مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه

در این وبلاگ مطالبی در زمینه مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه ارائه می گردد. سایتهای تدریس خصوصی و آموزش ریاضی هم در این وبلاگ معرفی خواهد شد.

مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه

در این وبلاگ مطالبی در زمینه مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه ارائه می گردد. سایتهای تدریس خصوصی و آموزش ریاضی هم در این وبلاگ معرفی خواهد شد.

نحوه مطالعه درس و اصولی ریاضی برای موفقیت در امتحان ریاضی

در این بخش در رابطه با نحوه مطالعه درس و اصولی ریاضی برای موفقیت در امتحان ریاضی مطالبی ارائه شده است. برای سریع حل کردن مسائل ریاضی، تمرین کنید و هنگام مطالعه وقت بگیرید که یک مساله در فلان موضوع را در چند دقیقه حل می کنید. هر چند عجله داشتن و شتاب زدگی توصیه نمی شود زیرا باعث اشتباه می شود ولی سرعت عمل در جایی که شما متوجه راه حل شده اید و آن را بلدید، در جلوگیری از کمبود وقت به شما کمک می کند. سعی کنید با یک برنامه ریزی منظم بعد از تمامی کلاسهای ریاضی، حتما مروری در حد یک ربع هم که شده داشته باشید. این امر باعث میشود تمامی مطالبی که در آن روز یاد گرفته اید به یک باره فراموش نشده و دفعات بعد مجبور نباشید کل مطلب را از اول بخوانید.  اگر مطالب را پس از کلاسهای درس مرور نکنید، بعدا که به سراغ درس می روید مثل این می ماند که اصلا کلاسی برگزار نشده و خودتان باید از صفر شروع به خواندن بکنید که خیلی کار سختی است.یکی از نکات مهم در یادگیری درس ریاضی این است که در کلاس درس حواستان جمع باشد. وقتی که معلم ریاضی و یا دبیر ریاضی شما در حال توضیح دادن درس است سعی کنید که حتما با دقت گوش دهید. نکته بردارید. سوال بپرسید و حضور فعالی در کلاس داشته باشید. هر مطلبی را که متوجه نشدید بپرسید. سعی کنید تمامی نکاتی که در کلاس توسط معلم ریاضی گفته می شود را یاداشت نمائید. حتی اگر بعضی از دوستانتان سوالاتی می پرسند و دبیر ریاضی شما به آنها پاسخ می دهد،در صورتی که نکته جدیدی داشت آن را یاداشت کنید.  چگونه در امتحان ریاضی با نمره خوب قبول شویم؟

حین تدریس ریاضی توسط دبیر ریاضی خود سعی کنید با دقت گوش دهید، اگر سوال داشتید حتما بپرسید، جزوه خوبی یادداشت کنید، علاقه به یادگیری ریاضی نشان دهید و نکات مهم را با دقت بنویسید. قبل از آنکه تمرینات و مثالهای بیشتری برای ریاضی حل کنید، همان تمریناتی که معلم ریاضی و یا دبیر ریاضی در کلاس درس حل کرده است را دوباره حل کنید. سعی کنید تمرینات و مثالهای حل شده توسط مدرس ریاضی خودتان را به صورت عمیق بفهمید.  هر کاری را که در زندگی بخواهید با موفقیت انجام دهید به برنامه ریزی احتیاج دارید. برای یادگیری و آموزش ریاضی نیز داشتن یک برنامه خوب و منسجم لازم است. برای مرور درس ریاضی، شرکت در کلاسها و حل مثال و تمرین زمان مشخصی را در نظر بگیرید.
برنامه ریزی درست برای مطالعه ریاضی: مواردی را که باید مطالعه یا مرور شود به صورت زمانبندی شده در برنامه خود ذکر کنید و هر موردی که انجام شد، آن را تیک بزنید. برنامه شما اگر صد در صد هم انجام نشود باز هم مفید بوده و تاثیر خود را خواهد گذاشت.
موکول نکردن خواندن ریاضی به شب امتحان: ریاضی درس شب امتحانی نیست. آن را در طول ترم بخوانید و مرور و حل مسئله را در طول ترم در نظر داشته باشید. اگر حتی در ایام امتحانات درس را بخوانید و به هر ترتیبی که شده قبول شوید، بعد از امتحان چیزی یادتان نمی ماند و در سالهای بعدی تحصیل مشکل خواهید داشت.
برای دانلود جزوات و نمونه سوالات ریاضی بر روی عبارت دانلود جزوه و نمونه سوال امتحانی کلیک نموده و در بخش جستجوی صفحه ای که باز می شود، عبارت مورد نظر را وارد کنید (مثلا: سوال ریاضی 1).



