مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه

در این وبلاگ مطالبی در زمینه مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه ارائه می گردد. سایتهای تدریس خصوصی و آموزش ریاضی هم در این وبلاگ معرفی خواهد شد.

مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه

در این وبلاگ مطالبی در زمینه مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه ارائه می گردد. سایتهای تدریس خصوصی و آموزش ریاضی هم در این وبلاگ معرفی خواهد شد.

موفقیت در تدریس ریاضی و آموزش موفقیت آمیز ریاضیات

موفقیت در تدریس ریاضی و آموزش موفقیت آمیز ریاضیات در این بخش مورد بررسی قرار می گیرد. مطالب را از دید دانش آموزان دانشجویان ببینید: دقت کنید که هر کدام از شاگردان شما ممکن است در بخشی از درس اشکال داشته باشند که با بقیه متفاوت باشد. ممکن است یکی از شاگردان شما اشکال پایه ای داشته باشد و دیگری در حل تمرین و مسئله و تحلیل مسائل در حالت کلی دچار اشکال گردد. باید با پرسیدن سوالهای مداوم، ارزیابی های به موقع و دادن تمرین و مسئله و بررسی جوابهای شاگردانتان اشکال هر کدام از آنها را تشخیص داده و سعی کنید دقیقا همان اشکال را در جلسات تدریس و تدریس خصوصی ریاضی برطرف کنید.
 کلاسهای تدریس ریاضی را در طول ترم برگزار کنید: به شاگردان خودتان هم این نکته را یادآوری کنید. اگر شاگردهایی از ترمهای قبل دارید به انها توصیه کنید که اگر به کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی برای ترم حاضر هم نیاز دارند، کلاسها را هر چه سریعتر شروع کنید. کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی و دروس دیگر هم اگر در طول ترم برگزار شود بازدهی و کارایی بالاتری دارد.

  جزوه خود شاگردتان را ملاک کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی قرار دهید: اگر در زمینه تدریس خصوصی ریاضی فعالیت دارید، سعی کنید ملاک کلاس را جزوه درسی خود دانش آموز یا دانشجو قرار دهید. حل تمرینات و مثالهای اضافه تر اشکالی ندارد. ئلی در نهایت چون امتحان از جزوه کلاسی گرفته می شود شما هم باید سعی کنید جزوه مزبور را تدریس کنید و به صورت سلیقه ای و یا از روی جزوه خودتان تدریس نکنید.

با پرسیدن سوال از هر کدام از شاگردهایتان میزان معلومات او در ریاضی را بسنجید و به تناسب ان درس دهید. همانطور که در مطلب قبل گفته شد، باید به تناسب وضعیت تحصیلی شاگردانتان تدریس کنید. شاید یکی از شاگردان شما در بحثهای پایه ای ریاضی اشکال دارد. باید با پرسیدن سوال میزان معلومات شاگردانتان را تشخیص داده و ضعفهای آنها را برطرف کنید.
کلاسهای تدریس را در زمان مناسب برگزار کنید. به عنوان مثال اگر شاگرد شما تا ساعت 4 بعد از ظهر کلاس مدرسه یا دانشگاه را دارد، بعد از ان دیگر جلسه تدریس خصوصی نذارید. چون شاگرد شما کاملا خسته است و کلاس تدریس خصوصی برای او بازدهی ای نخواهد داشت. بهتر است با شاگردهای خودتان حرف بزنید و ببینید که بیشترین بازدهی را در چه ساعتی از روز دارند و کلاس تدریس خصوصی را در ان ساعت برگزار کنید.

