مدرس ریاضی، موفقیت در تدریس و آموزش ریاضیات - اگر مدرس ریاضی هستید و یا قصد دارید فعالیت در زمینه تدریس خصوصی ریاضی را شروع کنید، برای پیشرفت در کارتان و تبدیل شدن به یک مدرس ریاضی خوب و موفق در مرحله اول باید تسلط خودتان بر درس ریاضی را افزایش دهید. تا جایی که می توانید درسی را که تدریس می کنید مطالعه نموده و مسائل و تمرینهای مختلفی را که قرار است در جلسات تدریس گروهی و یا تدریس خصوصی ریاضی ارائه کنید مرور نمائید. کاملا آماده باشید به نحوی که هر سوالی که از شما پرسیده شد را بتوانید پاسخ دهید. حین آماده شدن برای کلاسهای تدریس خصوصی و گروهی ریاضی سعی کنید خودتان مطالب را خوب درک کنید تا در انتاقل آنها به شاگردانتان موفق عمل کنید. مطالب را به صورت منسجم و قابل درک و فهم برای کلاس تدریس آماده کنید و برای کل زمان کلاس برنامه داشته باشید. هر چه بر درس مسلط تر باشید در کلاس تدریس ریاضی هم موفق تر عمل خواهید کرد و فن بیان بهتری هم خواهید داشت. هر چه بر ریاضی مسلط تر باشید مطالب را از زوایای مختلفی می توانید ببینید و اشکالات شاگردانتان را بهتر می توانید رفع کنید. میزان موفقیت شما در درس ریاضی و در تدریس درس ریاضی بیش از هر عامل دیگری به میزان تسلط خود شما بر درس بستگی دارد.
در مرحله بعد سعی کنید مطالبی را که در جلسات تدریس می خواهید ارائه کنید برنامه ریزی کنید. اینکه چه بخشی از کلاس را می خواهید درس بدهید و چه سهمی از آن را می خواهید تمرین حل کنید.
البته برای جلسات تدریس خصوصی ریاضی
و تدریس فیزیک شاید خیلی برنامه ریزی دست شما نباشد و جزوه کلاسی باید
گفته شود. ولی به هر حال سعی کنید که کلاس متنوعی داشته باشید و با گنجاندن
بخشهای مختلف در آن کلاس را از خسته کننده بودن نجات دهید.
حین تدریس ریاضی شاید یک روند خوب این باشد که ابتدا متن درس را ارائه
دهید و مرحله به مرحله تمرین حل کنید. هر فرمول جدیدی که گفته شد از ان
تمرین و مثال حل کنید. سوال بپرسید و ببینید که شاگردتان مباحث قبلی را که
برای یاد گرفتن مبحث فعلی لازم می باشد بلد است. اگر بلد نیست، گریزی به آن
مباحث هم بزنید. در نهایت شاگرد شما باید نتیجه بگیرد و شما باید تشخیص
دهید که اشکال کار کجاست.
در جلسات تدریس و تدریس خصوصی فیزیک
علاوه بر آموزش روابط و فرمولها ارتباط آنها با فیزیک مسئله را هم تشریح
کنید. فیزیک یک درس مفهومی است و سعی کنید به صورت مفهومی توجیه کنید که
مثلا فلان رابطه چرا می تواند این مسئله را تشریح کند. در نهایت حل مسئله و
توضیح مفهومی آنها هم به درک درس کمک زیادی می کند.
حین تدریس خصوصی ریاضی موارد زیر را در نظر داشته باشید:
1- برای هر دانشجو و دانش آموز جدیدی که دارید، بررسی کنید که اشکال
اساسی او چه چیزی است. آیا در بحث های مربوط به مقاطع قبلی اشکال دارد و یا
اشکال او تنها به مقطع حاضر بر می گردد. این مطلب را با پرسش سوال حین
تدریس می توان تشخیص داد. اگر شاگرد شما در ریاضیات مقطعهای قبلی اشکال
دارد می توان در یک جلسه اختصاصی به ان پرداخت و یا در بین مباحث جدید و
مباحث ریاضی مقطع فعلی او می توان کم کم اشکالات قبلی را هم پوشش داد.
