دهید.
فقط حضور در کلاسهای تدریس ریاضی شرط نیست. بلکه باید در کلاسهای تدریس ریاضی حضور فعال داشته باشید. حل تمرین و مسائل را دنبال کنید و سوال بپرسید. اگر به هر دلیل نتوانستید در کلاسهای تدریس ریاضی شرکت کنید، برای جبران مطالب ارائه شده، از جلسات تدریس خصوصی ریاضی استفاده نمائید. برای مشاهده مدرسین خصوصی ریاضی بر روی عبارت تدریس خصوصی ریاضی کلیک کنید. یک عامل خیلی مهم برای کسب درصد بالای ریاضی کنکور، درک کامل درس ریاضی و یادگیری عمقی و مفهومی ان است. هر چه ریاضی را بهتر یاد بگیرید و فهم عمیقتری از ان داشته باشید، در کنکور هم درصد بالاتری کسب می کنید. برای کسب درصد بالای ریاضی کنکور در مراحل اولیه کار باید پایه ریاضی خودتان را خوب قوی کنید. به این معنی که در کلاسهای تدریس ریاضی به صورت کامل شرکت نمائید، تمرین و مسئله حل کنید و کتاب درسی را با دقت مطالعه کنید.
وقتی مطلبی را یادداشت می کنید، باید به مطلب مورد نظر توجه کنید تا بتوانید بنویسید. همین عامل باعث افزایش تمرکز شما می گردد. یادداشت برداری در کلاس ریاضی و سایر دروس مفید و موثر است. سعی کنید جزوه خودتان را داشته باشید و از جزوات دیگران استفاده نکنید. اولا ممکن است سایر دانش آموزان یا دانشجویان در یادداشت کردن مطالب اشتباه کنند و مطلبی را به درستی ثبت ننمایند. جزوه ای که سایر همکلاسی های شما یادداشت می کنند به صورت صد در صد قابل اعتماد نیست.
درس ریاضی یکی از دروس بسیار مهم از ابتدایی تا دانشگاه است. درسی ریاضی علاوه بر اینکه خودش درس مهمی است، یادگیری آن برای حل مسائل و تمرینات سایر دروس هم لازم است. مثلا اگر شخصی درس فیزیک را به خوب بلد باشد ولی در محاسبات مسائل فیزیک به دلیل ضعف در درس ریاضی اشتباه کند، درس فیزیک را هم نمی تواند به خوبی پاس کند و نمره خوبی برای فیزیک هم کسب نمی کند. بنابراین درس ریاضی علاوه بر اینکه به خودی خود درس مهمی می باشد، یادگیری آن برای کسب نمره خوب در بعضی از دروس دیگر هم مهم است.
نکته دیگری که باید برای موفقیت در ریاضی و امتحان ریاضی در نظر بگیرید این است که حل تمرین و مسئله در یادگیری درس ریاضی بسیار مهم است. بعد از شرکت در کلاسهای تدریس ریاضی، مطالعه کتاب درسی و مرور آن، نوبت به حل تمرین و مسئله می رسد. هر چه تمرینات بیشتری حل کنید درس را هم بهتر یاد خواهید گرفت. تمرینات ریاضی را به صورت اصولی حل کنید. ابتدا مثالهای حل شده در کلاس تدریس ریاضی یا کلاس خصوصی ریاضی را مرور نمائید. در ادامه تمرینات جدید را تلاش کنید خودتان حل نمائید. راه حلی ارائه دهید. اگر درست نبود ایرادی ندارد. جواب درست را ببینید و جواب خودتان را اصلاح نمائید. کسانی که ریاضی را بهتر از شما بلد هستند فقط تمرینات بیشتری حل کرده اند و بیشتر برای یادگیری آن وقت گذاشته اند.
بعد از کلاسهای خصوصی ریاضی یا کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه و دانشگاه درس را مرور نمائید. مرور بعد از کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی و بعد از کلاسهای تدریس مدرسه و دانشگاه باعث می شود درس برای مدت طولانی تری در ذهن شما باقی بماند و دیرتر آن را فراموش کنید. در ضمن اگر مطلبی را متوجه نشده باشید آن را یادداشت کرده و جلسه بعد از مدرس و معلم ریاضی خودتان خواهید پرسید.
برای موفقیت در ریاضیات کنکور از کتابهای تست معتبر استفاده نمائید. برای موفقیت در ریاضی کنکور، پس از شرکت در کلاسهای تدریس ریاضی، مرور و خواندن کتاب درسی و حل تمرین و مسئله نوبت به تست زنی می رسد. سعی کنید از کتابهای معتبر تست زنی و در مرحله اول کار از تست های ریاضی کنکور سراسری و ازاد سالهای قبل استفاده نمائید.  چگونه ریاضی را بهتر یاد بگیریم و موفق باشیم؟
برای موفقیت در درس ریاضی و امتحان ریاضی باید به صورت عمقی و مفهومی درس ریاضی را بخوانید. اگر در بخشهایی از ان اشکالات پایه ای دارید که ممکن است به سالهای قبل برگردد، ممکن است مدرس یا معلم خودتان در کلاسهای تدریس مدرسه و دانشگاه وقت نکند به این اشکالات پاسخ دهد و بنابراین در این موارد استفاده از کلاسهای خصوصی ریاضی بسیار کمک کننده است (مشاهده کنید: لیست مدرسین تدریس خصوصی ریاضی). درس ریاضی را بعد از کلاسهای مرور کنید و اگر اشکالی دارید یادداشت کنید تا بعدا از مدرس ریاضی، معلم و استاد ریاضی و یا مدرس خصوصی ریاضی خودتان بپرسید. تمرین و مسئله حل کنید و با پشتکار و مداومت تا شب امتحان به این روند ادامه دهید. کتاب درسی را در اولویت قرار دهید و سوالات امتحانی سالهای قبل ریاضی را حل کنید. برای دانلود سوالات امتحانی ریاضی به صورت رایگان و دانلود جزوات آموزشی، تست کنکور، کتاب و ... ریاضی بر روی لینک دانلود جزوه و سوال امتحانی ریاضی کلیک کنید.
