مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه

در این وبلاگ مطالبی در زمینه مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه ارائه می گردد. سایتهای تدریس خصوصی و آموزش ریاضی هم در این وبلاگ معرفی خواهد شد.

مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه

در این وبلاگ مطالبی در زمینه مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه ارائه می گردد. سایتهای تدریس خصوصی و آموزش ریاضی هم در این وبلاگ معرفی خواهد شد.

چگونه در امتحان میان ترم و پایان ترم ریاضی با نمره خوب قبول شویم و موفق باشیم؟

در این بخش در رابطه با پاسخ به سوال چگونه در امتحان میان ترم و پایان ترم ریاضی با نمره خوب قبول شویم و موفق باشیم؟ مطالبی ارائه می گردد. با شرکت در کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی می توانید احتمال گرفتن نمره ی 20 در این درس مهم را برای خودتان افزایش دهید. در کنار کلاسهای خصوصی ریاضی، برای موفقیت در ریاضی شرکت در کلاسهای مدرسه، حضور فعال در کلاسها، مرور ریاضی بعد از شرکت در کلاسهای مدرسه و کلاسهای خصوصی، حل تمرین و مسئله، در اولویت قرار دادن کتاب درسی ریاضی و مطالعه ان و از همه مهمتر خواندن درس ریاضی در طول ترم با نظم و برنامه ریزی و..... می تواند مفید و موثر باشد. حل نمونه سوالات امتحان برای موفقیت در امتحان ریاضی می تواند مفید باشد. برای دانلود جزوات رایگان و سوالات امتحانی ریاضی بر روی عبارت دانلود ریاضی کلیک کنید.
در کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه یا دانشگاه حضور کامل داشته باشید و با تمرکز کامل به مطالب ارائه شده گوش دهید. در کلاسهای تدریس ریاضی جزوه خودتان را یادداشت کنید و همه ی نکات را بنویسید. جزوه ریاضی را در کلاسهای ریاضی به گونه ای بنویسید که خیلی هم درگیر آن نشوید. یعنی هم گوش دهید و هم بنویسید.  - دانلود کتاب ریاضی پایه هشتم
داوطلب شدن برای حل مسائل در کلاس تدریس ریاضی: داوطلب شدن برای حل مسائل در کلاس تدریس ریاضی باعث می شود تا در کلاس درس فعالتر باشید و خودتان هم درس را بهتر یاد بگیرید. ضمنا اگر بخواهید برای حل مسائل داوطلب شوید باید درس را بهتر بخوانید و این هم به نوبه خودش به آموزش بهتر درس ریاضی شما کمک می کند.
اگر می خواهید در درس ریاضی 20 بگیرید موارد مختلفی را باید رعایت کنید. یکی از این موارد این است که در طول ترم درس ریاضی را بخوانید. اگر خیلی هم باهوش باشید، در ایام امتحانات چون زمان کافی برای یادگیری درس ریاضی نخواهید داشت و چون نمی توانید به اندازه کافی تمرین و مسئله حل کنید، گرفتن نمره خوب در درس ریاضی و 20 گرفتن در این درس سخت خواهد شد. پس سعی کنید حتما در درس ریاضی مداومت داشته باشید و این درس را در طول ترم بخوانید.
شخصی در درس ریاضی 20 می گیرد که هیچ اشکالی نداشته باشد و به اندازه کافی و حتی بیشتر از اندازه لازم تمرین و مسئله حل کرده باشد. در کلاسهای خصوصی می توانید هر اشکالی را برطرف نمائید و هر سوالی را بپرسید. خوبی این کلاسها این است که حتی از پایه های قبل هم می توانید سوال بپرسید. بنابراین، برای موفقیت در درس ریاضی و گرفتن نمره بالا در ان استفاده از این کلاسها را در کنار سایر موارد مد نظر داشته باشید. مطالعه مقاله 20 گرفتن در درس ریاضی - مطالعه درس در طول ترم هم می تواند برای شما مفید و موثر باشد. - مطالعه کنید: تدریس خصوصی ریاضی و آموزش مفهومی درس ریاضی