حل تمرینات و مسائل حل شده در کلاس درس ریاضی: مسائل و تمریناتی که در کلاس تدریس ریاضی حل شده است را یکبار دیگر خودتان حل کنید. حل مسائل را برای خودتان شرح دهید. در کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه و دانشگاه و در صورت لزوم جلسات تدریس خصوصی ریاضی شرکت کنید و کلاسها را از دست ندهید. در کلاسهای ریاضی حضور فعال داشته باشید. جزوه یادداشت کنید و سوال بپرسید. به سوالهایی که توسط دانش آموزان یا دانشجویان دیگر پرسیده می شود نیز گوش دهید چون ممکن است این سوالات بعدا برای خود شما هم پیش بیاید.
تمرین حل کنید و تمرین حل کنید. برای آموزش و یادگیری بهتر درس ریاضی اصل کار تمرین حل کردن است. هر چه بیشتر تمرین حل کنید مسلط تر می شوید. کسی از شما باهوش تر نیست. اگر افرادی هستند که ریاضی را از شما بهتر بلدند فقط بیشتر تمرین حل کرده اند.
یک برنامه ریزی خوب داشته باشید. درس ریاضی را در طول ترم بخوانید و به ایام امتحانات موکول نکنید. ابتدا سوالهایی که در جلسات تدریس حل شده است را یکبار دیگر حل کنید. سپس سراغ مسائل حل نشده و تمرینات بروید. هر چه تمرین بیشتری حل کنید بهتر است. کسانی که ریاضی را از شما بهتر بلدند از شما بیشتر تمرین حل کرده اند. کسی از شما باهوش تر نیست.
از کسانی که قبلا در آموزش و یادگیری درس ریاضی و از مدرسین و معلمین ریاضی مشورت بگیرید. علاوه بر اینکه در حل سوالات و تمرینها از آنها کمک می گیرید، در رابطه با نحوه حل سوالات و تمرینات و چگونگی برنامه ریزی برای مطالعه ریاضی هم از آنها کمک بگیرید. اگر می خواهید ریاضی را 20 بگیرید، بعد از کلاسهای تدریس و تدریس خصوصی ریاضی (اگر شرکت می کنید) درس را مرور نمائید. تمرینها را دوباره حل کنید و مثالها را بررسی کنید. در این مرحله هم اگر سوالی پیش آمد یادداشت کنید که جلسه بعد بپرسید. تمرینها را خودتان از اول حل کنید. به جواب نگاه نکنید. ببینید آیا می توانید حل کنید. تا جایی که می توانید از مغزتان کار بکشید. ذهن شما هر چه بیشتر فعالیت داشته باشد و تمرین حل کند قوی تر می شود. هر چه تمرینات بیشتری حل کنید قوی تر خواهید شد. نکته دیگری که باید مد نظر داشته باشید داشتن یک برنامه ریزی خوب است. سعی کنید در برنامه ریزی خودتان مطالعه، حل تمرین، شرکت در کلاسهای تدریس ریاضی و سایر دروس، استراحت و ... را بگنجانید.
البته فقط حضور در کلاسهای تدریس ریاضی شرط نیست. بلکه باید در کلاسهای تدریس ریاضی حضور فعال داشته باشید. حل تمرین و مسائل را دنبال کنید و سوال بپرسید. اگر به هر دلیل نتوانستید در کلاسهای تدریس ریاضی شرکت کنید، برای جبران مطالب ارائه شده، از جلسات تدریس خصوصی ریاضی استفاده نمائید. برای مشاهده مدرسین خصوصی ریاضی بر روی عبارت تدریس خصوصی ریاضی کلیک کنید.
تا جایی که می توانید و وقت دارید، تمرین و مسئله حل کنید. تمرین مادر یادگیری است. هر چه تمرینات بیشتری برای درس ریاضی حل کنید تسلط شما افزایش می یابد. البته حین تمرین حل کردن باید به نحوه حل تمرین فکر کنید و خودتان راه حل ارائه دهید. حتی اگر راه حل شما اشتباه هم باشد اشکالی ندارد ولی حتما قبل از اینکه حل درست سوال را نگاه کنید، خودتان به حل مسئله فکر کرده و راه حلی ارائه دهید.
مطالعه ریاضی در طول ترم و نه فقط در شب امتحان ریاضی: بارها و بارها توصیه شده است که درس ریاضی را در طول ترم بخوانید. ریاضی درس شب امتحانی و حتی ایام امتحانی نیست. اگر می خواهید به خوبی از پس درس ریاضی برآئید و در ایام امتحانات استرس هم نداشته باشید، درس را در طول ترم بخوانید. اگر بخواهید درس را در ایام امتحانات بخوانید بعد از امتحانات هم خیلی زود آن را فراموش کرده و سالهای بعد هم در یادگیری ریاضی مشکل خواهید داشت.