جزوه کلاسی را مطالعه کنید: اگر تا امتحان ریاضی فرصت زیادی باقی نمانده است و می خواهید در این زمان کوتاه مهمترین مطالب را بخوانید، بهترین مرجعی که می توانید با اطمینان از آن استفاده کنید جزوه کلاسی ریاضی است. جزوه کلاسی ریاضی که خودتان یا همکلاسی هایتان یادداشت نموده اند، کل مطالبی که مد نظر مدرس یا استاد ریاضی شما است را پوشش می دهد و از طرفی به نسبت خود کتاب ریاضی خلاصه تر است. بنابراین در شب امتحان ریاضی بهترین مرجع برای مطالعه است. سعی کنید از جزوه ریاضی کامل استفاده کنید و اگر خودتان هم جزوه کامل را ندارید از دوستانتان قرض بگیرید. اگر از کلاس تدریس خصوصی ریاضی هم استفاده می کنید، به مدرس خصوصی ریاضی هم بگویید که جزوه کلاسی ریاضی را به شما درس دهد. مطالعه جزوه ریاضی در شب امتحان ریاضی و فراگیری آن می تواند برای قبولی در امتحان ریاضی کمک کننده و موثر باشد.
کتاب درسی را در اولویت قرار دهید. برای آموزش و یادگیری پایه ای درس ریاضی خواندن و مطالعه کتاب درسی ریاضی را در اولویت قرار دهید. اگر کتاب های کمک آموزشی دارید و یا حل المسائل و ... خریداری کرده اید، این موارد را برای بعد از کتاب درسی در نظر بگیرید. ابتدا متن کتاب درسی ریاضی ار بخوانید و مثالهای حل شده کتاب را مرور نمائید. تلاش کنید که خودتان مثالهای حل شده را حل کنید و در ادامه اگر اشکالی داشتید راه حل را ببینید. خیلی زود سراغ راه حل نروید. اول خودتان کمی فکر کنید و راه حلی ارائه دهید. بعد از حل مثالهای حل شده، سراغ حل تمرینات و مسائل اضافه تر بروید.
از کتابهای کمک آموزشی ریاضی معتبر استفاده کنید. اگر برای یادگیری بهتر درس ریاضی قصد دارید از کتابهای کمک آموزشی استفاده کنید، از کتابهای کمک آموزشی معتبر استفاده نمائید. از کتابهایی که مربوط به انتشاراتی های معتبر هستند استفاده نمائید. البته همانطور که در بخش های قبل گفته شد، کتاب درسی را در اولویت قرار دهید. کتابهای کمک آموزشی ریاضی برای یادگیری و آموزش بهتر درس ریاضی و برای گرفتن نمره بالا و نمره 20 در درس ریاضی می تواند مفید باشد. تمرینات اضافه تر را از روی کتابهای کمک آموزشی حل کنید و نکاتی که ممکن است در کتاب درسی ریاضی گفته نشده باشد را از روی این کتابها بخوانید. ابتدا تمرینات ساده تر و در نهایت تمرینات سطح بالا حل کنید. برای یادگیری بهتر درس ریاضی بهتر است به صورت مرحله به مرحله کار کنید. ابتدا تمرینات و مثالهای متن کتاب درسی ریاضی که معمولا ساده تر هستند را حل کنید. سعی کنید بعد از مطالعه متن کتاب درسی، این تمرینات را خودتان حل کنید و یا مثالهای حل شده را با دقت مرور کنید. معمولا در کتابهای درسی هم تمرینات از ساده به مشکل مرتب شده اند. بنابراین، پس از حل مثالهای حل شده متن کتاب درسی ریاضی که ساده تر هستند سراغ تمرینات حل نشده بروید و از ساده به مشکل تمرینات را حل کنید. به تدریج که سطح تمرینات بالاتر می رود، تسلط شما هم بیشتر و بیشتر خواهد شد.
بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان که به علت وجود اشکالات فراوانی که هیچ وقت به انها پاسخ داده نشده است و هیچ وقت حتی جرات پرسیدن سوال برای برطرف کردن این اشکالات را نداشته اند، از درس و تحصیل سرخورده شده اند و کلا از درس ریاضی تنفر دارند، با شرکت در کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی می توانند امیدوارانه و با انگیزه فراوان به درس و تحصیل برگردند.
در کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی می توان تمرینات و مسائل اضافه تری حل کرد و به این ترتیب سطح علمی دانشجو و دانش آموز را به نسبت کلاسهای مدرسه و دانشگاه هم بالاتر برد. در این کلاسها می توان از نمونه سوالات امتحانی ریاضی سالهای گذشته هم استفاده نموده و بیشتر و بیشتر به موفقیت دانشجو یا دانش آموز در امتحان کمک کرد (دانلود رایگان: دانلود 121 فرمول انتگرال گیری)
در طول ترم از کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی استفاده کنید. اگر واقعا می خواهید در درس ریاضی موفق باشید و نمره خوبی بگیرید و اگر واقعا قصد دارید درس ریاضی را به صورت پایه ای و مفهومی یاد بگیرید باید هم در طول ترم درس ریاضی را بخوانید و هم اگر می خواهید از کلاسهای خصوصی ریاضی استفاده کنید، این کلاسها را هم در طول ترم برگزار نمائید. درس ریاضی برای آموزش و یادگیری به زمان نیاز دارد. هرچه زمان بیشتری به یادگیری ریاضی اختصاص دهید و بیشتر بر روی مسائل و تمرینات آن فکر کنید این درس را بهتر یاد خواهید گرفت. در ایام امتحانات فرصت کافی برای یادگیری و حل تمرین و مسئله و ... وجود ندارد. در ایام امتحانات سعی خواهید کرد که فقط