 فرمول های ریاضی را قبل از امتحان مرور کنید و با شروع امتحان آن ها را در حاشیه برگه بنویسید که هر وقت به آنها نیاز داشتید به راحتی در دسترس باشد. زیرا اگر در همان لحظه که مساله را می خواهید حل کنید فرمول را بازیابی کنید، احتمال اینکه اشتباهی پیش آید، وجود دارد.  معلم و دبیر شما حین تدریس ریاضی معمولا مثالها و تمریناتی را حل می کند که به نظرشان مهمتر است و در امتحان ریاضی هم معمولا سوالها مشابه همان تمرینات می باشد. حتی اگر سوالات امتحانی ریاضی هم مشابه همان تمرینات نباشد، برای حل تمرینات با سطح بالاتر باید ابتدا سوالات حل شده در کلاس را یاد بگیرید. برای موفقیت در امتحان ریاضی و موفقیت در تحصیل در حالت کلی باید انگیزه و علاقه شدیدی در خودتان ایجاد کنید. به این فکر کنید که اگر در درس ریاضی نمره خوبی بگیرید و این درس را خوب یاد بگیرید چه نتایج مثبت دیگری برای شما خواهد داشت. مثلا باعث می شود معدل شما افزایش یابد. یا اینکه در رتبه کنکور شما هم در نهایت موثر است و در آینده تحصیلی و آینده شغلی شما هم تاثیر گذار است. باید هدف مشخصی برای خودتان در نظر بگیرد. مثلا این ترم نمره ریاضی من بالای 18 است. همین هدف خودتان را بر روی کاغذ بنویسید و به دیوار بزنید تا همیشه جلوی چشم شما باشد. مرور را فراکوش نکنید. حین مطالعه درس ریاضی می توانید فرمولها و روابط را برای خودتان خلاصه برداری کنید و در مرورهای بعدی از آنها استفاده نمائید. علاوه بر تمرینهای حل شده در کلاس تدریس ریاضی و تدریس فیزیک خودتان هم تمرین و مسئله اضافی حل کنید. به کتابهای حل المسائل خیلی تکیه نکنید. در ابتدا سعی کنید مسائل و تمرینات را خودتان حل کنید. هر چه بیشتر بر روی یک مسئله فکر کنید، ذهنتان آمادگی بیشتری برای حل مسائل بعدی پیدا خواهد کرد. حتی اگر مطمئن نبودید که راه حلتان درست است، یک راه حل ارائه دهید. ایرادی ندارد که در ابتدای کار حل درست مسئله را بلد نباشید. اگر به نتیجه نرسیدید حل مسئله رانگاه کنید. همینکه بر روی حل سوال فکر کرده اید و راه حلی ارائه داده اید، ذهنتان قوی تر شده است.
بسیاری از دانشجویان و دانش اموزان فقط به خاطر بحث حضور و غیاب و یا برای اینکه وقتشان پر شود در کلاسهای تدریس ریاضی شرکت می کنند. به هر حال، شما که وقت می ذارید، چرا از وقت خودتان که از هر چیز دیگری ارزشمندتر است درست استفاده نمی کنید؟! حضور در کلاسهای  ریاضی مدرسه و دانشگاه در صورتیکه به مطالب ارائه شده خوب گوش دهید و تمرکز کنید، می تواند در موفقیت تحصیلی شما مفید و موثر باشد.
بعد از یادگیری هر درسی و از جمله درس ریاضی، روند فراموش شدن مباحث آغاز می گردد. یعنی به تدریج و با گذشت زمان مطالب به دست فراموشی سپرده خواهد شد. با مرور بعد از کلاسهای تدریس ریاضی این روند فراموشی کند شده و مطالب مدت بیشتری در ذهن شما باقی می ماند. مطلب دیگر اینکه با مرور مطالب ارائه شده ریاضی بعد از کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه و دانشگاه، اگر جایی سوالی داشته باشید و یا مطلبی را خوب یاد نگرفته باشید، می تواند مطلب یا مبحث مورد نظر را یادداشت نموده و در جلسه بعدی تدریس از معلم و استاد خودتان بپرسید.
قدم اول برای موفقیت در ریاضی و امتحان ریاضی و کسب نمره خوب و حتی نمره 20 در درس ریاضی حضور منظم در کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه یا دانشگاه است. اگر می خواهید در درس ریاضی نمره خوبی بگیرید غیبت نکنید. وقتی در کلاسهای تدریس ریاضی غیبت می کنید، جلساتی که بعد از جلسات غیبت به کلاس برمی گردید هم از درس چیزی نمی فهمید. چون معمولا مطالب پیوسته است و اگر بخشی از درس را یاد نگیرید یاد گرفتن ادامه درس هم برایتان مشکل خواهد بود و زیاد متوجه درس نخواهید شد.
در کلاسهای تدریس ریاضی جزوه خودتان را یادداشت کنید و سوال بپرسید. یادداشت کردن جزوه در کلاس تدریس ریاضی باعث می شود درس را خوب گوش دهید و تمرکز شما را هم افزایش می دهد. جزوه نوشته شده خودتان از جزوات کپی شده بسیار بهتر است. هر سوالی که برایتان پیش آمد را بپرسید.  - دانشکده ریاضی دانشگاه تهران
مطالعه درس ریاضی در طول ترم باعث می شود در ایام امتحانات آرامش بیشتری داشته باشید و نتیجه بهتری بگیرید. اگر در طول ترم درس ریاضی را مطالعه نمائید، در ایام امتحانات فقط درس را مرور کرده و تمرین و مسئله حل می کنید. هم خیالتان راحت تر است و هم نمره بهتری کسب می کنید.
مهمترین نکته: ریاضی درس شب امتحانی نیست. اگر می خواهید در ریاضی موفق باشید، ریاضی را خوب یاد بگیرید و در امتحان نمره 20 و در کنکور هم درصد بالایی برای ان کسب نمائید، باید ریاضی را به مرور و در طول زمان بخوانید. هر چه تعداد تمریناتی که برای درس ریاضی حل می کنید و تعداد تست هایی که می زنید بیشتر باشد بهتر ان را یاد می گیرید.