2- قبل از جلسات تدریس ریاضی
سعی کنید که خودتان حتما بر مطلب مسلط باشید. اگر به جای بلد بودن مبحث بر
آن مسلط باشید، در زمان کمتر مطلب بیشتری را با کیفیت بالاتر ارائه خواهید
داد. به نظر می رسد که بهتر است بر روی چند درس متمرکز شوید و در انها به
تسلط برسید. کسانی که تعداد زیادی درس را تدریس می کنند معمولا نمی توانند بر همه ی آنها مسلط شوند.
مطالب
را به زبان ساده و از دید دانشجو یا دانش آموز توضیح دهید. حین توضیح درس،
سوالاتی از خود دانشجو یا دانش آموز بپرسید که هم وارد بحث شود و هم
بازخورد بگیرید و ببینید که آیا درس را متوجه می شود یا نه. اگر در فهم درس
اشکال دارد و یا به سوالات شما نمی تواند پاسخ دهد، اشکال از روش تدریس
شماست. حداقل در جلسات تدریس خصوصی ریاضی شما باید با دانشجو یا دانش آموز و سطح علمی او همانگ شوید.
لازم نیست مطالبی که ارائه می کنید خیلی سطح بالا و بسیار علمی باشد. شما باید به زبان ساده و به نحوی که متقاضی تدریس
و کلاس شما درس را یاد بگیرد، آموزش دهید. ممکن است حین تدریس ریاضی
دانشگاهی متوجه شوید که مثلا دانشجوی شما در فلان مبحث ریاضی دبیرستان
اشکالی دارد. در این حالت به صورت خلاصه آن بحث را برایش توضیح دهید. خلاصه
اینکه شما نباید انتظار داشته باشید که شاگرد شما همه ی مطالب سالهای قبل
را بلد باشد. اگر اینطور بود که اصلا کلاس خصوصی ریاضی لازم نداشت.
به هر حال، در جلسات تدریس خصوصی ریاضی باید سادگی روش توضیح مطالب را در نظر داشته باشید.
مطلب دیگر اینکه، باید مسائل را از بالا ببینید. اگر خودتان بر مطلب و
درس تدریسی تسلط داشته باشید، به راحتی می توانید در نحوه ارائه و بیان درس
به نحوی عمل کنید که شاگرد شما آن را خوب متوجه شود. ممکن است یک مبحث
واحد از درس ریاضی را برای چند نفر مختلف با چند روش متفاوت توضیح دهید.
معلم ریاضی در رابطه با شاگردانش نباید این حق را به خودش بدهد که شاگرد را
به دلیل اینکه یک نسل از او دیرتر به دنیا آمده است، یا چند سال از او
کوچکتر است، پذیرنده همه حرفهایش بداند. معلم باید هنگام تدریس به تمامی
شاگردانش توجه کند. اغلب شاگردان مخصوصاً در دوره راهنمایی و سالهای اول
دبیرستان، با توجه به اقتضای سنی خود به توجه بیشتر معلم نیاز دارند و دوست
دارند که به اظهار نظرهای آنان توجه شود و طرف مشورت قرار گیرند. اگر معلم
به این مسأله اساسی توجه نکند و شاگردانش را در تصمیمگیریها دخالت ندهد
یا همیشه از تعداد خاصی نظرخواهی کند، شاگردانش برای جلب توجه او و اثبات
وجود خود، دست به کارهایی خواهند زد که نظم کلاس در هم بریزد و تدریس دچار
شکست شود. معلم نباید در برخورد با شاگردان عدالت را فراموش کند. او نباید
میان شاگردان تفاوت و تمایز قائل شود. اگر شاگردان احساس کنند که معلم میان
آنها تبعیض قائل شده است، به او توجه و اعتماد نخواهند کرد.
نگاه محبت آمیز معلم، همانند صدایش باید به طور یکسان شامل حال تمامی
شاگردان شود؛ زیرا رفتارهای معلم برای شاگردان قابل تعبیر و تفسیر است.
معلم ریاضی باید با لحن مهربان و صمیمی صحبت کند و از تکیه کلامهای
بیمورد اجتناب ورزند، آهسته صحبت نکند و به گونهای صحبت کند که شاگردان
به راحتی صدای او را بشنوند.