مهمترین مطالب را بخوانید و هر چه سریعتر درس را تمام کنید. بنابراین، برای یادگیری عمقی و پایه ای ریاضی در ایام امتحانات فرصت کافی وجود ندارد. با مطالعه ریاضی در طول ترم و شرکت در کلاسهای تدریس خصوصی و حل تمرین و مسئله به اندازه کافی، درس ریاضی را به بهترین شکل ممکن می توانید یاد بگیرید. کلاسهای خصوصی ریاضی را جدی بگیرید. یکی از مواردی که ممکن است در خوب نتیجه گرفتن و عالی نتیجه گرفتن شما در امتحان ریاضی و کنکور ریاضی اختلال ایجاد کند، جدی نگرفتن کلاسهای خصوصی ریاضی است. بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان چون در کلاسهای خصوصی ریاضی امتحانی گرفته نمی شود و مدرس خصوصی ریاضی همان مدرس ریاضی مدرسه یا دانشگاه نیست، این کلاسها را جدی نمی گیرند. برای موفقیت در ریاضی و کسب نتایج عالی باید کلاسهای خصوصی ریاضی را به اندازه کلاسهای مدرسه و دانشگاه و حتی بیشتر از آنها جدی بگیرید. در این کلاسها قرار است شما برای امتحان اصلی یا آزمون اصلی ای که پیش رو دارید آماده شوید و اشکالات خودتان را برطرف نمائید. بنابراین هر تمرین و مسئله ای که به شما داده شد را با جدیت کامل انجام دهید و به توصیه ها و مشاوره هایی که مدرس خصوصی ریاضی شما انجام می دهد گوش دهید.
حضور فعال و موثر در کلاس تدریس ریاضی: وقتی بحث حضور در کلاسهای تدریس ریاضی است منظور این است که در کلاس ریاضی حضور مفید و موثری داشته باشید. تعداد بسیار زیادی از دانشجویان و دانش اموزان در کلاس فقط حضور فیزیک دارند و به خاطر اینکه به قول خودشان استاد یا مدرس انها را در کلاس ببیند و یا برای حضور غیاب در کلاس شرکت می کنند. این نوع حضور در کلاس ریاضی فایده ای ندارد و اتفاقا فقط وقت شما را تلف می کند. یا در کلاس ریاضی شرکت نکنید و یا حضور فعال و موثری داشته باشید. در کلاس ریاضی با دقت و تمرکز به مطالبی که مدرس ریاضی ارائه می کند گوش دهید. مطالب را دنبال کنید و اجازه ندهید سررشته مطالب از دست شما در برود. جزوه یادداشت کنید. یادداشت کردن جزوه در کلاس ریاضی به یادگیری و تمرکز بالاتر شما بسیار کمک می کند و از طرفی بعدا که جزوه را مطالعه می کنید، چون خودتان جزوه را یادداشت نموده اید، بهتر ان را می فهمید. استفاده از جزوه سایر همکلاسی هایتان برای خواندن درس مناسب نیست. در کلاس ریاضی هر سوالی که برای شما پیش امد را بپرسید و به سوالات دیگران هم با دقت گوش دهید. همین سوال و جوابها برای یادگیری بسیار مفید است. ممکن است در قالب همین سوال پرسیدن ها مطالبی گفته شود که در امتحان ریاضی سوالی از آن مطرح گردد. خلاصه اینکه حضور در کلاس تدریس ریاضی مهم، مفید و موثر است به شرطی که حضور فعالی در کلاس داشته باشید.
در کلاس تدریس ریاضی یادداشت کردن جزوه فایده مهم دیگری هم دارد. جزوه ای که در کلاس ریاضی یادداشت کرده اید برای کلاسهای خصوصی ریاضی منبع اصلی خواهد بود. چون در نهایت امتحان ریاضی از مباحثی که در کلاس اصلی خودتان مطرح شده، گرفته خواهد شد. پس بهتر است در جلسات خصوصی ریاضی هم روی همین جزوه تمرکز داشته باشید. از طرف دیگر وقتی خودتان جزوه یادداشت می کنید خیالتان راحت است که کل مطالب در کلاس ریاضی را نوشته اید. جزوه ای که از دیگران می گیرید ممکن است کامل نباشد. برای 20 گرفتن در درس ریاضی این هم مهم است. باید دقیق باشید.
برای اینکه در درس ریاضی نمره بسیار عالی و حتی نمره20 بگیرید باید به خودتان نظم بدهید. مطالعه مقاله راهکارهای 20 گرفتن در ریاضی خیلی در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. اگر می دانید در درس ریاضی اشکالالت زیادی دارید از همان اول ترم درس خواندن و شرکت در کلاسهای خصوصی ریاضی را شروع کنید. ریاضی درسی نیست که با یک هفته مطالعه در ایام امتحانات بتوانید به خوبی از پس آن برآئید. ریاضی را در طول ترم بخوانید. البته کلاسهای خصوصی در ایام امتحانات هم برای جمع بندی درس و رفع اشکال مفید است. ولی اینکه بخواهید مطالعه تمامی مباحث را به ایام امتحانات واگذار کنید ایده خوبی نیست. خصوصا اگر بخواهید واقعا ریاضی را یاد بگیرید و نمره بالا بگیرید. برای قبولی با نمرات پایین ممکن است همان ایام فرجه ها و چند روز قبل از امتحان کافی باشد ولی برای 20 گرفتن باید در طول ترم و با نظم و برنامه ریزی درس بخوانید. ریاضی درس مهمی است. هم در مقطع متوسطه و هم در مقطع دانشگاهی بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان در این درس اشکال دارند. اگر بتوانید پایه ریاضی خودتان را با تلاش و پشتکار و شرکت منظم در کلاسهای مدرسه و کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی تقویت کنید، از بسیاری از دوستان و همکلاسی هایتان جلو خواهید افتاد.


