مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه

در این وبلاگ مطالبی در زمینه مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه ارائه می گردد. سایتهای تدریس خصوصی و آموزش ریاضی هم در این وبلاگ معرفی خواهد شد.

مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه

در این وبلاگ مطالبی در زمینه مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه ارائه می گردد. سایتهای تدریس خصوصی و آموزش ریاضی هم در این وبلاگ معرفی خواهد شد.

چگونه در مطالعه ریاضی موفق باشیم و در امتحان ریاضی قبول شویم؟

چگونه در مطالعه ریاضی موفق باشیم و در امتحان ریاضی قبول شویم؟ - در این بخش در رابطه با نحوه مطالعه موفق درس ریاضی برای موفقیت در امتحان، و پاسخ به سوالهایی مانند چگونه در امتحان ریاضی 20 بگیریم، چگونه در ریاضی قوی شویم، چگونه پایه ریاضی خود را قوی کنیم، چگونه در ریاضی نابغه شویم، روش درست خواندن ریاضی، نحوه مطالعه ریاضی کنکور و ... توضیحاتی ارائه شده است.

1- بهترین توصیه برای موفقیت و قبولی در امتحان ریاضی این است که در طول ترم درس بخوانید و مطالب را برای ایام امتحانات باقی نگذارید.

2- برنامه ریزی داشته باشید. برای موفقیت در هر کاری برنامه ریزی لازم است. داشتن هر برنامه ای از بی برنامگی بهتر است.

3- تمرین حل کنید و تمرین حل کنید. برای ریاضی حل تمرین بسیار مهم است. روی تمرینات فکر کنید و راه حل ارائه دهید. خیلی سریع سراغ حل المسائل نروید.

4- با دوستانتان که درسشان خوب است به صورت دو و یا چند نفره روی تمرینات ریاضی بحث کنید. در قالب بحث و گفتگو بهتر یاد می گیرید.

5- نمره ای که می خواهید در امتحان ریاضی بگیرید را از قبل مشخص کنید. مثلا به خودتان قول دهید نمره ریاضی شما این ترم بیشتر از 18 باشد.

6- کتاب درسی را در اولویت مطالعه قرار دهید. خیلی به کتابهای کمک آموزشی تکیه نکنید. خود کتاب ریاضی بهترین منبع برای مطالعه است.

7- اگر از دوستان و آشنایانتان کسی را می شناسید که ریاضی خوب بلد است از ایشان مشورت بگیرید و توصیه های ایشان را به کار ببرید.

8- ریاضی درس شب امتحانی نیست. دوباره تاکید می کنیم که در طول ترم ریاضی را بخوانید. ریاضی برای یادگیری به وقت نیاز دارد.