برای پاسخ به سوال چگونه ریاضی بخوانیم برای امتحان می توان به موارد زیادی اشاره کرد که در سایت (ایران مدرس) بارها و بارها در رابطه با ان در مقالات مختلف صحبت شده است. مثلا شما با مطالعه مقاله 20 نکته کلیدی برای موفق شدن در امتحان ریاضی و کنکور ریاضیات یا مقاله 7 راهکار برای حل بهتر مسائل و تمرینات ریاضی می توانید در رابطه با نحوه مطالعه ریاضی و چگونگی ریاضی خواندن و کسب نمره 20 در ریاضی اطلاعات خوبی کسب نمائید. اگر می خواهید برای امتحان ریاضی درس بخوانید، در مرحله اول در صورتیکه هنوز فاصله زیادی تا امتحانات باقی است و وقت زیادی دارید که کارتان راحتتر است. برای موفقیت در امتحان ریاضی و کسب نمرات عالی در درس ریاضی باید با برنامه پیش بروید و به خودتان نظم خوبی بدهید. در قدم اول باید انگیزه خوبی در خودتان ایجاد کنید. مثلا تصمیم بگیرید که این ترم نمره ریاضی شما 18، 19 یا 20 شود. مهمترین مباحث را مطالعه نمائید: اگر شب امتحان ریاضی فرا رسیده است و یا فرصت زیادی ندارید و می دانید که نمی توانید تمامی مباحث را مطالعه کنید، مهمترین مباحث را انتخاب نموده و بر روی آنها متمرکز شوید. برای انتخاب مهمترین مباحث با مدرس خصوصی ریاضی خودتان مشورت کنید. در کل بهتر است اگر در جزوه شما مثلا 10 مبحث مطرح شده است، 7 مبحث را خوب بلد باشید تا اینکه هر 10 مبحث را خوانده باشید ولی هیچ کدام را خوب بلد نباشید. اگر فرصت کافی دارید تمامی مباحث را مطالعه نمائید و تمرین و مسئله هم حل کنید، اگر وقت کم است مهمترین مباحث را با توجه به جزوه ریاضی کلاسی انتخاب نموده و روی آن مباحث متمرکز شوید. در این حالت نیز جزوه کلاسی ریاضی خیلی مهم است. چون ممکن است بعضی از مباحث کتاب درسی ریاضی تدریس نشده باشد و در امتحان هم از آن مباحث سوالی مطرح نکردد. این موارد را می توان از روی جزوه کلاسی ریاضی تشخیص داد.
در کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه و دانشگاه به صورت مرتب شرکت کنید. شرکت در کلاسهای تدریس ریاضی مفید و موثر و لازم و ضروری است. در کلاسهای ریاضی مطالب مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. مدرس و استاد ریاضی شما بارها و بارها این مباحث را تدریس کرده است و نکاتی را بیان می کند که اگر خودتان درس را بخوانید ممکن است متوجه آن نشوید. شرکت در کلاسهای تدریس ریاضی به نسبت مطالعه خودتان، وقت بسیار کمتری از شما می گیرد. بنابراین تا جایی که ممکن است در کلاسهای تدریس ریاضی حاضر باشید و غیبت نکنید. شرکت در کلاسهای ریاضی در حقیقت در وقت شما صرفه جویی می کند.
بعد از کلاسهای ریاضی و یا جلسات تدریس خصوصی ریاضی درس را مرور کنید. یک از موارد و نکات مهم برای موفقیت در تحصیل و برای موفقیت در درس ریاضی و گرفتن نمره خوب و حتی نمره 20 در درس ریاضی مرور مداوم و پیوسته ریاضی است. خصوصا بعد از کلاسهای تدریس ریاضی و بعد از کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی مرور درس بسیار مهم است. مرور ریاضی باعث می شود مطالب مدت زمان بیشتری در ذهن شما باقی بماند و دفعات بعد که خواستید درس را بخوانید و یا تمرین و مسئله حل کنید، انرژی کمتری از شما گرفته شود. بنابراین در برنامه درسی خودتان مرور را هم در نظر بگیرید.