اگر می خواهید در امتحان ریاضی قبول شوید و نمره بسیار خوبی بگیرید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

1- در کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه یا دانشگاه شرکت کنید و در ضمن حضور فعال داشته باشید.

2- در کلاسهای ریاضی جزوه بنویسید و به امید کپی برداری از جزوه دیگران نباشید. جزوه خودتان بهتر و مفهوم تر است.

3- در کلاس ریاضی سوال بپرسید. اگر مطلبی را متوجه نشدید در همان لحظه سوال بپرسید و یا یادداشت کنید تا بعدا بپرسید.

4- در کلاس ریاضی به سوالاتی که دوستان و همکلاسی هایتان می پرسند گوش دهید و نکات آن را یاد بگیرید.

5- فقط برای حضور غیاب در کلاس ریاضی حاضر نشوید بلکه برای یادگرفتن آنجا باشید.

6- با دانش اموزان و دانشجویان زرنگ و کوشا نشست و برخاست داشته باشید. به این ترتیب شما هم شبیه آنها خواهید شد.

7- در کلاس ریاضی سعی کنید روی مطالبی که ارائه می شود تمرکز داشته باشید و حواستان پرت نشود.

8- برای موفقیت و قبولی در امتحان ریاضی حضور مرتب و مداوم در کلاسهای مدرسه و دانشگاه لازم است. غیبت نکنید.

9- تمریناتی که در کلاس ریاضی به شما داده می شود را با دقت حل کنید. برای درس ریاضی حل تمرین در یادگیری بسیار موثر است.

10- بعد از کلاس مدرسه یا دانشگاه درس را مرور کنید و اشکالاتی که دارید را یادداشت کنید تا بعدا بپرسید.