مشاهده کنید: فهرست مفاهیم ریاضی

اگر قصد دارید از کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی استفاده کنید و اشکالات پایه ای زیادی دارید از این کلاسها هم در طول ترم استفاده نمائید. بنابراین نه خواندن درس ریاضی و نه شرکت در کلاسهای خصوصی ریاضی، هیچکدام را به ایام امتحانات موکول نکنید. برای قبولی در امتحان ریاضی با نمره خوب باید قبل از فرارسیدن ایام امتحانات درس را تمام کرده باشید و در این ایام فقط تمرین و مسئله و نمونه سوال امتحانی حل کنید و رفع اشکال و جمع بندی را در نظر داشته باشید. اتفاقا در ایام امتحانات استفاده از کلاسهای خصوصی ریاضی برای رفع اشکال بسیار مفید است. در ایام امتحانات که به مدرس و استاد اصلی خودتان دسترسی ندارید در کنار داشتن یک مدرس خصوصی خوب ریاضی می تواند بسیار کارساز باشد. کلاسهای خصوصی ریاضی را در کنار کلاسهای مدرسه و دانشگاه داشته باشید و به بهانه کلاسهای خصوصی در کلاسهای مدرسه و دانشگاه غیبت نکنید. کتاب درسی ریاضی را برای مطالعه در اولویت اول قرار دهید و متن کتاب درسی را خوب بخوانید و مثالهای حل شده ان را دوباره بررسی نمائید. استفاده از کتابهای کمک آموزشی هم می تواند مفید باشد ولی کتاب درسی خودتان در اولویت اول قرار دارد. البته اگر از کلاسهای خصوصی ریاضی استفاده کنید استفاده از کتاب کمک آموزشی لازم نیست.
چگونه برای امتحان ریاضی تمرین کنیم: همانطور که گفته شد یکی از مهمترین کارهایی که برای یادگیری بهتر درس ریاضی می توان انجام داد حل تمرین و مسئله است. شاید بعضی از دروس دیگر را بدون حل تمرین و مسئله بتوان آموزش دید ولی به هر حال درس ریاضی را بدون تمرین کردن نمی توان خوب یاد گرفت. شما وقتی در کلاس ریاضی حاضر هستید و یا وقتی متن کتاب درسی را مطالعه می کنید در حقیقت در حال آموزش دیدن هستید ولی وقتی تمرین و مسئله حل می کنید در حال استفاده از آموخته های خودتان به صورت عملی می باشید و این نشان می دهد که آیا درس را خوب یاد گرفته اید یا نه. ممکن است شما قبل از اینکه تمرین و مسئله حل کنید پیش خودتان فکر کنید که درس را خیلی خوب بلد هستید و مطالب برایتان جا افتاده است ولی همانطور که گفته شد به صورت عملی حین حل مثالها و مسائل ریاضی مشخص خواهد شد که آیا واقعا درس را یاد گرفته اید یا نه. بنابراین برای یادگیری درس ریاضی حل تمرین و مسئله لازم و ضروری است.
در سایت (ایران مدرس) در مقالات متعددی در رابطه با نحوه مطالعه صحیح درس ریاضی برای موفقیت و قبولی با نمره خوب در امتحان و همچنین در رابطه با درست خواندن این درس ارائه شده است. به عنوان مثال مقاله روش درست خواندن ریاضی یا 20 راهکار برای بیست شدن در درس ریاضی ! را در این زمینه مطالعه کنید. ریاضی درس بسیار مهمی است و نکته اساسی ای که در رابطه با مطالعه آن وجود دارد این است که ریاضی برای آموزش و یادگرفتن به زمان نیاز دارد و در عین حال برای آموزش بهتر آن باید تمرین و مسئله هم حل شود. امکانات مختلف و یا راهکارهای مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید در یادگیری درس ریاضی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشید. موارد زیر در این زمینه قابل ملاحظه است.

- در کلاسهای ریاضی به صورت کامل شرکت داشته باشید و حضور شما در کلاسها حضور فعالی باشد. شب قبل از کلاسها خوب بخوابید تا در کلاس چرت نزنیذ. صبحانه کامل بخورید تا حین تدریس معلم و استاد ریاضی حواستان فقط به این نباشد که کلاس کی تمام می شود و شما بروید چیزی بخورید.

- در کلاسهای ریاضی کاملا فعال باشید. در کلاس در ردیف های جلو بنشینید. در ردیف جلو هم به معلم نزدیک تر هستید و مطالب را بهتر می فهمید و خودتان هم بهتر می دانید که معمولا دانش آموزان و دانشجویان زرنگ و درس خوان در دریف جلوی کلاس هستند. به این ترتیب با آنها طرح دوستی می ریزید و مطالب خوبی از آنها یاد خواهید گرفت.

