مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه

در این وبلاگ مطالبی در زمینه مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه ارائه می گردد. سایتهای تدریس خصوصی و آموزش ریاضی هم در این وبلاگ معرفی خواهد شد.

مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه

در این وبلاگ مطالبی در زمینه مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه ارائه می گردد. سایتهای تدریس خصوصی و آموزش ریاضی هم در این وبلاگ معرفی خواهد شد.

چگونه در تدریس ریاضی موفق باشیم + عوامل موثر بر موفقیت معلمان ریاضی

در این بخش در رابطه با چگونه در تدریس ریاضی موفق باشیم + عوامل موثر بر موفقیت معلمان ریاضی و .... مطالبی ارائه می گردد. (مطالعه کنید: درآمد بالای 10 میلیون تومان در ماه با تدریس خصوصی ریاضی) با شیوه های نوین و روشهای فعال تدریس آشنا باشد در این قسمت است که معلم باید هنر معلمی و دانش روز را داشته باشد و به قولی باید update باشد. برای ارتباط فعالیت های آموزشی کلاس درس و خارج از کلاس، تکالیف مناسبی را به دانش آموزان پیشنهاد کنید؛ مثلاً از آن ها بخواهید، آموخته های خود را به شکل های متنوع، مانند: تهیه ی خلاصه ی درس، طرح سؤال های مهم، کشیدن نقاشی، تهیه ی مصاحبه با بزرگ تر ها، کار پژوهشی و... ارائه دهند.

قسمتی از همکاری و همیاری بچه ها در خارج از کلاس یا در منزل صورت پذیرد. مثلاً بچه ها در منزل اشکالی را روی مقوا بکشند یا اجسامی بسازند یا اشکالی ببرند یا جدولهایی را تنظیم کنند منتهی با پرسش و سؤال در کلاس دانش آموز را فعال کرد. باید توجه داشت تا زمانی که معلم رو به تابلو و پشت به بچه ها تندتند فرمول نوشته، تخته را سیاه کرده و پاک کند و در آخر درس رو به کلاس برگر دانده و بگوید: بچه ها درس برای روز بعد از فلان صفحه تمرین حل کنید. همواره بچه ها در ریاضی ضعیف خواهند ماند.
اغلب ما معلمان ترجیح میدهیم تمام قسمتهای آموزش را خودمان انجام دهیم، حتی بعضی از معلمان ترجیح می دهند، تمامی تمرینها را خودشان حل کنند. چرا که معتقدند، دانش آموزان تسلط کافی ندارند و اگر آنان تمرینها را حل کنند، بخشی از وقت کلاس گرفته می شود. در صورتی که به جای اینگونه صرفه جوییها در زمان، باید راهکارهای دیگری یافت. (چگونه در زمینه تدریس خصوصی ریاضی و سایر دروس موفق تر عمل کنیم؟).
برای هر دانشجو و دانش آموز جدیدی که دارید، بررسی کنید که اشکال اساسی او چه چیزی است. آیا در بحث های مربوط به مقاطع قبلی اشکال دارد و یا اشکال او تنها به مقطع حاضر بر می گردد. این مطلب را با پرسش سوال حین تدریس می توان تشخیص داد. اگر شاگرد شما در ریاضیات مقطعهای قبلی اشکال دارد می توان در یک جلسه اختصاصی به ان پرداخت و یا در بین مباحث جدید و مباحث ریاضی مقطع فعلی او می توان کم کم اشکالات قبلی را هم پوشش داد.
در کلاس تدریس ریاضی هم درس را ارائه بدهید و هم تمرین حل کنید. هر مبحثی را که تدریس کردید تمرین یا مثالی از آن حل کنید. معمولا حین حل سوال مباحث بهتر یاد گرفته می شوند. هر از چند گاهی از شاگردتان بخواهید که خودش تمرین را حل کند. بین جلسات تدریس هم تمرین بدهید و حل آن را برای جلسات بعد بخواهید. همانطور که می دانید ریاضی درسی است که فقط با حل تمرین و مسئله می توان بر آن مسلط شد. (کسب درآمد بالا از تدریس خصوصی: تدریس خصوصی ریاضی)
1- در مرحله اول سعی کنید بر مباحث تدریسی خودتان تسلط داشته باشید.
2- حین تدریس ریاضی، هر مبحثی را که تدریس می کنید، یکی دو تمرین و مثال برای آن حل کنید.
3- حین تدریس ریاضی و حین حل تمرینها و مسائل به صورت مداوم از شاگردانتان سوال بپرسید تا مطمئن شوید که با مسئله و تمرین درگیر شده اند و روند حل را یاد گرفته اند.
4- کلاس ریاضی را متنوع برگزار کنید. هم درس را ارائه دهید، هم تمرین و مسئله حل کنید و در بخشی از کلاس از خود شاگردانتان بخواهید که تمرین حل کنند.
5- به شاگردانتان تمرین و مسئله بدهید و در جلسات بعد تدریس ریاضی حل آنها را بخواهید.

