مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه

در این وبلاگ مطالبی در زمینه مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه ارائه می گردد. سایتهای تدریس خصوصی و آموزش ریاضی هم در این وبلاگ معرفی خواهد شد.

مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه

در این وبلاگ مطالبی در زمینه مدرس، معلم و استاد تدریس خصوصی ریاضی و ریاضیات دبیرستان، ابتدایی، کنکور و دانشگاه ارائه می گردد. سایتهای تدریس خصوصی و آموزش ریاضی هم در این وبلاگ معرفی خواهد شد.

نحوه پیشرفت در درس ریاضی و موفقیت در یادگیری ریاضی

در این بخش مطالبی در رابطه با نحوه پیشرفت در درس ریاضی و موفقیت در یادگیری ریاضی ارائه می گردد. از جمله راهکارها و روش های موجود برای یادگیری بهتر و آموزش عمقی و مفهومی درس ریاضی می توان به حضور مرتب در کلاسهای مدرسه و دانشگاه و فعال بودن در کلاس درس، پرسیدن سوالات و اشکالات در کلاس درس و باقی نگذاشتن آنها، نوشتن جزوه خوب و مناسب در کلاس ریاضی که هم برای مطالعه های بعدی مفید است و هم باعث افزایش تمرکز در کلاس خواهد شد، مطالعه مختصر درس قبل از کلاس و مرور درس ارائه شده بعد از کلاس ریاضی، اختصاص وقت به مطالعه درس و حل تمرین و مسئله در طول ترم و باقی نگذاشتن مطالب برای ایام امتحانات، حل درست و اصولی تمرینات ریاضی و استفاده درست از حل المسائل، در اولویت قرار دادن کتاب درسی و استفاده از کتابهای کمک آموزشی معتبر، حل نمونه سوالات امتحانی در ایام امتحانات، استفاده از کلاسهای خصوصی ریاضی در صورت لزوم و در صورتیکه در این درس اشکالات زیادی دارید (برای مشاهده لیست مدرسین خصوصی ریاضی بر روی عبارت تدریس خصوصی ریاضی کلیک کنید) و .... اشاره کرد. همانطور که گفته شد، در مقالات قبلی به صورت مفصل در رابطه با موارد ذکر شده در بالا توضیحات ارائه شده است. برای مشاهده لیست کامل مقالات مرتبط با نحوه مطالعه درس ریاضی و موفقیت در امتحان ریاضی و یادگیری این درس بر روی این لینک کلیک نمائید.  چگونه ریاضی را پایه ای و مفهومی آموزش ببینیم؟
بهترین شیوه آموزش ریاضی: اگر در جستجوی بهترین شیوه آموزش ریاضی هستید در ادامه توضیحاتی در این زمینه ارائه خواهد شد. بهترین روش برای یادگیری بهتر درس ریاضی این است که به جای اینکه مطالعه این درس مهم را به ایام امتحانات موکول کنید ریاضی را در طول ترم بخوانید. در طول ترم با برنامه ریزی پیش بروید. به صورت مرتب در کلاسهای ریاضی شرکت کنید. بخواهید که ریاضی را خوب یاد بگیرید و برای آموزش آن وقت بگذارید. در جستجوی روش های عجیب غریب و روش های میانبر نباشید. البته خوب است که روش های مطالعه صحیح را بلد باشید و ریاضی را درس مطالعه کنید. مقاله چگونه در درس ریاضی 20 بگیریم؟ را در این زمینه مطالعه نمائید. ولی به هر حال برای یادگیری بهتر درس ریاضی باید در طول ترم این درس را بخوانید و وقت بگذارید. قبل از کلاس به مبحث جدید نگاهی بیندازید. در کلاس حضور فعال داشته باشید. سوال بپرسید و در ردیف های جلوی کلاس بنشینید. جزوه بنویسید. بعد از کلاس ریاضی درس را مرو کنید. در صورت لزوم از کلاسهای خصوصی ریاضی استفاده کنید. به خودتان نظم بدهید. از همان اول ترم تعیین کنید که در درس ریاضی قصد دارید چه نمره ای بگیرید. (هدف واضحی برای خودتان در نظر بگیرید). تمرین و مسئله حل کنید و مداومت داشته باشید. اگر در جستجوی بهترین شیوه آموزش ریاضی هستید می توان گفت که بهترین روش این است که در طول ترم روند رو به پیشرفتی را برای خودتان در نظر بگیرید و تمام موارد گفته شده را رعایت کنید. با نظم پیش بروید و برنامه ریزی داشته باشید. متن کتاب درسی را بسیار خوب بخوانید و برای یادگیری بهتر تمرین و مسئله حل کنید. هر چه تمرینات بیشتری حل کنید تسلط شما بر مطالب افزایش خواهد یافت. در ایام امتحانات نمونه سوالات امتحانی حل کنید.
عوامل دیگری هم می تواند در عدم آموزش خوب درس ریاضی موثر باشد. البته نکته ای را باید در نظر گرفت که اگر شما خودتان بخواهید درس بخوانید و به صورت درونی روی خودتان کار کنید عوامی بیرونی کمترین تاثیر را خواهد داشت. اگر شما اراده کرده باشید که به هر تریب درس ریاضی را خوب یاد بگیرید و برای آموزش آن برنامه ریزی داشته باشید و حاضر باشید وقت بگذارید، در هر صورت هر شرایطی هم که در کلاس درس، محیط خانواده و .... وجود داشته باشد در نهایت شما کار خودتان را انجام خواهید داد. به هر حال ممکن است در ترمهای قبل اساتید و مدرسین خوبی برای درس ریاضی نداشته اید. در این حالت هم ممکن است چون شما به درک خوبی از روابط و فرمولها نرسیده اید در این حالت به تدریج شاید حتی از درس زده شده باشید. کلاسهای پرجمعیت در مدرسه و دانشگاه هم ممکن است در این امر دخیل بوده باشند. در بعضی از کلاسها اگر در ردیف های عقب کلاس بنشینید درس را خیلی کم متوجه می شوید و پرسیدن سوالات هم سخت خواهد شد. دلیل خوب یاد نگرفتن درس ریاضی هر چه که بوده باشد (درس نخواندن خودتان، خوب درس ندادن معلم و استاد ریاضی، شلوغی کلاسهای مدرسه و دانشگاه و بازدهی کم آن و ....) در ادامه در رابطه با نحوه پیشرفت در درس ریاضی و آموزش و یادگیری بهتر آن مطالبی ارائه می گردد. 

نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که یادگیری بهتر درس ریاضی برای خود درس ریاضی هم مهم است و برای درست حل کردن تمرینات فیزیک هم دارای اهمیت می باشد. وقتی می خواهید یکی از مسائل فیزیک را حل کنید تسلط بر مفاهیم و داشتن درک صحیح و درست از انها لازم است ولی به هر حال برای نوشتن راه حل همیشه معمولا لازم است انتگرالی بگیرید، مشتقی را بدست اورید و یا کارهایی از این دست که به مهارتهای ریاضی شما بستگی دارد انجام دهید. در نتیجه برای گرفتن نمره خوب در درس فیزیک، خوب بلد بودن درس ریاضی مهم است. البته همانطور که گفته شد در درس فیزیک باید مفهومی تر کار کنید و سعی کنید بیشتر روی تفسیر و توضیح دادن نتایج بدست آمده برای خودتان و درک روابط و مسائل و .... کار کنید.

چگونه در درس ریاضی پیشرفت کنیم
اگر می خواهید این درس مهم را خوب یاد بگیرید باید در طول ترم به صورت منظم در کلاسها حاضر باشید و تا جایی که می توانید غیبت نکنید. در ضمن، فقط حضور در کلاس کافی نیست بلکه باید در کلاسهای ریاضی خوب به مطالب گوش دهید. در ردیف های جلوی کلاس بنشینید و سعی کنید جزوه خوبی بنویسید. البته خیلی درگیر جزوه نوشتن نشوید به طوری که اصل مطلب را از دست بدهید. باید سعی کنید سرعت خوبی داشته باشید و هم جزوه بنویسید و هم گوش دهید. اگر سوال یا اشکالی داشتید بی خیال ان نشوید. همین سوال یا اشکال می تواند در امتحان دردسر ساز شود. سوالات خودتان را بپرسید و یا یادداشت کنید تا بعدا بپرسد.  خواندن متن کتاب درسی و حل کردن مثالهای کتاب: برای یادگیری بهتر و قوی تر شدن در درس ریاضی خواندن عمقی متن کتاب درسی و حل کردن مثالهای کتاب بسیار مهم است. مهمترین منابعی که شما برای یادگیری ریاضی در اختیار دارید یکی کتاب درسی اصلی خودتان است و دیگری جزوه ای که در کلاس یادداشت کرده اید. بسیاری از دانشجویانو دانش آموزان فکر می کنند برای موفقیت در درس ریاضی و سا سایر دروس لازم است کتابهای زیادی را خریداری کنند و برای هر درس دو یا سه کتاب کمک آموزشی و ... خربداریمی کنند. در حالیکه شما نه این تعداد کتاب را لازم دارید و نه وقت می کنید همه ی این کتابها را مطالعه کنید و در نهایت بدون استفاده خواهند ماند. بنابراین بهتر است روی کتاب درسی ریاضی خودتان متمرکز شوید. کتاب اصلی خودتان را اگر خوب بخوانید بهترین کار ممکن را انجام داده اید. معلمریال دبیر و یا استاد ریاضی شما هم برای مطرح کردن سوالات امتحانی همین کتاب اصلی را مد نظر قرار می دهد. در ضمن همه ی کتابهای کمک آموزشی موجود در بازار هم از روی همین کتاب درسی اصلی خودتان نوشته شده است. نکته دیگر اینکه در کتاب درسی اصلی ریاضی خودتان به اندازه کافی تمرین و سوال وجود دارد و اگر بتوانید خود این سوالات و تمرینات را به صورت کامل حل کنید و در کنار آن از نمونه سوالات امتحانی ترمهای قبل نیز استفاده نمائید، مطمئنا در امتحان ریاضی نمره بسیار خوبی خواهید گرفت. همانطور که گفته شد، برای یادگیری دروس ریاضی و فیزیک حل تمرین و مسئله لازم و ضروری است. در طول ترم و در برنامه روزانه خودتان حتما حل تمرین و مسئله را در نظر داشته باشید. این دروس را فقط با حضور در کلاس و خواندن متن کتاب درسی نمی توان یاد گرفت. البته مطمئنا وقتی در حل تمرینات موفق عمل می کنید که در کلاس درس و یا حین مطالعه کتاب مفاهیم و روابط و فرمولها را خوب یاد گرفته باشید. به هر حال در مرحله تمرین حل کردن شما به صورت عملی از مطالبی که یاد گرفته اید استفاده می کنید و در این مرحله مشخص خواهد شد چقدر خوب درس را بلد هستید. به عبارت دیگر ممکن است بدون حل تمرین و مسئله به نظر برسد درس را خوب یاد گرفته اید ولی این خوب یاد گرفتن درس وقتی مشخص خواهد شد که بتوانید به صورت عملی در تمرینات از روابط و فرمولها استفاده نمائید. شاید برای خودتان هم پیش آمده باشد که با وجود اینکه درس را خوانده اید ولی حین حل تمرین انگار شخص دیگری خودکار را محکم نگه داشته است و نمی توانید بنویسید. اما اگر مداومت داشته باشید و برای حل تمرینات و مسائل تلاش کنید بر این موانع ذهنی غلبه خواهید کرد و پیشرفت خوبی خواهید داشت. برای دروس ریاضی و فیزیک حل تمرین و مسئله کاملا لازم و ضروری است.