حین حل تمرینات هر سوالی که پیش آمد را یادداشت نموده و از مدرس ریاضی و یا مدرس خصوصی ریاضی خودتان بپرسید. اتفاقا یکی از مزایای حل تمرین و مسئله این است که اشکالات شما مشخص می شود. خواندن متن کتاب درسی ریاضی لازم است و شرکت در کلاسهای ریاضی هم مفید می باشد. ولی فقط حین تمرین و مسئله حل کردن است که مشخص می شود آیا مطالب را خوب یاد گرفته اید یا نه. حین حل تمرین و مسئله شما باید به صورت کاربردی از مطالب یاد گرفته شده استفاده کنید. وقتی که تمرین و مسئله حل می کنید اشکالات خودتان را یادداشت نمائید تا بعدا از مدرس، معلم؛ استاد و یا مدرس خصوصی ریاضی خودتان بپرسید.
در ایام امتحانات نیز مطالعه و حل تمرین و مسئله را ادامه دهید. اگر شما در طول ترم درس ریاضی ار خوب خوانده باشید و مطابق مواردی که در بالا ذکر شد عمل کرده باشید، در ایام امتحانات نیز با قدرت و پشتکار مطالعه و حل تمرین ریاضی را ادامه دهید و بهترین نتیجه را خواهید گرفت. بعضی از دانشجویان و دانش اموزان به هوای اینکه در طول ترم درس را خوانده اند، در ایام امتحانات مطالعه را کنار می گذارند و در نهایت نتیجه عالی که همان نمره 20 باشد را نمی گیرند. برای گرفتن نمره عالی در درس ریاضی باید تا سر جلسه امتحان ادامه دهید. در ایام امتحانات اتفاقا تلاش خودتان را چند برابر کنید و نتیجه عالی آن را بعدا خواهید دید.
1- بهترین توصیه برای موفقیت و قبولی در امتحان ریاضی این است که در طول ترم درس بخوانید و مطالب را برای ایام امتحانات باقی نگذارید.