از جمله راهکارها و روش های موجود برای یادگیری بهتر و آموزش عمقی و مفهومی درس ریاضی می توان به حضور مرتب در کلاسهای مدرسه و دانشگاه و فعال بودن در کلاس درس، پرسیدن سوالات و اشکالات در کلاس درس و باقی نگذاشتن آنها، نوشتن جزوه خوب و مناسب در کلاس ریاضی که هم برای مطالعه های بعدی مفید است و هم باعث افزایش تمرکز در کلاس خواهد شد، مطالعه مختصر درس قبل از کلاس و مرور درس ارائه شده بعد از کلاس ریاضی، اختصاص وقت به مطالعه درس و حل تمرین و مسئله در طول ترم و باقی نگذاشتن مطالب برای ایام امتحانات، حل درست و اصولی تمرینات ریاضی و استفاده درست از حل المسائل، در اولویت قرار دادن کتاب درسی و استفاده از کتابهای کمک آموزشی معتبر، حل نمونه سوالات امتحانی در ایام امتحانات، استفاده از کلاسهای خصوصی ریاضی در صورت لزوم و در صورتیکه در این درس اشکالات زیادی دارید (برای مشاهده لیست مدرسین خصوصی ریاضی بر روی عبارت تدریس خصوصی ریاضی کلیک کنید) و .... اشاره کرد. همانطور که گفته شد، در مقالات قبلی به صورت مفصل در رابطه با موارد ذکر شده در بالا توضیحات ارائه شده است. برای مشاهده لیست کامل مقالات مرتبط با نحوه مطالعه درس ریاضی و موفقیت در امتحان ریاضی و یادگیری این درس بر روی این لینک کلیک نمائید.
ممکن است اشکالاتی که شما در ترم حاضر در درس ریاضی دارید به پایه های قبل برگردد و در کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی به راحتی می توانید این اشکالات را برطرف نمائید. بعد از کلاسهای تدریس ریاضی و یا کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی درس ارائه شده را خوب مرور نموده و مسئله و تمرین حل کنید. هر چند که شرکت در کلاسهای تدریس ریاضی ریاضی مهم و موثر و کمک کننده است ولی در نهایت برای قوی کردن پایه ریاضی و یادگیری بهتر آن مهمترین بخش تلاش و کوشش و پشتکار خودتان است. در طول ترم درس ریاضی را بخوانید و آن را به ایام امتحانات موکول ننمائید. تمرین و مسئله حل کنید. حین حل مسائل آن را برای خودتان توضیح دهید. یا با یکی از دوستانتان دو نفره درس را بخوانید و شما اگر مسائل را خوب فهمیده باشید باید بتوانید برای دوست خودتان به صورت کامل ان را توضیح دهید.

دانلود جزوه کاربرد مشتق

مطالب را به صورت مفهومی بخوانید. از مطالعه سطحی پزهیز کنید. سوالات و تمرینات را برای خودتان تشریح کنید. اگر در طول ترم درس بخوانید به  اندازه کافی وقت خواهید داشت که این کار را انجام دهید ولی اگر مطالعه دروس را به ایام امتحانات موکول کنید، مجبورید سطحی درس را یاد بگیرید. چون وقت کافی نخواهید داشت. یکی از نکات مهم در یادگیری درس ریاضی این است که در کلاس درس حواستان جمع باشد. وقتی که معلم ریاضی و یا دبیر ریاضی شما در حال توضیح دادن درس است سعی کنید که حتما با دقت گوش دهید. نکته بردارید. سوال بپرسید و حضور فعالی در کلاس داشته باشید. هر مطلبی را که متوجه نشدید بپرسید.



فقط اینکه در کلاس ریاضی حاضر باشید کافی نیست. حتی در نوشتن جزوه ریاضیتان سلیقه به خرج دهید که بعدا برای خواندن جذاب باشد. حین تدریس ریاضی توسط معلمتان حتما به دقت گوش دهید. این اولین قدم در موفقیت در ریاضی است.

هر کاری را که در زندگی بخواهید با موفقیت انجام دهید به برنامه ریزی احتیاج دارید. برای یادگیری و آموزش ریاضی نیز داشتن یک برنامه خوب و منسجم لازم است. برای مرور درس ریاضی، شرکت در کلاسها و حل مثال و تمرین زمان مشخصی را در نظر بگیرید.
عاملیکه بیشترین تاثیر در یادگیری ریاضی توسط شما را دارد، حل مسائل و تمرینها به گونه ای است که گفته شد. درست مانند ورزشکاری که با بلند کردن هر وزنه ای که مقداری وزن آن از توانایی خودش بیشتر است مقداری به حجم عضلات خود می افزاید، شما نیز با حل هر مثال و مسئله ریاضی که مقداری شما را به تفکر وادارد مقداری به توانائی های ذهنی تان می افزائید. پس در قدم اول مثالها و تمرینات حل شده را خودتان یکبار دیگر حل کنید. برای حل این تمرینات و مثالها بدون نگاه کردن به حل آنها باید فکر کنید و این مفید است. اگر نهایتا نتوانستید حل کنید به راه حل نگاه کنید. این کار ایراد ندارد ولی اینکه از همان ابتدا مستقیم بروید سراغ راه حلها این نوع مطالعه برای یادگیری ریاضی مفید نیست. در ادامه از مسائل و تمرینات سخت تر و سطح بالاتر که ذهن شما را به چالش می کشد و توانائی های شما را افزایش می دهد استقبال کنید.
برای دانلود جزوات و نمونه سوالات ریاضی بر روی عبارت دانلود جزوه و نمونه سوال امتحانی کلیک نموده و در بخش جستجوی صفحه ای که باز می شود، عبارت مورد نظر را وارد کنید (مثلا: سوال ریاضی 1).
حل تمرینات و مسائل حل شده در کلاس درس ریاضی: مسائل و تمریناتی که در کلاس تدریس ریاضی حل شده است را یکبار دیگر خودتان حل کنید. حل مسائل را برای خودتان شرح دهید.
یک برنامه ریزی خوب داشته باشید. درس ریاضی را در طول ترم بخوانید و به ایام امتحانات موکول نکنید. ابتدا سوالهایی که در جلسات تدریس حل شده است را یکبار دیگر حل کنید. سپس سراغ مسائل حل نشده و تمرینات بروید. هر چه تمرین بیشتری حل کنید بهتر است. کسانی که ریاضی را از شما بهتر بلدند از شما بیشتر تمرین حل کرده اند. کسی از شما باهوش تر نیست. از کسانی که قبلا در آموزش و یادگیری درس ریاضی و از مدرسین و معلمین تدریس ریاضی مشورت بگیرید. علاوه بر اینکه در حل سوالات و تمرینها از آنها کمک می گیرید، در رابطه با نحوه حل سوالات و تمرینات و چگونگی برنامه ریزی برای مطالعه ریاضی هم از آنها کمک بگیرید.