چگونه در ریاضی قوی شویم؟ اگر می خواهید در ریاضی قوی شوید باید به یادگیری ریاضی علاقه نشان دهید. با انگیزه درس بخوانید و در کلاسهای ریاضی به صورت کامل شرکت نمائید. در کلاسهای ریاضی با دقت و تمرکز به مطالب گوش دهید و از مدرس و معلم ریاضی خودتان هر سوالی که داشتید را بپرسید. در نهایت تنها راهکار برای قوی شدن در درس ریاضی حل تمرین و مسئله بیشتر است. تمرینات سطح بالا حل کنید و روی تمرینات فکر کنید و راه حل ارائه دهید تا ذهن شما قوی و قوی تر شود.
نکته دیگری که برای گرفتن نمره خوب در امتحان ریاضی و قبولی در امتحان ریاضی با نمره عالی باید مد نظر داشته باشید این است که برای یادگیری درس ریاضی حل تمرین و مسئله بسیار مهم است. در مرحله اول تمرینات و مثالهایی که مدرس یا استاد شما در کلاسهای مدرسه یا دانشگاه حل کرده است را مرور کنید و خوب بفهمید. اگر در همین تمرینات اشکال دارید یادداشت کنید تا از مدرس ریاضی و یا معلم خصوصی ریاضی خودتان بپرسید. در ادامه سراغ تمرینات حل نشده کتاب درسی ریاضی بروید و تلاش کنید آنها را حل کنید. معمولا تمرینات در انتهای هر فصل یا مبحث از آسان به سخت مرتب شده است. از تمرینات آسانتر شروع کنید و حل کنید و به سمت تمرینات مشکل تر حرکت نمائید. روی تمرینات فکر کنید. برای یادگیری تمرینات و راه حل آنها زمان کافی در نظر بگیرید. برای حل هر تمرین یک کاغذ جلو دست خودتان بگذارید و 10 دقیقه تا یک ربع به آن فکر کنید و راه حلی برایش بنویسید. اگر از راه حل خودتان هم مطمئن نبودید ایراد ندارد ولی حداقل راه حلی بنویسید. همین که تلاش می کنید حل سوال را بنویسید ارزشمند است. حین فکر کردن به سوالات و تمرینات و تلاش برای حل آنها ذهن شما رشد می کند و قوی و قوی تر می شود. توجه کنید که افرادی که در درس ریاضی قوی هستند و در این ردس نمره های خوبی می گیرند فقط و فقط وقت بیشتری از شما به یادگیری آن اختصاص داده اند و تمرینات بیشتر حل کرده اند. از حل المسائل درست استفاده کنید و قبل از آنکه به اندازه کافی به حل تمرینات فکر نکرده اید و راه حلی ارائه ننموده اید سراغ راه حل درست سوال نروید.
ممکن است برای نتیجه گرفتن در امتحان ریاضی شما قصد داشته باشید از کتابهای کمک آموزشی و یا فیلم های آموزشی استفاده نمائید. این موارد هم به نوبه خودشان می توانند مفید و موثر باشند. ولی به هر حال، شرکت در کلاسهای خصوصی ریاضی مفید تر است. مطالعه کتابهای کمک آموزشی ریاضی به همان سختی مطالعه کتاب درسی است و جذابیت بیشتری ندارد. دانش آموزان و دانشجویانی که کتاب درسی خودشان را نمی خوانند اگر بخواهند کتاب کمک آموزشی بخرند و از طریق مطالعه آن در درس ریاضی پیشرفت کنند، به احتمال زیاد کتاب کمک آموزشی را هم نمی خوانند. فیلم های آموزشی هم زمان زیادی برای نگاه کردن می خواهد. در طول ترم و در کنار کلاسهای ریاضی مدرسه و دانشگاه ممکن است دانش آموز و دانشجو نتواند زمان زیادی برای فیلم دیدن بذارد. یا اگر در مبحث خاصی اشکال داشته باشد پیدا کردن آن در کل فیلم ممکن است کار راحتی نباشد. در ضمن اگر از خود مباحث ارائه شده در فیلم سوالی پیش بیاید، سوال را باید از چه کسی پرسید؟
چگونه ریاضی را مفهومی بخوانیم؟ برای مفهومی خواندن درس ریاضی باید از ابتدای ترم به صورت کامل در کلاسهای ریاضی حاضر باشید، به درسی که مدرس شما ارائه می کند خوب گوش دهید و اشکالات خودتان را بپرسید. اگر می خواهید ریاضی را مفهومی یاد بگیرید باید روی متن درس و تمرینات و مسائل تفکر و تعمق کنید. مطالب را برای خودتان تشریح کنید و توضیح دهید. با دوستانتان روی تمرینات بحث کنید و سعی کنید درس را خوب برای خودتان مورد بررسی قرار دهید.
آیا کلاس خصوصی ریاضی همیشه لازم است؟ در بسیاری از اوقات استفاده از کلاسها و جلسات تدریس خصوصی ریاضی می تواند مفید و موثر باشد. اگر در درس ریاضی اشکالات پایه ای دارید و ترمهای قبل نمره خوبی نگرفته اید، اگر در ترمهای قبل در درس ریاضی در حد متوسط بوده اید و می خواهید این ترم عالی باشید، اگر قصد دارید در امتحان ریاضی نمره خوبی بگیرید و ریاضی را به صورت پایه ای آموزش ببینید، اگر .... در هر کدام از این حالتها استفاده از کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی می تواند مفید و موثر باشد.