6- سعی کنید کلاس تدریس ریاضی را جذاب و مفید و موثر برگزار کنید. هر وقت دیدید که کلاس ممکن است خسته کننده باشد، استراحت کوتاهی بدهید. کلاس متنوعی برگزار نموده و تدریس و حل تمرین را در آن بگنجانید.
7- کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی را در طول ترم برگزار نمائید. البته این مورد در کلاسهای تدریس خصوصی بیشتر به متقاضیان تدریس ریاضی بستگی دارد. به هر حال اگر شاگردان شما از شما حرف شنویی دارند به آنها توصیه کنید که کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی را از اول ترم شروع نموده و در طول ترم برگزار نمائید. به این ترتیب فرصت کافی برای اموزش و یادگیری و حل تمرین و مسئله وجود خواهد داشت.
8- در کلاس تدریس ریاضی هم تمرین حل کنید و هم درس بدهید. همانطور که گفته شد برای اینکه کلاس مفید و متنوعی داشته باشید فقط درس ندهید. بلکه تمرین حل کنید و بعضا از شاگردتان بخواهید که خودش یکی از تمرینات ریاضی را حل کند. یا مبحثی را خودش توضیح دهد.
9- برای زمانهای بین جلسات تدریس خصوصی ریاضی حتما تمرین بدهید و حل آنها را با جدیت بخواهید. همانطور که می دانید برای یادگیری ریاضی حل تمرین و مسئله ضروری و مهم است. اگر می خواهید ریاضی را خوب آموزش دهید و در تدریس ریاضی موفق باشید حل تمرین و مسئله توسط شاگردانتان را با جدیت پیگیری کنید.



iranmodares



10- در ایام امتحانات در کلاسهای تدریس ریاضی خودتان سوالات امتحانی ترمهای قبل را حل کنید. جلسات جمع بندی و مرور ریاضی در ایام امتحانات مهم و مفید است. سعی کنید کلاسهای ریاضی تا روز قبل از امتحان ادامه پیدا کند. در جلسات نزدیک به امتحانات سوالهای امتحانی سالهای گذشته را حل کنید. برای دانلود سوالهای امتحانی به صورت رایگان بر روی لینکهای زیر کلیک کنید.

11- در کلاسهای تدریس و تدریس خصوصی ریاضی از شاگردانتان توضیح بخواهید. بعضا سوال بپرسید و روند پیشرفت آنها را پیگیری کنید. از شاگردتان بخواهید مطلب را خودش توضیح دهد. به این ترتیب می توانید میزان یادگیری او را بسنجید.
12- اگر به اندازه کافی فرصت دارید و جلسات تدریس خصوصی ریاضی به اندازه کافی ادامه پیدا می کند، در کلاسهای خصوصی سوالات امتحانی هم حل کنید. برای دانلود رایگان جزوه و سوال امتحانی ریاضی بر روی عبارت جزوه و سوال ریاضی کلیک کنید.
13- به کار تدریس و تدریس خصوصی متعهد باشید. به گونه ای تدریس کنید که مطمئن باشید شاگرد یا شاگردهای شما نتیجه می گیرند. برنامه ریزی کنید و مشاوره بدهید. جدی باشید و در طول ترم از شاگردانتان کار بکشید. هر کاری که منجر به نتیجه گرفتن آنها می شود را انجام دهید.
14- در کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی از جزوه کلاسی خود دانشجو و دانش آموز استفاده نمائید. به هر حال سوالات امتحان از همان جزوه مطرح خواهد شد و اگر مطالب دیگری را در کلاسهای خصوصی تدریس کنید موثر نخواهد بود.