مشاهده کنید: ریاضیات در شبکه رشد

اگر می خواهید ریاضی را 20 بگیرید، بعد از کلاسهای تدریس و تدریس خصوصی ریاضی (اگر شرکت می کنید) درس را مرور نمائید. تمرینها را دوباره حل کنید و مثالها را بررسی کنید. در این مرحله هم اگر سوالی پیش آمد یادداشت کنید که جلسه بعد بپرسید. تمرینها را خودتان از اول حل کنید. به جواب نگاه نکنید. ببینید آیا می توانید حل کنید. تا جایی که می توانید از مغزتان کار بکشید. ذهن شما هر چه بیشتر فعالیت داشته باشد و تمرین حل کند قوی تر می شود. هر چه تمرینات بیشتری حل کنید قوی تر خواهید شد. نکته دیگری که باید مد نظر داشته باشید داشتن یک برنامه ریزی خوب است. سعی کنید در برنامه ریزی خودتان مطالعه، حل تمرین، شرکت در کلاسهای تدریس ریاضی و سایر دروس، استراحت و ... را بگنجانید. شرکت در کلاسهای تدریس ریاضی هم می تواند مفید و موثر باشد. در کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی می توانید سوال بپرسید و مطالب را به خوبی یاد بگیرید. البته حتما باید خودتان هم درس را بخوانید و تمرین حل کنید. بعد از کلاسهای تدریس ریاضی و جلسات تدریس خصوصی ریاضی درس را مرور کنید و تمرینهای حل شده را یکبار دیگر خودتان حل کنید. تمرینها را برای خودتان توضیح دهید و تشریح نمائید.
تا جایی که می توانید و وقت دارید، تمرین و مسئله حل کنید. تمرین مادر یادگیری است. هر چه تمرینات بیشتری برای درس ریاضی حل کنید تسلط شما افزایش می یابد. البته حین تمرین حل کردن باید به نحوه حل تمرین فکر کنید و خودتان راه حل ارائه دهید. حتی اگر راه حل شما اشتباه هم باشد اشکالی ندارد ولی حتما قبل از اینکه حل درست سوال را نگاه کنید، خودتان به حل مسئله فکر کرده و راه حلی ارائه دهید.
یکی از نکات مهم در مورد روش درست خواندن ریاضی این است که بعد از کلاسهای تدریس ریاضی و یا کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی درس را مرور کنید. مرور درس بعد از کلاس ریاضی باعث می شود که اگر بخشهایی را خوب یاد نگرفته اید برای خودتان مشخص گردد و در جلسه بعد بتوانید آن را بپرسید. در ضمن، مرور بعد از کلاس تدریس ریاضی باعث می شود درس را بهتر یاد بگیرید و مدت زمان بیشتری در ذهنتان باقی بماند. دقیقا بعد از کلاس های ریاضی نکاتی از درس یادتان هست که اگر همان روز درس را مرور کنید و ان نکات را جایی یادداشت نمائید بعدا می توانید از انها استفاده کنید.
شب امتحان ریاضی خیلی دیر نخوابید: بعضی از دانشجویان و دانش اموزان که در طول ترم درس ریاضی را مطالعه نکرده اند، فکر می کنند با نخوابیدن در شب امتحان ریاضی می توانند معجزه کنند. حقیقت این است که زمان شما محدود است و کار خیلی عجیب غریبی نمی توان انجام داد. اگر شب امتحان نخوابید، سر جلسه امتحان هوشیاری خودتان را به صورت کامل نخواهید داشت و نمی توانید از مباحثی که خوانده اید هم استفاده نمائید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که تا جایی که وقت به شما اجازه می دهد و با کمک مدرسین تدریس خصوصی ریاضی و با استفاده از جزوه کلاسی درس ریاضی درس را بخوانید و تلاش کنید که مباحث ارائه شده را یاد بگیرید. ولی به هر حال شب امتحان ریاضی هم 5 یا 6 ساعت بخوابید تا بتوانید از مباحث خوانده شده استفاده کنید. بلد بودن درس مهم است ولی اگر سرجلسه امتحان حالت خواب آلود داشته باشید نمی توانید با تمرکز جواب دهید و نتیجه بگیرید.
چگونه ریاضی کنکور را 100 بزنیم؟ اگر می خواهید در ریاضی کنکور 100 درصد بزنید، باید نظم بسیار خوب به خودتان بدهید. در ایام کنکور با برنامه ریزی پیش بروید. برای 100 درصد زدن ریاضی در کنکور نباید هیچ اشکالی داشته باشید. فرمولها و روابط را خوب فهمیده باشید و تست های زیادی کار کرده باشید. افرادی که برای درس ریاضی درصدهای بالایی می زنند ممکن است هزاران تست ریاضی کار کرده باشند. البته باید تست زنی صحیح را هم بلد باشید و مطالب را به صورت عمقی بفهمید (مطالعه کنید: چگونه ریاضی کنکور را 100 بزنیم).
در پاسخ به سوالات چگونه برای امتحان ریاضی درس بخوانم و یا چگونه برای امتحان ریاضی تمرین کنم می توان گفت بهتر است در طول ترم درس بخوانید، با برنامه ریزی پیش بروید و از وقت خودتان در طول ترم استفاده کنید. در طول ترم در کنار کلاسهای اصلی خودتان، کلاسهای تدریس خصوصی، خواندن کتاب درسی و ... تا جایی که می توانید تمرین و مسئله حل کنید و در ایام امتحانات هم از نمونه سوالات امتحانی استفاده نمائید. روی تمرینات ریاضی تفکر و تعمق کنید و با حل تمرینات بیشتر ذهن خودتان را قوی تر و قوی تر کنید.