گروهی ریاضی را بخوانیم بهتر است یا به صورت تک نفره؟ در حالت کلی بهتر است درس ریاضی را به صورت تک نفره مطالعه کنید. ولی بعضا مطالعه گروهی درس ریاضی هم می تواند برای شما مفید باشد. وقتی در حال آموزش متن درس هستید و ریاضی را مرور می کنید و یا می خواهید روی تمرینات ریاضی تفکر و تامل کنید بهتر است خودتان به صورت تک نفره مطالعه کنید. ولی بعضا بد نیست که با دوستانتان به صورت گروهی روی تمرینات کار کنید و با تبادل نظر و همفکری تمرینات را حل کنید و روشهایی که هر کدام از شما برای حل تمرینات به نظرتان می رسد را به اشتراک بگذارید.
کلاس خصوصی ریاض بهتر است یا نیمه خصوصی؟ اگر بتوانید با یکی از دوستانتان که سطح تحصیلی ایشان مشابه خود شما است و از شما در درس ریاضی خیلی ضعیفتر یا قوی تر نیست کلاسهای نیمه خصوصی را هماهنگ کنید این کلاسها هم می تواند مفید باشد. البته در ایام امتحانات بهتر است از کلاسهای خصوصی ریاضی که بازدهی بالاتری دارد استفاده کنید. مزیت اصلی کلاسهای نیمه خصوصی این است که به نسبت کلاسهای خصوصی ریاضی ارزانتر تمام می شود. به صورت حدودی می توان گفت بازدهی کلاسهای نیمه خصوصی از کلاسهای مدرسه و دانشگاه بیشتر است ولی به نسبت کلاسهای خصوصی بازدهی کمتری دارد.
چگونه در ریاضی قوی شویم؟ برای قوی شدن در درس ریاضی باید به تدریج و با تلاش و پشتکار پیشرفت کنید. افرادی که در حال حاضر در درس ریاضی قوی هستند و این درس را به خوبی بلد هستند از ابتدای کار اینگونه نبوده اند. برای قوی شدن در درس ریاضی باید تمرینات زیادی حل کنید. در حقیقت بعد از شرکت در کلاسها و خواندن متن کتاب درسی نوبت به تمرین حل کردن میرسد. تعداد تمریناتی که حل می کنید و مقدار وقتی که برای یادگیری ریاضی در نظر می گیرید تعیین می کند که شما چقدر در این درس قوی هستید. هر چه تمرینات بیشتری حل کنید قوی تر خواهید شد درست مانند ورزکاری که هر چه بیشتر تمرین می کند عضلات قوی تری خواهد داشت.
اگر می خواهید در هر کدام از امتحانات دروس ریاضی، فیزیک، شیمی و یا هر درس دیگری موفق باشید و نمرات خوبی بگیرید و در نهایت معدل بالایی داشته باشید، در مرحله اول باید از همان ابتدای ترم و یا از همین الان که در حال مطالعه این مقاله هستید تصمیم اساسی و پایه ای برای خودتان بگیرید. اگر ترمهای قبل در این دروس عملکرد خوبی نداشته اید و در کل معدل شما خیلی بالا نبوده است، به نسبت وضعیت خودتان در ترم قبل، این ترم سعی کنید هدفی برای خودتان مشخص کنید و برای تحقق آن تلاش نمائید. به عنوان مثال اگر ترم گذشته در این دروس نمراتی حدود 12 و 13 گرفته اید می توانید برای خودتان تعیین کنید که این ترم در هر سه درس نمره ی بالای 15 بگیرید. این تصمیم تصمیم بسیار مهمی است و سعی کنید به همین ترتیب که گفته شد نمره ای برای خودتان در نظر بگیرید. چون اگر فقط به خودتان بگویید که این ترم بهتر این درسها را می خوانم خیلی فایده ای ندارد. باید مشخص کنید که مثلا در هر کدام از این سه درس چه نمره ای می خواهید بگیرید. به روش دیگر می توانید برای خودتان روی کاغذ بنویسید که نمره ی من این ترم در درس ریاضی بالای 15، در درس فیزیک بالای 16 و در درس شیمی بالای 17 است. مهم این است که نمره ای که می خواهید بگیرید را برای خودتان مشخص نمائید.