مطلب دیگری که برای موفقیت در تدریس باید در نظر بگیرید، تسلط بر مطلب تدریسی است. بهتر است دروسی را تدریس کنید که با رشته خودتان در ارتباط باشد و برآنها کاملا مسلط هستید. به این ترتیب هم برای آمادگی تدریس دروس مزبور وقت کمتری می ذارید و هم آنها را بهتر تدریس می کنید. قبل از جلسات تدریس درس را مرور کنید. اگر کاملا مسلط هم هستید می توانید تمرینات و مسائل جدیدتر و بهتری را آماده کنید. برای کسب موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی و کسب درامد بالا از این شغل مورد دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که شاگردانتان را حمایت کنید. اگر کلاسهای خصوصی برگزار می کنید، تا روز امتحان با شاگردانتان در ارتباط باشید و آنها را حمایت کنید. بهتر است روز قبل از جلسه امتحان یک جلسه کلاس خصوصی برای جمع بندی مطالب ارائه شده در طول ترم برگزار نمائید. برای موفقیت در تدریس خصوصی و کار و شغل تدریس عوامل دیگری هم موثر و تاثر گذار هستند. این پارامترها به صورت مفصل در همین سایت (ایران مدرس) بررسی شده اند. برای فعالیت در زمینه تدریس خصوصی بر روی عبارت "عضویت در سایت" در بالای همین صفحه کلیک کنید. 
در کلاس تدریس ریاضی جدی باشید: تدریس ریاضی را جدی بگیرید تا شاگرد یا شاگردان شما هم آن را جدی بگیرند. در کلاس درس در عین حال که جدی هستید و مطالب را تا جایی که می توانید به بهترین شکل ارائه می کنید، استراحت و شوخی را هم در نظر بگیرید. جدی بودن کلاس تدریس به معنی خشک و بی روح بودن آن نیست. در کلاس تدریس خود درس را جدی بگیرید و مطالب را عالی ارائه کنید. تمرین بدهید و تمرینات را با جدیت در جلسات بعدی تدریس ریاضی بخواهید. سوال بپرسید و از دانش آموزان و یا دانشجویان با جدیت انجام تمرینات و حل مسائل و مثالها را بخواهید. اگر شاگردهای شما در طول برگزاری کلاسها، درس را جدی نگیرند و تمرین و مسئله حل نکنند در آخر کلاسها به مشل بر می خورند. بنابراین باید در طول ترم و در زمان برگزاری کلاسها آنها هدایت کنید. در ضمن، تنها در صورتی که شاگرد یا شاگردهای شما تمرین حل کنند می توانید تشخیص دهید که درس را یاد گرفته اند یا نه.
شرکت در کلاسهای تدریس ریاضی هم می تواند مفید و موثر باشد. در کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی می توانید سوال بپرسید و مطالب را به خوبی یاد بگیرید. البته حتما باید خودتان هم درس را بخوانید و تمرین حل کنید. بعد از کلاسهای تدریس ریاضی و جلسات تدریس خصوصی ریاضی درس را مرور کنید و تمرینهای حل شده را یکبار دیگر خودتان حل کنید. تمرینها را برای خودتان توضیح دهید و تشریح نمائید.

بهترین راهکارهای کسب نمره عالی در درس ریاضی و فیزیک
مغز خودتان را مانند سایر عضلات با تمرین و مداومت می توانید قوی کنید. هر چه تمرین ریاضی بیشتری حل کنید، ذهن ریاضی شما و آن بخشی از مغز شما که با حل مسائل ریاضی در ارتباط است قوی تر خواهد شد. ابتدا از مسائل راحتتر شروع کنید و به مرور سراغ مسائل و تمرینات سطح بالاتر بروید.
  اگر در بخشی از درس ریاضی اشکال اساسی دارید و یا در سالهای قبل هم همان بحث را خوب یاد نگرفته اید، استفاده از کلاسهای خصوصی آموزش ریاضی ممکن است کمک کننده باشد. استفاده از جلسات تدریس خصوصی ریاضی برای یادگیری بهتر آن می تواند مفید و موثر باشد. به شرطی که خودتان در کنار جلسات تدریس مسئله حل کنید و درس بخوانید. دقت کنید حتی با استفاده از کلاسهای خصوصی هم نقش شما کمرنگ نخواهد شد. تلاش خودتان همواره لازم است. برای مشاهده لیست مدرسین تدریس ریاضی در سایت (ایران مدرس) بر روی عبارت مدرس خصوصی ریاضی کلیک کنید. تعدادی از مدرسین ریاضی در پایین همین مطلب هم نشان داده شده اند.

در بین جلسات تدریس ریاضی حل تمرین و مسئله را حتما از شاگردتان بخواهید. مرور مطالب قبلی هم باید انجام گردد. این مرور می تواند از طریق حل یک مسئله باشد. مثلا اگر مبحثی را دو جلسه قبل تدریس کرده اید یک مسئله به او بدهید و بخواهید که برای جلسه بعد حل آن را بیاورد. به این ترتیب مجبور است برود و آن مباحث را مرور کند تا مسئله ی شما را حل کند.

در جلسات تدریس خصوصی ریاضی مبنای کار را جزوه ی درسی مدرسه یا دانشگاه در نظر بگیرید. مثالها و تمرینات را هم از همان جزوه حل کنید. اگر وقت اضافه داشتید خودتان هم می توانید سوال طرح کنید و حل کنید. سوالهای خودتان هم باید نزدیک به مباحث جزوه باشد و مباحث جدید و خارج از محدوده جزوه را خیلی مطرح نکنید.

در کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی و یا هر درس دیگری سر وقت حاضر شوید و کمی دیرتر از کلاس خارج شوید. همین کمی بیشتر ماندن به موفقیت کاری شما کمک زیادی می کند. اگر کلاسها خیلی طولانی شد آن را دو بخش کنید و وسط کلاس استراحت بدهید. می تواند کاغذهای A4 ی که مشخصات خودتان روی آن تایپ شده است را برای حل تمرین و مسئله مورد استفاده قرار بدید که براتون تبلیغ هم بشه. به این ترتیب هر کدام از شاگردهای شما افراد دیگری رو به شما معرفی خواهند کرد.