2- برنامه ریزی داشته باشید. برای موفقیت در هر کاری برنامه ریزی لازم است. داشتن هر برنامه ای از بی برنامگی بهتر است.

3- تمرین حل کنید و تمرین حل کنید. برای ریاضی حل تمرین بسیار مهم است. روی تمرینات فکر کنید و راه حل ارائه دهید. خیلی سریع سراغ حل المسائل نروید.

4- با دوستانتان که درسشان خوب است به صورت دو و یا چند نفره روی تمرینات ریاضی بحث کنید. در قالب بحث و گفتگو بهتر یاد می گیرید.

5- نمره ای که می خواهید در امتحان ریاضی بگیرید را از قبل مشخص کنید. مثلا به خودتان قول دهید نمره ریاضی شما این ترم بیشتر از 18 باشد.

6- کتاب درسی را در اولویت مطالعه قرار دهید. خیلی به کتابهای کمک آموزشی تکیه نکنید. خود کتاب ریاضی بهترین منبع برای مطالعه است.

7- اگر از دوستان و آشنایانتان کسی را می شناسید که ریاضی خوب بلد است از ایشان مشورت بگیرید و توصیه های ایشان را به کار ببرید.

8- ریاضی درس شب امتحانی نیست. دوباره تاکید می کنیم که در طول ترم ریاضی را بخوانید. ریاضی برای یادگیری به وقت نیاز دارد.


چگونه در ریاضی نابغه شویم؟ در سایت (ایران مدرس) در همین زمینه نابغه شدن در درس ریاضی هم مقاله ای ارائه شده است (کلیک کنید: چگونه در ریاضی نابغه شویم). برای نابغه شدن در ریاضی در مرحله اول باید مطالب پایه ای را از همان کتاب درسی و تمرینات کتاب درسی خوب آموزش ببینید. اگر می خواهید در ریاضی نابغه شوید، در ابتدای کار باید پایه را قوی بگذارید. اتفاقا مطالب پایه ای بسیار مهم تر هم می باشد. در ادامه تمرینات و مسائل سطح بالا حل کنید. افرادی که از نظر شما در ریاضی نابغه هستند فقط تمرینات خیلی زیادی حل کرده اند و روی مطالب و مسائل زیاد فکر کرده اند و یاد گرفته اند.