ابتدا تمرینات راحتتر را حل کنید: بعد از حل دوباره مثالهای حل شده در کلاسهای تدریس ریاضی، ابتدا تمرینات راحتتر ریاضی را حل کنید و به تدریج تمرینات سطح بالاتر و سخت تر را حل نمائید. هر چه تمرینات بیشتری حل کنید، تسلط شما بیشتر خواهد شد. 
هر جا دیدید برنامه شما خوب پیس نمی رود آن را اصلاح کنید و دوباره به سمت جلو حرکت کنید. تا زمانی که دست از تلاش نکشیده اید شما موفق هستید. در کلاسهای تدریس ریاضی و کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی به مطالب ارائه شده خوب گوش دهید و جزوه بردارید. به صورت مداوم به نمره ای که می خواهید در امتحان ریاضی کسب کنید فکر کنید و برای تلاش آن تحقق کنید. اگر هدف شما مشخص باشد خودتان مسیر (که همان چگونه مطالعه کردن درس ریاضی برای امتحان است) را پیدا خواهید کرد. بنابراین در قدم اول باید در خودتان انگیزه ایجاد کنید و در نهایت برای رسیدن به هدف خودتان تلاش کنید. برای ارتقای معدل و موفقیت در کنکور هم می توانید از این روش استفاده کنید. مطالعه مقاله چگونه امتحان ریاضی را خوب بدهیم هم برای موفقیت در درس ریاضی و گرفتن نمره خوب در درس ریاضی مفید و موثر است
یکی از نکات مهم در مورد روش درست خواندن ریاضی این است که بعد از کلاسهای تدریس ریاضی و یا کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی درس را مرور کنید. مرور درس بعد از کلاس ریاضی باعث می شود که اگر بخشهایی را خوب یاد نگرفته اید برای خودتان مشخص گردد و در جلسه بعد بتوانید آن را بپرسید. در ضمن، مرور بعد از کلاس تدریس ریاضی باعث می شود درس را بهتر یاد بگیرید و مدت زمان بیشتری در ذهنتان باقی بماند. دقیقا بعد از کلاس های ریاضی نکاتی از درس یادتان هست که اگر همان روز درس را مرور کنید و ان نکات را جایی یادداشت نمائید بعدا می توانید از انها استفاده کنید.
جزوه کلاسی را مطالعه کنید: اگر تا امتحان ریاضی فرصت زیادی باقی نمانده است و می خواهید در این زمان کوتاه مهمترین مطالب را بخوانید، بهترین مرجعی که می توانید با اطمینان از آن استفاده کنید جزوه کلاسی ریاضی است. جزوه کلاسی ریاضی که خودتان یا همکلاسی هایتان یادداشت نموده اند، کل مطالبی که مد نظر مدرس یا استاد ریاضی شما است را پوشش می دهد و از طرفی به نسبت خود کتاب ریاضی خلاصه تر است. بنابراین در شب امتحان ریاضی بهترین مرجع برای مطالعه است. سعی کنید از جزوه ریاضی کامل استفاده کنید و اگر خودتان هم جزوه کامل را ندارید از دوستانتان قرض بگیرید. اگر از کلاس تدریس خصوصی ریاضی هم استفاده می کنید، به مدرس خصوصی ریاضی هم بگویید که جزوه کلاسی ریاضی را به شما درس دهد. مطالعه جزوه ریاضی در شب امتحان ریاضی و فراگیری آن می تواند برای قبولی در امتحان ریاضی کمک کننده و موثر باشد.
فرمول حفظ نکنید، ریاضی را بفهمید: برای حل مسائل و تمرینات ریاضی بلد بودن روابط و فرمولها مهم است. البته باید حین حل تمرینات دلیل استفاده از هر رابطه را بلد باشید. چرا از فلان رابطه استفاده می کنید؟ آیا راه حل جایگزینی وجود دارد؟ اگر بتوانید به این نوع سوالات پاسخ دهید به این معنی است که درس را فهمیده اید. اگر بتوانید مسائل و تمرینات را برای دوستانتان به خوبی تشریح کنید به این معنی است که درس را فهمیده اید. برای خودتان راه حلها را توضیح دهید. 