iranmodares
نحوه پیشرفت در درس ریاضی

کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی برای کسب نمره خوب و قبولی در امتحان ریاضی می تواند کاملا موثر باشد. اگر در این ترم و ترمهای گذشته در درس ریاضی اشکالات زیادی داشته اید و از نمرات خودتان راضی نیستید، در هر صورت، استفاده از کلاسهای خصوصی ریاضی را به عنوان یک گزینه خوب در نظر داشته باشید. البته کلاسهای خصوصی باعث نمی شود شما بی نیاز از حل تمرین و مسئله و بی نیاز از درس خواندن باشید. ولی به هر حال وقتی درس می خوانید و تمرین حل می کنید ممکن است اشکالات زیادی داشته باشید. این موارد را می توانید در جلسات تدریس خصوصی برطرف کنید و در ضمن مطالب جدیدی را هم آموزش بیینید. اگر در بحث های پایه ای مثل آموزش مشتق (دانلود کل فرمولهای پایه انتگرال گیری و مشتق گیری) آموزش انتگرال (دانلود 121 فرمول انتگرال گیری) نسبت های مثلثاتی (دانلود جزوات عالی آموزش مثلثات، نسبتها و روابط مثلثاتی، تست کنکور و سوال امتحانی مثلثات) و .... اشکال دارید در کلاسهای مدرسه و دانشگاه معمولا فرصت برای پرسیدن سوال وجود ندارد و در نتیجه استفاده از جلسات تدریس خصوصی در این حالت بهترین گزینه است. یکی از مزیتهای مهم کلاسهای خصوصی ریاضی و سایر دروس این است که سطح کلاس به صورت کامل قابل تنظیم است. یعنی اگر در این درس ضعیف هستید می توانید از مدرس خودتان بخواهید از مطالب پایه ای تر شروع کند و اگر در سطح متوسط قرار دارید می توانید از ایشان بخواهید مطالب را سطح بالاتر ارائه کند. برای گرفتن نمره خوب در امتحان ریاضی و موفقیت در این درس با نمره خوب فرصت استفاده از کلاسهای تدریس خصوصی را از دست ندهید.
برای یادگیری بهتر ریاضی هشتم باید این درس در طول ترم به صورت مداوم مطالعه شود و برای آموزش بهتر آن باید تمرین و مسئله حل کنید. مباحث مرتبط با هر فصل را به خوبی بررس کنید و تلاش کنید برای هر فصل به اندازه کافی تمرین و نمونه سوال امتحانی حل نمائید. برای مشاهده لیست کامل سوالات امتحانی، جزوات آموزشی و حل تمرینات و پاسخ سوالات ریاضی پایه هشتم بر روی این لینک کلیک کنید.
آموزش و تدریس خصوصی ریاضی 8 - ریاضیات پایه هشتم (ریاضی8) در کلاس در ردیف های جلو بنشینید: راهکار خوبی که برای گرفتن بیشترین بازدهی از کلاسهای ریاضی وجود دارد این است که در ردیف های جلو بنشینید. وقتی در ردیف جلوی کلاس هستید و جلوی دید معلم یا استاد ریاضی قرار دارید نمی توانید گوش ندهید و حواس شما کاملا جمع خواهد بود. اگر واقعا می خواهید درس را یاد بگیرید این یک راه حل بسیار خوب است. نشستن در ردیف جلوی کلاس مزیت دیگری که دارد این است که سوال پرسیدن شما راحت تر خواهد بود. اگر بخواهید از آخر کلاس سوالی را بپرسید ممکن است سر و صدای بقیه افراد حاضر در کلاس اجازه ندهد و در نهایت ازسوال پرسیدن هم پشیمان شوید. نکته دیگر اینکه معمولا دانش اموزان و دانشجویان موفق در ردیف های جلوی کلاس می نشینند و نشست و برخاست و حرف زدن با این افراد باعث می شود شما هم موفق باشید.