15- برای اینکه شاگردهایتان متعهد بودن شما به کار تدریس را احساس کنند در کلاسهای خصوصی ریاضی از هر تلاشی برای پیشرفت آنها فروگذار نکنید. مشاوره بدهید. برای شاگردهایتان برنامه ریزی کنید و به گونه ای برخورد کنید که انگار کلاسها تضمینی است.
16- برای موفق شدن در تدریس درس ریاضی به موفق شدن شاگردهایتان فکر کنید و دغدغه اصلی شما باید همین باشد. اگر شاگردهای شما نتیجه بگیرند ترمهای بعد هم با شما تماس خواهند گرفت. به این ترتیب تعداد شاگردهای شما افزایش پیدا خواهد کرد.
17- فرمولهای ریاضی را برای شاگردهای خودتان تشریح کنید. بسیاری از دانش اموزان و دانشجویان در درس ریاضی فقط فرمولها را حفظ می کنند. این روند را باید تغییر دهید. مسائل را به خوبی برای انها تشریح کنید و دلیل استفاده از هر فرمول را توضیح دهید.
18- هیچ بهانه ای را از شاگردهایتان قبول نکنید. همانطور که گفته شد، موفقیت شما در کار تدریس ریاضی در گرو موفقیت شاگردهایتان است. به انها تمرین بدهید و با جدیت جلسات بعد از انها حل تمرینات را بخواهید. از اهرمهای فشار مانند والدین استفاده کنید.

تمرین و مسئله پایه یادگیری ریاضی است: در کلاسهای تدریس ریاضی علاوه بر ارائه درس تا جایی که وقت به شما اجازه می دهد تمرین و مسئله حل کنید. حل تمرین و مسئله مطلب را بهتر جا می اندازد و به فهم کاملتر ان کمک زیادی می کند. همانطور که گفته شد به شاگردانتان هم تمرین و مسئله برای حل در بین جلسات تدریس بدهید و در جلسات بعدی تدریس ریاضی حل تمارین را با جدیت از آنها بخواهید. در خود کلاسهای تدریس ریاضی هم به شاگردانتان مسئله بدهید تا حل کنند و روش حل آنها را ارزیابی کنید.
کوئیز یا امتحان بگیرید: برای موفقیت در تدریس ریاضی و برای اینکه خیالتان راحت باشد که شاگردان شما نتیجه خواهند گرفت، ارزیابی و امتحان گرفتن را فراموش نکنید. می توانید در تعدادی از جلسات اول جلسه یک کوئیز بگیرید و در حد 15 دقیقه وقت به آن اختصاص دهید. کوئیز و امتحان باعث می شود میزان یادگیری شاگردانتان مورد سنجش قرار گرفته و اگر خوب درس را یاد نگرفته اند روش تدریس خودتان را اصلاح کنید و یا توصیه هایی در رابطه با روش مطالعه به آنها داشته باشید.  مراحل موفقیت در تدریس و آموزش ریاضی کدام است؟
مطالب را از دید دانش آموزان دانشجویان ببینید: دقت کنید که هر کدام از شاگردان شما ممکن است در بخشی از درس اشکال داشته باشند که با بقیه متفاوت باشد. ممکن است یکی از شاگردان شما اشکال پایه ای داشته باشد و دیگری در حل تمرین و مسئله و تحلیل مسائل در حالت کلی دچار اشکال گردد. باید با پرسیدن سوالهای مداوم، ارزیابی های به موقع و دادن تمرین و مسئله و بررسی جوابهای شاگردانتان اشکال هر کدام از آنها را تشخیص داده و سعی کنید دقیقا همان اشکال را در جلسات تدریس و تدریس خصوصی ریاضی برطرف کنید.
در کلاس درس فقط تند تند درس ندهید. تمرین و مسئله هم حل کنید. از شاگردتان سوال بپرسید. ببینید که آیا درس را فهمیده است یا نه. از او بخواهید به زبان خودش درس را توضیح دهد. هر از چند گاهی در همان کلاس تدریس ریاضی به شاگردتان مسئله بدهید تا در حضور خود شما ان را حل کند.
همیشه سعی کنید اولین جلسه ای که برای هر کدام از شاگرهایتان برگزار می کنید بهترین جلسه تدریس ریاضی شما باشد. چون به این ترتیب هم کلاسها ادامه پیدا می کند و هم شاگرد شما دید خوبی نسبت به شما پیدا کرده و ممکن است شما را به دیگران معرفی کند. دقت کنید در کار تدریس خصوصی اگر می خواهید موفق باشید باید کیفیت را حفظ کنید.
در کلاس درس و کلاس تدریس ریاضی مطالب را با بیان قابل فهم و روان توضیح دهید. از به کار بردن کلمات سنگین و عجیب غریب خودداری نمائید. مطلب را از بالا ببینید. سعی کنید اشکال شاگردتان را تشخیص دهید و آن مشکل را حل کنید. هر کدام از شاگردهای شما ممکن است مشکل درسی مربوط به خودش را داشته باشد. تشخیص این مشکل و این کلاس تدریس ریاضی را به چه سمتی ببرید با شما است.