تعداد جلسات تدریس خصوصی لازم برای آموزش و یادگیری درس ریاضی به وضعیت تحصیلی خودتان و میزان بلد بودن خودتان بستگی دارد. اگر درس را اصلا بلد نیستید حدود 15 جلسه، اگر در حد متوسط هستید 8 تا 10 جلسه، اگر اشکالات محدودی دارید حدود 4 جلسه و اگر اشکالات جزئی در درس ریاضی دارید 1 یا 2 جلسه کلاس تدریس خصوصی ریاضی کفایت می کند. البته موارد گفته شده به صورت حدودی است و اگر شما گیرایی خوبی داشته باشید یا مدرس شما سریع تدریس کند در هر حالت ممکن است تعداد جلسات کمتری لازم باشد و اگر بخواهید تمرینات بیشتر، نمونه سوالات امتحانی و .... حل کنید ممکن است تعداد جلسات بیشتری لازم باشد. نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که در هر حالت بهتر است کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی در طول ترم برگزار شده و به ایام امتحانات موکول نگردد. چون همانطور که گفته شد، در ایام امتحانات مدرسین خوب و با سابقه تدریس خصوصی ریاضی وقت ازاد ندارند و قیمت کلاسهای تدریس خصوصی در این ایام بالا خواهد بود. برای گرفتن نتیجه بهتر، حین شرکت در کلاسهای تدریس خصوصی خودتان هم درس بخوانید و تمرین و مسئله حل کنید. اتفاقا فایده مهم موکول نکردن کلاسهای تدریس خصوصی به ایام امتحانات این است که در طول ترم شما وقت بیشتری برای درس خواندن و حل تمرین و مسئله دارید و مطالب که به تدریج یاد گرفته می شود در ذهن شما باقی می ماند و در جلسه امتحان به خوبی می توانید از آن استفاده کنید. برای یادگیری بهتر درس ریاضی، حل تمرین و مسئله و درس خواندن خودتان کاملا لازم است.
در کلاسهای آموزش ریاضی به صورت کامل حاضر باشید: اگر می خواهید در درس ریاضی موفق باشید و در امتحان ریاضی هم نه تنها قبول شوید بلکه نمره خوبی هم بگیرید، در کلاسهای آموزش ریاضی به صورت کامل حاضر باشید و غیبت نکنید. مطالبی که در کلاسهای ریاضی ارائه می شود برای یادگیری کاملا مفید است و اگر در کلاس حاضر نباشید شاید همان مطلب را در زمان بسیار بیشتری بتوانید خودتان بخوانید و جبران آن سخت باشد. نکته دیگر اینکه وقتی خودتان بعدا می خواهید درس را بخوانید و غیبت را جبران کنید ممکن است بعضی از قسمتهای درس را متوجه نشوید و اشکالات زیادی داشته باشید. بنابراین نه تنها به نسبت کلاس زمان بیشتری برای شما طول می کشد تا همان مبحث را آموزش ببینید، بلکه یادگیری شما کیفیت بالایی هم نخواهد داشت. معمولا وقتی در کلاس ریاضی یا هر درس دیگری غیبت می کنید در زمانی که در کلاس حاضر نبوده اید کار خیلی مفیدی انجام نمی شود. بنابراین هم در آن زمان وقت را از دست می دهید و هم بعدا برای جبران مطالب ارائه شده در کلاس باید وقت بیشتری بگذارید. نکته دیگری که باید مد نظر داشته باشید این است که در کلاسهای ریاضی فقط حضور فیزیکی نداشته باشید بلکه جزوه بنویسید، به مطالب ارائه شده با دقت گوش دهید و اگر سوالی برایتان پیش آمد حتما بپرسید. سعی کنید بیشترین و بهترین استفاده را از کلاسهای ریاضی داشته باشید و در این کلاسها فعال باشید.
با برنامه ریزی پیش بروید و تمام موارد را با هم رعایت کنید: برای موفقیت در هر کاری و از جمله برای موفقیت در یادگیری ریاضی و قبولی در امتحان ریاضی با نمره خوب، داشتن یک برنامه ریزی خوب و منسجم لازم است. داشتن هر برنامه ای از بی برنامگی بهتر است. برای یادگیری ریاضی در طول ترم و برای مطالعه آن در ایام امتحانات و حل تمرین و مسئله و مرور این درس در کنار درسهای دیگر برنامه داشته باشید. تمام مواردی که در بالا به آن اشاره شد را سعی کنید در برنامه خودتان در نظر بگیرید. در کلاسهای ریاضی به صورت کامل حاضر باشید و تا جایی که ممکن است غیبت نکنید. در کلاسهای ریاضی حضور فعال داشته باشید و سعی کنید از مطالب ارائه شده بهترین استفاده را داشته باشید. برای یادگیری بهتر ریاضی در طول ترم درس بخوانید و مطالعه این درس را به ایام امتحانات و شب امتحان موکول نکنید. ریاضی درس شب امتحانی نیست و برای یادگیری به زمان نیاز دارد. برای درس ریاضی تمرین و مسئله حل کنید و به درستی از حل المسائل استفاده نمائید. تعداد تمرینات بیشتری که حل می کنید مساوی با یادگیری بهتر درس ریاضی است. کتاب درسی خودتان را در اولویت قرار دهید و ان را خوب بخوانید. در صورت لزوم، برای یادگیری بهتر درس ریاضی از کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی استفاده کنید.