اگر می خواهید در امتحان ریاضی قبول شوید و نمره خوبی بگیرید باید به خودتان نظم بدهید. خصوصا اگر ترمهای قبل در درس ریاضی نمره خوبی نگرفته اید باید این ترم از همان اوایل ترم شروع به درس خواندن بکنید و با نظم و برنامه پیش بروید. یادگیری ریاضی به تلاش و کوشش و زمان نیاز دارد. شاید ترمهای قبل مطالعه ریاضی را عقب انداخته اید تا زمان امتحانات فرا رسیده است و در ایام امتحانات هم زمان کافی برای مطالعه نداشته اید. این خودش یکی از عواملی است که می تواند در نهایت منجر به گرفتن نمره کم در درس ریاضی گردد. بنابراین برای موفقیت در امتحان ریاضی و گرفتن نمره قبولی در آن و حتی نمره خوب در درس ریاضی سعی کنید از همان اوایل ترم خواندن ریاضی را شروع کنید. اگر نمره شما در درس ریاضی در ترمهای قبل 10 تا 12 بوده است (به عنوان مثال) برای ترم پیش رو هدفی برای گرفتن نمره بهتر برای خودتان انتخاب نمائید (مثلا: نمره من در درس ریاضی در این ترم بیشتر از 15 است). البته می توانید نمره های بهتری بگیرید ولی به هر حال اگر قبلا خیلی خوب نبوده اید انتخاب هدف نمره 20 شاید کمی برای خودتان هم غیر واقعی به نظر برسد و برای رسیدن به آن زیاد تلاش نکنید. اما اگر ترمهای قبل نمره شما حدود 15 و 16 بوده است این ترم می توانید هدف خودتان را گرفتن نمره 20 در این درس قرار دهید. در طول ترم درس بخوانید و در کلاسهای ریاضی به صورت مرتب شرکت کنید.
برای گرفتن نمره بهتر در امتحان ریاضی و قبولی در امتحان ریاضی با نمره خوب در مرحله اول باید با برنامه ریزی، نظم و هدفمند پیش بروید. نمره ای که می خواهید بگیرید را تعیین کنید. از اوایل ترم شروع به درس خواندن کنید و در کلاسهای ریاضی حضور منظم و فعال داشته باشید. در صورت لزوم از کلاسهای خصوصی ریاضی استفاده کنید. کتاب درسی را در اولویت اول قرار دهید. به اندازه کافی تمرین و مسئله حل کنید و از حل المسائل به توجه به توضیحاتی که ارائه شد درست استفاده نمائید.
کلاسهای آموزش خصوصی ریاضی به نسبت فیلم های آموزشی هم مفید تر و بهتر است. با استفاده از کلاسهای خصوصی ریاضی به نسبت دیدن فیلم های آموزشی در زمان کمتری می توان حجم بیشتری از مطالب را یاد گرفت. اگر در توضیحاتی که مدرس ارائه می کند اشکالی داشتید می توانید سوال بپرسید. با مدرس خودتان می توانید روی تمرینات بحث کنید و در نهایت فهم عمیقی از مسائل و تمرینات داشته باشید. اگر ریاضی را خوب و عمقی متوجه شوید در هر امتحانی نتیجه خوب می گیرید.
در ضمن، اگر کلاسهای خصوصی را در اوایل و یا حداکثر اواسط ترم هماهنگ کنید، مدرسین ریاضی چون وقت آزادتری دارند سر قیمت کلاسهای ریاضی بهتر با شما راه خواهند آمد و می توانید کلاسها را با قیمت پایینتری هماهنگ نمائید. کلاسهای خصوصی ریاضی برای نتیجه گرفتن در امتحان ریاضی و گرفتن نمره خوب در این درس می تواند بسیار مفید و موثر باشد به شرطی که به اندازه کافی زود شروع کنید و در کنار شرکت در این کلاسها خودتان هم درس بخوانید و تمرین و مسئله حل کنید. شرکت در کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی بهترین روش برای قبولی در امتحان ریاضی با نمره خوب و قابل قبول است.
چگونه ریاضی را مفهومی بخوانیم؟ برای مفهومی خواندن درس ریاضی باید از ابتدای ترم به صورت کامل در کلاسهای ریاضی حاضر باشید، به درسی که مدرس شما ارائه می کند خوب گوش دهید و اشکالات خودتان را بپرسید. اگر می خواهید ریاضی را مفهومی یاد بگیرید باید روی متن درس و تمرینات و مسائل تفکر و تعمق کنید. مطالب را برای خودتان تشریح کنید و توضیح دهید. با دوستانتان روی تمرینات بحث کنید و سعی کنید درس را خوب برای خودتان مورد بررسی قرار دهید. آیا کلاس خصوصی ریاضی همیشه لازم است؟ در بسیاری از اوقات استفاده از کلاسها و جلسات تدریس خصوصی ریاضی می تواند مفید و موثر باشد. اگر در درس ریاضی اشکالات پایه ای دارید و ترمهای قبل نمره خوبی نگرفته اید، اگر در ترمهای قبل در درس ریاضی در حد متوسط بوده اید و می خواهید این ترم عالی باشید، اگر قصد دارید در امتحان ریاضی نمره خوبی بگیرید و ریاضی را به صورت پایه ای آموزش ببینید، اگر .... در هر کدام از این حالتها استفاده از کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی می تواند مفید و موثر باشد.
آیا می توان در درس ریاضی 20 گرفت؟ 20 گرفتن در درس ریاضی کار خیلی آسانی نیست ولی ممکن نیست. اگر ترمهای قبل در درس ریاضی نمراتی حدود 11 و 12 گرفته اید و یا حتی بعضا در درس ریاضی افتاده اید اینکه بخواهید یک مرتبه تحول خیلی بزرگی ایجاد کنید و 20 بگیرید شاید کار آسانی نباشد. در این حالت باید در ترم حاضر ابتدا سعی کنید در درس ریاضی نمره خودتان را به حدود 15 و 16 برسانید و در ترمهای بعدی با مطالعه عمیق و مفهومی ریاضی نمره 20 بگیرید.
چگونه برای یادگیری ریاضی برنامه ریزی کنیم؟ برای موفقیت در هر کاری و از جمله در یادگیری ریاضی باید برنامه ریزی خوبی برای آن کار داشته باشید. بهترین برنامه ریزی برای یادگیری ریاضی این است که به صورت پیوسته و در طول ترم درس را مطالعه کنید. بعد از کلاسهای ریاضی درس را مرور کنید. در کلاسهای ریاضی طبق برنامه درسی ارائه شده حاضر باشید. از کلاسهای خصوصی ریاضی استفاده کنید. تمرینات و مسائلی که مدرس ریاضی به شما می دهد را طبق زمان بندی تحویل دهید و در طول ترم به خودتان نظم بدهید. 