iranmodares


با پرسیدن سوال از هر کدام از شاگردهایتان میزان معلومات او در ریاضی را بسنجید و به تناسب ان درس دهید. همانطور که در مطلب قبل گفته شد، باید به تناسب وضعیت تحصیلی شاگردانتان تدریس کنید. شاید یکی از شاگردان شما در بحثهای پایه ای ریاضی اشکال دارد. باید با پرسیدن سوال میزان معلومات شاگردانتان را تشخیص داده و ضعفهای آنها را برطرف کنید. مهمترین نکته برای موفقیت در تدریس توجه به این نکته است که شما برای برگزاری تعداد محدودی جلسات تدریس یا تدریس خصوصی از شاگردانتان پول نمی گیرید. بلکه شما برای رساندن آنها به نتیجه مطلوب مورد نظرشان است که مبلغ را دریافت می نمائید. بنابراین با این دید در کلاسهای تدریس خصوصی و یا کلاسهای تدریس نیمه خصوصی و گروهی حاضر شوید. تلاش کنید تا شاگردهای شما نتیجه بگیرند و به این ترتیب درآمد خودتان از کار تدریس را هم روز به روز افزایش دهید. اگر خوب تدریس کنید، شاگردهای شما ترمهای بعد هم با شما تماس خواهند گرفت و حتی شما را به دوستان، آشنایان و فامیلهایشان معرفی خواهند کرد. درس ریاضی یکی از دروسی است که اکثر دانش آموزان و دانشجویان در یادگیری آن با مشکل مواجه هستند. در بسیاری از اوقات اشکالات پایه ای وجود دارد و در موارد دیگر نیز به دلیل پایین بودن کیفیت کلاسهای مدرسه ممکن است یادگیری به خوبی اتفاق نیافتد. در حالت دیگر ممکن است در ایام امتحانات زمان باقی مانده برای مطالعه درس ریاضی کافی نباشد.
کتاب و مقطعی از ریاضیات را تدریس کنید که بر آن مسلط هستید. مثلا اگر ریاضی کنکور را خوب نمی توانید تدریس کنید و یا جزوه آماده ای برای تدریس کنکور ندارید سراغ تدریس ریاضی کنکور نروید. اگر می توانید ریاضی ابتدایی یا دبیرستان را خوب تدریس کنید در همان مقاطع به کار تدریس بپردازید.
برای هر کدام از شاگردهایتان باید برنامه خودش را داشته باشید. باید متعهدانه و دلسوزانه در زمینه یادگیری و نتیجه گرفتن شاگردهایتان تلاش کنید و در نهایت مزد این کار را خواهید گرفت. در صورتیکه شاکرهای شما تعهد و دلسوزی شما را ببینند و نتیجه خوب بگیرند هم برای دروس دیگرشان دوباره به شما مراجعه خواهند کرد و هم فامیلها، آشنایان و دوستانشان را به شما معرفی خواهند کرد. مطلب دیگری که باید در نظر بگیرید این است که باید عملکرد خودتان را هم حین برگزاری کلاسها بسنجید. باید حین تدریس سوالهایی از مطالب قبلی بپرسید و میزان یادگیری شاگردهایتان را بسنجید. یا به آنها تمرین بدهید تا در فاصله زمانی بین جلسات تدریس ریاضی آن را حل کنند و شما نتیجه را ببینید. اگر به سوالات شما خوب پاسخ داده نشد و یا شاگرد شما نتوانست تمرینات را خوب حل کند باید دلیل را پیدا کنید و روند کار و روند کلاسهای تدریس ریاضی را به گونه ای تغییر دهید که نتیجه بهتری بگیرید. برای موفقیت در  تدریس ریاضی و موفقیت در کار تدریس خصوصی به صورت کلی، مسئولیت 100 درصدی نتیجه گرفتن شاگردهایتان را به عهده بگیرید. ویژگیهای مدرسین موفق ریاضی
با توجه به مطالب ارائه شده، برای موفقیت در تدریس ریاضی در مرحله اول باید تسلط خودتان را بر درس ریاضی افزایش دهید و تمایزهای مثبتی در نوع تدریس خودتان ایجاد کنید و در ادامه با امتحان کردن روشهای مختلف جذب شاگرد،به تعداد کافی شاگرد جذب نمائید.
منبع: ایران مدرس

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.