بعد از کلاس درس را مرور کنید: همانطور که گفته شد مرور درس ریاضی در طول ترم یکی از مواردی است که به صرفه جویی در زمان شما و پیشرفت بیشتر شما در درس کمک خواهد کرد. وقتی درس را مرور می کنید مطالب را فراموش نخواهید کرد و در ایام امتحانات مجبور نخواهید شد کل مطالب را از اول بخوانید. یکی از بهترین زمانها برای مرور درس بعد از کلاس ریاضی است. در حد 10 دقیقه تا یک ربع همان روز درس را مرور کنید و نکات مهم را یادداشت نمائید. اگر سوالی داشتید یادداشت کنید تا بعدا بپرسید. مرور بعد از کلاس کار سختی نیست ولی به نظم و اراده نیاز دارد و اگر برای شما تبدیل به یک عادت شود در موفقیت شما بسیا موثر خواهد بود.
نمونه سوال امتحانی حل کنید: اگر می خواهید در امتحان ریاضی نمره خوبی بگیرید خوب بهتر است قبل از این که در امتحان اصلی شرکت کنید قبلا نمونه سوالات امتحانی ترمهای قبل را دیده باشید. با حل نمونه سوالات امتحانی ترمهای قبل هم اعتماد به نفس خوبی برای شرکت در امتحان پیدا می کنید وهم چون سوالات امتحانی معمولا مشابه هم هستند در امتحان هم عملکرد خوبی خواهید داشت. البته اگر ریاضی را برای شرکت در کنکور مطالعه می کنید بهتر است بیشتر تست کنکور بزنید تا اینکه سوال امتحانی حل کنید. حل کردن نمونه سوالات امتحانی خصوصا در ایام امتحانات برای خوب نتیجه گرفتن در امتحان ریاضی مفید و موثر است. دانلود رایگان نمونه سوال امتحان و جزوات آموزشی ریاضی
از جزوات موجود در سایت (ایران مدرس) استفاده کنید: در سایت ایران مدرس جزوات آموزشی، سوالات امتحانی، کتابهای درسی، تست کنکور، حل تمرینات متن کتاب درسی برای بعضی از پایه ها و .... برای یادگیری بهتر درس ریاضی ارائه شده است. از این موارد اموزشی در کنار کتاب درسی خودتان و در کنار جزوه ای که در کلاس یادداشت کرده اید برای یادگیری بهتر درس ریاضی می توانید استفاده کنید. به منظور دانلود رایگان این جزوات آموزشی و سوالات امتحانی و ... بر روی عبارت دانلود جزوه و سوال ریاضی کلیک کنید.

واضح است که برای پیشرفت در درس ریاضی باید موارد مختلفی را در نظر داشته باشید و برای آموزش این درس مهم وقت بگذارید. ریاضی هم به خودی خود درس مهمی است و هم بلد بودن آن برای موفقیت در حل مسائل دروس دیگری مانند درس فیزیک لازم و ضروری است. در نظر گرفتن مواردی که در این مقاله گفته شد (شرکت مرتب در کلاسها، درس خواندن در طول ترم، استفاده از کلاسهای خصوصی ریاضی، حل تمرین و مسئله، خواندن کتاب درسی و ....) برای پیشرفت در درس ریاضی و موفقیت در امتحان و کنکور ریاضی می تواند کاملا مفید و موثر باشد.
منبع: ایران مدرس (استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت ایران مدرس مجاز است)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.