نحوه مطالعه ریاضی


- در کلاسهای ریاضی مدرسه یا دانشگاه به صورت مرتب حاضر باشید و با دقت و تمرکز به مطالب ارائه شده گوش دهید.

- در طول ترم درس ریاضی را بخوانید و آموزش آن را برای ایام امتحانات باقی نگذارید.

- در کلاسهای ریاضی جزوه بنویسید و سوال یا اشکالی داشتید از مدرس و معلم ریاضی خودتان بپرسید.

- برای آموزش و یادگیری بهتر درس ریاضی در طول ترم تمرین و مسئله حل کنید. تمرین برای یادگیری ریاضی لازم است.

- کتاب درسی ریاضی را در اولویت قرار دهید و متن کتاب را خوب بخوانید. کتابهای کمک اموزشی معتبر استفاده کنید.

قبل از حضور در کلاس نگاه مختصری به درس بیندازید و بعد از کلاس درس ارائه شده را مرور نمائید.

- از کنار هیچ سوال یا اشکالی به سادگی عبور نکنید و تمام سوالات خودتان را بپرسید یا یادداشت کنید تا بعدا بپرسید.

- با برنامه ریزی به پیش بروید و در طول ترم ریاضی را در کنار سایر درسهای خودتان بخوانید.

- در ایام امتحانات نمونه سوالات امتحانی حل کنید تا با روند مطرح شدن سوالات در امتحان بیشتر آشنا گردید.

- مقاله چگونه ریاضی بخوانیم؟ را مطالعه کنید.

منبع: ایران مدرس

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.