برای اینکه یک امتحان ریاضی را به خوبی بدهیم باید چه کار کنیم؟

روش درست خواندن ریاضی کدام است؟ بارها و بارها گفته شده است که روش درست خواندن درس ریاضی این است که ریاضی را در طول ترم بخوانید. اگر می خواهید ریاضی خودتان را قوی کنید باید عادت شب امتحان خواندن ریاضی را کنار بگذارید. روش درست خواندن ریاضی این است که در بعد از کلاسهای ریاضی درس را مرور کنید. در طول ترم تمرین و مسئله حل کنید و برای یادگیری ریاضی وقت بگذارید. روش درست خواندن ریاضی این است که درس را به صورت مفهومی بخوانید و تمرینات را درک کنید و فقط به صورت سطحی از فرمولها استفاده نکنید.
در طول ترم درس ریاضی را بخوانید: ریاضی یکی از دروسی است که برای آموزش و یادگیری به زمان نیاز دارد. اگر می خواهید در درس ریاضی موفق باشید در حقیقت مطالعه این درس را نباید به ایام امتحانات موکول کنید. خصوصا اگر ترمهای قبل در امتحان این درس عملکرد خوبی نداشته اید و اشکالات پایه ای زیادی دارید، موکول کردن مطالعه درس به ایام امتحانات فقط ریسک کار را افزایش می دهد. حتی اگر در درس ریاضی قوی هستید و در ترمهای قبل هم در این درس نمره خوبی گرفته اید، به هر حال درس ریاضی در این ترم مطالب جدید خاص خودش را دارد و برای یادگیری آن باید وقت بگذارید. در نتیجه، در هر صورت بهتر است درس ریاضی در طول ترم خوانده شود. همانطور که می دانید ریاضی را فقط با مطالعه سطحی و خواندن متن کتاب درسی و یا فقط با شرکت در کلاسهای مدرسه و دانشگاه نمی توان یاد گرفت. درس ریاضی برای یادگیری نیاز به حل تمرین و مسئله دارد. اگر این درس را در طول ترم بخوانید زمان کافی برای حل تمرین و مسئله خواهید داشت. در ایام امتحانات هم دروس دیگر باید خوانده شوند هم تا حدودی استرس امتحانات وجود دارد. در نتیجه، در این ایام نمی توانید با خیال راحت تمرین و مسئله حل کنید و ریاضی را پایه ای و مفهومی آموزش ببینید. بنابراین سعی کنید حتما با یک برنامه ریزی منظم در طول ترم ریاضی را مطالعه کنید.  در ایام امتحانات که به مدرس ریاضی خودتان در مدرسه و یا استاد ریاضی در دانشگاه دسترسی ندارید می توانید سوالات و اشکالات را از معلم خصوصی ریاضی بپرسید. دانش آموزان و دانشجویان در ایام فرجه ها و ایام امتحانات معمولا با جدیت بیشتری درس می خوانند. در این ایام وقتی درسها خوانده می شود اشکالاتی که وجود دارد و سوالاتی که ممکن است مطرح گردد خودشان را نشان می دهد. در کنار داشتن یک مدرس خوب و مجرب در این ایام می تواند بسیار کمک کننده باشد و اشکالات خودتان را می توانید از ایشان بپرسید.
در این کلاسها در کمترین زمان بیشترین حجم مطالب را می توانید یاد بگیرید و بازدهی آن از فیلم های آموزشی و کتاب های کمک آموزشی بسیار بالاتر است. فرض کنید شما در چند مبحث اشکال دارید و بقیه مباحث را خوب بلد هستید. پیدا کردن این اشکالات و رفع کردن انها از طریق فیل های آموزشی و کتاب های کمک آموزشی کاملا وقت گیر است. خصوصا در ایام امتحانات که وقت مهمتر هم می شود این نکته بسیار مهم است. در ایام امتحانات اشکالات خودتان را در قالب دو یا سه جلسه کلاس خصوصی می توانید برطرف نمائید و در وقت و زمان خودتان صرفه جویی کنید.