حین تدریس خصوصی ریاضی موارد زیر را در نظر داشته باشید:

1- برای هر دانشجو و دانش آموز جدیدی که دارید، بررسی کنید که اشکال اساسی او چه چیزی است. آیا در بحث های مربوط به مقاطع قبلی اشکال دارد و یا اشکال او تنها به مقطع حاضر بر می گردد. این مطلب را با پرسش سوال حین تدریس می توان تشخیص داد. اگر شاگرد شما در ریاضیات مقطعهای قبلی اشکال دارد می توان در یک جلسه اختصاصی به ان پرداخت و یا در بین مباحث جدید و مباحث ریاضی مقطع فعلی او می توان کم کم اشکالات قبلی را هم پوشش داد.

2- قبل از جلسات تدریس ریاضی سعی کنید که خودتان حتما بر مطلب مسلط باشید. اگر به جای بلد بودن مبحث بر آن مسلط باشید، در زمان کمتر مطلب بیشتری را با کیفیت بالاتر ارائه خواهید داد. به نظر می رسد که بهتر است بر روی چند درس متمرکز شوید و در انها به تسلط برسید. کسانی که تعداد زیادی درس را تدریس می کنند معمولا نمی توانند بر همه ی آنها مسلط شوند.

3- در کلاس تدریس ریاضی هم درس را ارائه بدهید و هم تمرین حل کنید. هر مبحثی را که تدریس کردید تمرین یا مثالی از آن حل کنید. معمولا حین حل سوال مباحث بهتر یاد گرفته می شوند. هر از چند گاهی از شاگردتان بخواهید که خودش تمرین را حل کند. بین جلسات تدریس هم تمرین بدهید و حل آن را برای جلسات بعد بخواهید. همانطور که می دانید ریاضی درسی است که فقط با حل تمرین و مسئله می توان بر آن مسلط شد.

معلم ریاضی در رابطه با شاگردانش نباید این حق را به خودش بدهد که شاگرد را به دلیل اینکه یک نسل از او دیرتر به دنیا آمده است، یا چند سال از او کوچکتر است، پذیرنده همه حرف‌هایش بداند. معلم باید هنگام تدریس به تمامی شاگردانش توجه کند. اغلب شاگردان مخصوصاً در دوره راهنمایی و سال‌های اول دبیرستان، با توجه به اقتضای سنی خود به توجه بیشتر معلم نیاز دارند و دوست دارند که به اظهار نظرهای آنان توجه شود و طرف مشورت قرار گیرند. اگر معلم به این مسأله اساسی توجه نکند و شاگردانش را در تصمیم‌گیری‌ها دخالت ندهد یا همیشه از تعداد خاصی نظرخواهی کند، شاگردانش برای جلب توجه او و اثبات وجود خود، دست به کارهایی خواهند زد که نظم کلاس در هم بریزد و تدریس دچار شکست شود. معلم نباید در برخورد با شاگردان عدالت را فراموش کند. او نباید میان شاگردان تفاوت و تمایز قائل شود. اگر شاگردان احساس کنند که معلم میان آنها تبعیض قائل شده است، به او توجه و اعتماد نخواهند کرد. « معلم هم درس بدهد وهم درس بگیرد. در مسائل اجتماعی ،اخلاقی وسیاسی روشنگر و آگاهی بخش باشد .مشگل گشای دانش آموزان ، دور اندیش ،آینده نگر و حسابگر باشد.در برابر فضل کمال همکاران ودانش آموزان متواضع وفروتن باشد. شیفته علم و دانش وکلاس باشد. بد زبان واهل غیبت نباشد. تقوای علمی وعملی را رعایت کند. آزاده خواه وعدالت خواه باشد.در کارش هدف مکتبی داشته با شد. مطالب را بطورجامع به دانش آموزان تفهیم کند.روحیه انتقاد گویی وانتقاد پذیری ایجاد کند. از طویل ،اجمال گویی بیجا وبیان جملات نامفهوم بپر هیزدو عبارات را متین،ساده ودلنشین بیان کند. » دکتر دیویس میگوید شما سعی می کنید به یک کودک جمع اعداد چند رقمی ا آموزش دهید این بسیار واضح ومشهود است اما در حیرت هستید چرا این کار مشکل به نظر می رسد ؟آنچه لزم دارید این است که یک متخصص باشید یک معلم کار آمد با سالها تجربه وتمرین . وی معتقد است که مادامی که مطالعات اخیر بر اهمییت دانش معلمان ریاضی فراتر از درس تاکید میکند این برای معلمان ریاضی ارزشمند است که در ریاضیات دانش ذاتی و ارثی داشته باشند . همچنین چالش در رقابت راهی برای تشخیص این دانش است .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.