چگونه ریاضی بخوانیم و در امتحان ریاضی موفق شویم؟

در طول ترم درس ریاضی را بخوانید: یکی از مهمترین نکاتی که برای موفقیت در درس ریاضی و یادگیری بهتر آن مد نظر داشته باشید این است که ریاضی را در طول ترم بخوانید و مطالعه آن را فقط به ایام امتحانات موکول ننمائید. با مطالعه ریاضی در طول ترم فرصت کافی برای یادگیری بهتر، حل تمرین و مسئله، حل تمرینات بیشتر، رفع اشکال و ... خواهید داشت. برای آموزش ریاضی و قوی شدن در درس ریاضی در طول ترم برای آن وقت بذارید و درس بخوانید و تمرین و مسئله حل کنید. روش درست خواندن ریاضی کدام است؟ مقاله روش درست خواندن ریاضی در این زمینه مفید است. باید کتاب درسی ریاضی را در ابتدا بخوانید. بر مطالبی که در کتاب درسی ارائه شده است مسلط شوید. فرمولها را فقط حفظ نکنید بلکه کاربرد آنها در مسائل را هم متوجه شوید. تمرین و مسئله حل کنید. برای یادگیری بهتر درس ریاضی حل تمرین و مسئله بسیار مهم است. از کتاب حل تمرین درس استفاده نمائید. اول خودتان روی تمرینات فکر کنید و راه حل ارائه دهید سپس جواب را ببینید.
چگونه در ریاضی قوی شویم؟ اگر می خواهید در ریاضی قوی شوید باید به یادگیری ریاضی علاقه نشان دهید. با انگیزه درس بخوانید و در کلاسهای ریاضی به صورت کامل شرکت نمائید. در کلاسهای ریاضی با دقت و تمرکز به مطالب گوش دهید و از مدرس و معلم ریاضی خودتان هر سوالی که داشتید را بپرسید. در نهایت تنها راهکار برای قوی شدن در درس ریاضی حل تمرین و مسئله بیشتر است. تمرینات سطح بالا حل کنید و روی تمرینات فکر کنید و راه حل ارائه دهید تا ذهن شما قوی و قوی تر شود.
کتاب درسی را در اولویت قرار دهید: کتاب درسی مهمترین و بهترین منبع مطالعه برای ریاضی کنکور است. سوالات کنکور خارج از مباحث ارائه شده در کتاب درسی مطرح نمی شود. پس قبل از خواندن هر کتاب دیگری، قبل از رفت سراغ انواع کتابهای کمک آموزشی و .... کتاب درسی را خوب بخوانید و یاد بگیرید. مثالهای آن را حل کنید و اگر سوال یا اشکالی دارید یادداشت کنید تا بعدا بپرسید. می توانید حین مطالعه کتاب جزوه خلاصه ای برای مرورهای بعدی یادداشت نمائید.
درست خواندن ریاضی برای کنکور به این معنی است که به صورت مرحله به مرحله مواردی که لازم است را انجام دهید. مراحلی که لازم است به صورت مقابل می باشد: شرکت در کلاسهای تدریس ریاضی و در صورت لزوم کلاسهای خصوصی ریاضی، حل تمرین و مسئله برای یادگیری بهتر، خواندن متن کتاب درسی و حل تست کنکوری ریاضی.
اگر می خواهید در ریاضی کنکور موفق باشید و درصد بالایی بزنید به صورت مفهومی ریاضی را بخوانید و نه به صورت سطحی. روی مسائل فکر کنید و دلیل کاربرد روابط و فرمولهای مختلف را بدانید. اگر سوال یا اشکالی دارید به راحتی از کنار آن عبور نکنید و از معلم ریاضی و یا مدرس خصوصی ریاضی خودتان بپرسید. امتحان ریاضی 1

چگونه برای امتحان ریاضی تمرین کنیم: همانطور که گفته شد یکی از مهمترین کارهایی که برای یادگیری بهتر درس ریاضی می توان انجام داد حل تمرین و مسئله است. شاید بعضی از دروس دیگر را بدون حل تمرین و مسئله بتوان آموزش دید ولی به هر حال درس ریاضی را بدون تمرین کردن نمی توان خوب یاد گرفت. شما وقتی در کلاس ریاضی حاضر هستید و یا وقتی متن کتاب درسی را مطالعه می کنید در حقیقت در حال آموزش دیدن هستید ولی وقتی تمرین و مسئله حل می کنید در حال استفاده از آموخته های خودتان به صورت عملی می باشید و این نشان می دهد که آیا درس را خوب یاد گرفته اید یا نه. ممکن است شما قبل از اینکه تمرین و مسئله حل کنید پیش خودتان فکر کنید که درس را خیلی خوب بلد هستید و مطالب برایتان جا افتاده است ولی همانطور که گفته شد به صورت عملی حین حل مثالها و مسائل ریاضی مشخص خواهد شد که آیا واقعا درس را یاد گرفته اید یا نه.
بهتر است در طول ترم درس بخوانید، با برنامه ریزی پیش بروید و از وقت خودتان در طول ترم استفاده کنید. در طول ترم در کنار کلاسهای اصلی خودتان، کلاسهای تدریس خصوصی، خواندن کتاب درسی و ... تا جایی که می توانید تمرین و مسئله حل کنید و در ایام امتحانات هم از نمونه سوالات امتحانی استفاده نمائید. روی تمرینات ریاضی تفکر و تعمق کنید و با حل تمرینات بیشتر ذهن خودتان را قوی تر و قوی تر کنید.
منبع: ایران مدرس

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.