در کلاسهای خودتان حاضر باشید و تمرین و مسئله حل کنید: برای موفقیت در امتحانات ریاضی و فیزیک و قبولی در این دو درس با نمره خوب سعی کنید در کلاسهای اصلی خودتان در مدرسه یا دانشگاه به صورت کامل حاضر باشید. شرکت در کلاسهای ریاضی و فیزیک کاملا مهم است. مباحثی که در این کلاسها مطرح می شود را شخصی ارائه می کند که بعدا همان شخص قرار است از شما امتحان بگیرد. بنابراین با حضور در این کلاسها هم در زمان کوتاهتر (به نسبت حالتی که خودتان بخواهید درس را بخوانید) درس را آموزش می بینید و هم با تمرینات و مسائلی که بیشتر مورد تاکید مدرس و استاد خودتان است آشنا خواهید شد. شرکت در کلاسهای اصلی خودتان را از دست ندهید و جزوه بنویسید و سوال بپرسید. میزان یادگیری شما در کلاسهای ریاضی و فیزیک متناسب است با میزان فعال بودن شما در کلاس درس. در ردیفهای جلوی کلاس بنشینید و به یادگیری درس علاقه نشان دهید. جزوه خوبی بنویسید و در طول ترم جزوه خودتان را مرو کنید و تمرین و مسئله حل نمائید. برای یادگیری درسهایی مانند ریاضی و فیزیک حل تمرین و مسئله بسیار مهم است. هر چه تعداد تمریناتی که حل می کنید بیشتر باشد احتمال موفقیت شما در این دو درس بالاتر خواهد بود. البته باید نحوه تمرین حل کردن شما هم درست و صحیح باشد. در ابتدای کار سوالاتی که مدرس و معلم یا استاد شما حل کرده است را دوباره حل کنید. به راه حلها دقت کنید و دلیل استفاده از روابط در حل هر مسئله و تمرین را متوجه شوید. در ادامه سراغ تمرینات و مسائل جدید بروید و روی آنها تامل و تفکر کنید. خیلی سریع سراغ حل المسائل و جواب سوالها نروید خودتان برای حل هر سوال تلاش کنید و راه حلی ارائه دهید و در ادامه جواب خودتان را اصلاح کنید. حل تمرین و مسئله برای یادگیری درسهای ریاضی و فیزیک حیاتی است. در واقع وقتی تمرین و مسئله حل می کنید، از مطالبی که آموزش دیده اید به صورت عملی استفاده می کنید و خودتان را محک می زنید. مهمترین بخش کار همین است. حین حل تمرینات و مسائل ریاضی و فیزیک است که به صورت واقعی مشخص می شود آیا درس را خوب یاد گرفته اید یا نه. مانند ورزشکاری که هر چه بیشتر تمرین می کند عضلات قوی تر و ورزیده تری دارد، شما هم برای یادگیری دروس ریاضی و فیزیک هر چه بیشتر تمرین حل کنید ذهن قوی تری خواهید داشت. البته همانطور که می دانید همان ورزشکار اگر وزنه ها را درست نزند و اصولی تمرین نکند پیشرفت نخواهد داشت. شما نیز باید به صورت اصولی و درس ریاضی و فیزیک را مطالعه کنید و تمرین و مسئله حل نمائید.
با توجه به موارد گفته شده واضح است که ریاضی درس مهمی است و در عین حال تعداد بسیار زیادی از دانش آموزان و دانشجویان در یادگیری درست و صحیح آن و موفقیت در امتحانات اشکال دارند. دانش اموزان و دانشجویان برای موفقیت در درس ریاضی راهکارهای مختلفی را می توانند امتحان کنند و البته یکی از بهترین روشها شرکت در کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی است. برای مشاهده لیست مدرسین ریاضی بر روی عبارت تدریس خصوصی ریاضی کلیک کنید. البته فقط با شرکت در این کلاسها نمی توان در ریاضی خیلی قوی شد ولی به هر حال یک روش خوب استفاده از کلاسهای خصوصی است. علاوه بر کلاسهای خصوصی ریاضی دانش آموزان و دانشجویان برای یادگیری بهتر این درس باید موارد زیر را مد نظر داشته باشند:

- در کلاسهای ریاضی مدرسه یا دانشگاه به صورت مرتب حاضر باشید و با دقت و تمرکز به مطالب ارائه شده گوش دهید.

- در طول ترم درس ریاضی را بخوانید و آموزش آن را برای ایام امتحانات باقی نگذارید.

- در کلاسهای ریاضی جزوه بنویسید و سوال یا اشکالی داشتید از مدرس و معلم ریاضی خودتان بپرسید.

- برای آموزش و یادگیری بهتر درس ریاضی در طول ترم تمرین و مسئله حل کنید. تمرین برای یادگیری ریاضی لازم است.


برای موفقیت در امتحان ریاضی و کنکور ریاضی و برای یادگیری پایه ای و مفهومی این درس، در کنار مد نظر قرار دادن راهکارهای دیگر مانند حضور مرتب در کلاسهای مدرسه و ادنشگاه، مطالعه درس در طول ترم، حل تمرین و مسئله و .... استفاده از کلاسهای تدریس خصوصی را هم به عنوان یک راهکار خوب مد نظر داشته باشید.

منبع: ایران مدرس

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.