مانند ورزشکاری که هر چه بیشتر وزنه می زند (البته به صورت اصولی) و هر چه بیشتر تمرین حل می کند قوی تر می شود و عضلات قوی تری خواهد داشت، برای درس ریاضی هم شما هر چه بیشتر تمرین حل کنید عضلات ذهن شما قوی تر شد و از پس مسائل سطح بالاتری بر خواهید آمد. دلیل اینکه در بخش قبل گفته شد در طول ترم ریاضی بخوانید هم همین است که به اندازه کافی برای حل تمرین و مسئله وقت داشته باشید. در کلاس ریاضی و در کلاسهای تدریس خصوصی به روند حل مسائل و مثالها توسط معلم ریاضی یا مدرس خصوصی ریاضی خودتان خوب دقت کنید و اگر سوالی دارید بپرسید. در ادامه در منزل قبل از اینکه سراغ تمرینات و مسائل جدید بروید سعی کنید همین مثالهای حل شده را یک بار دیگر حل کنید و راه حل خودتان را بررسی نمائید. سپس سراغ تمرینات جدید بروید. اگر جواب را بلد نبودید خیلی سریع سراغ حل المسائل نروید. سعی کنید ابتدا در حد 10 دقیقه یا یک ربع روی راه حل سوال فکر کنید و روی کاغذ هر راه حلی که به نظرتان می رسد را بنویسید. در این مرحله درست یا غلط بودن جواب مهم نیست فقط راه حلی که به نظرتان می رسد را بنویسید. در ادامه راه حل خودتان را با حل درست مقایسه کنید و اشکالات خودتان را برطرف نمائید. در ایام امتحانات حل کردن نمونه سوالات امتحانی و ... برای ریاضی مفید و موثر است. (مشاهده کنید: دانلود رایگان سوال و جزوه ریاضی). مطالعه کنید: میزان تاثیر حل تمرین و مسئله در یادگیری بهتر ریاضی
با توجه به مطالب ارائه شده، در پاسخ به سوالات چگونه برای امتحان ریاضی درس بخوانم و یا چگونه برای امتحان ریاضی تمرین کنم می توان گفت بهتر است در طول ترم درس بخوانید، با برنامه ریزی پیش بروید و از وقت خودتان در طول ترم استفاده کنید. در طول ترم در کنار کلاسهای اصلی خودتان، کلاسهای تدریس خصوصی، خواندن کتاب درسی و ... تا جایی که می توانید تمرین و مسئله حل کنید و در ایام امتحانات هم از نمونه سوالات امتحانی استفاده نمائید. روی تمرینات ریاضی تفکر و تعمق کنید و با حل تمرینات بیشتر ذهن خودتان را قوی تر و قوی تر کنید. - موفقیت در امتحان ریاضی با نمره خوب
منبع: ایران مدرس

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.